به‌کمک این نرم‌افزار قدرتمند می‌توانید براحتی و همزمان با فراخوانی عکس‌های خود، مشکلات مربوط به زمان عکاسی یا محدودیت‌های دوربین را رفع کرده و کیفیت عکس‌ها را نیز بهبود بخشید اصلاحات روی عکس‌ها به‌طور خودکار و مطابق با مدل دوربین و لنزی که هنگام عکاسی مورد استفاده قرار داده‌اید، اعمال خواهد شد افزایش شفافیت تصویر، رفع تداخل رنگ‌ها، حذف سایه روشن، تصحیح اعوجاج و آشکارسازی جزئیات از مواردی است که موجب می‌شود عکس‌های شما نیز همچون عکاسان حرفه‌ای، عیب و نقصی نداشته باشد
کد خبر: ۵۶۸۰۷۵

این روزها وجود امکانات فراوان و سهولت دسترسی به دوربین دیجیتال موجب شده عکاسی به امری متداول و رایج تبدیل شود. در این میان خیلی‌ها فقط به عکاسی از خانواده، دوستان یا حداکثر طبیعت می‌پردازند، اما کسانی هستند که هر چیزی را به چشم یک سوژه عکاسی می‌بینند و از آن عکس می‌گیرند. افرادی هم وجود دارند که این هنر را به‌عنوان فعالیت حرفه‌ای خود انتخاب و با تهیه دوربین‌ها و ابزارهای حرفه‌ای‌تر تلاش می‌کنند عکس‌های خوبشان را با پول بیشتری مبادله کنند.

اما تفاوت میان عکس‌های تهیه شده با دوربین تلفن‌های‌همراه، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال خانگی با تصاویر تهیه شده توسط دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای از کجا نشأت می‌گیرد؟

لنز دوربین در کیفیت عکس نهایی تاثیر بسیاری دارد. راستش را بخواهید تفاوت کیفیت اصلی در دوربین‌های تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال خانگی و دوربین‌های حرفه‌ای در لنز آنهاست. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای علاوه بر تهیه دوربین حرفه‌ای، یک لنز حرفه‌ای و قدرتمند هم خریداری می‌کنند.

‌مهارت عکاس در کنار لنز و دیگر خصوصیات دوربین دارای اهمیت است. انتخاب زاویه مناسب، سنجش دقیق نور و روشنایی و اعمال تنظیمات صحیح دوربین پیش از عکسبرداری در کیفیت عکس‌ نهایی تاثیر زیادی دارد، اما داشتن یک دوربین پیشرفته و حرفه‌ای بودن در عکاسی هم برای تهیه یک عکس عالی و بی‌عیب و نقص کافی نیست. سایه‌روشن، تداخل رنگ‌ها، محو‌شدن تصویر، به نمایش درنیامدن جزئیات، اعوجاج تصویر و خیلی مشکلات دیگر می‌تواند یک عکاس خوب را نیز که برای تهیه عکس‌اش از ابزار مناسب استفاده کرده است، غافلگیر کند. به همین دلیل است که عکاسان خوب همیشه نرم‌افزارهای خوبی را کنار ابزار حرفه‌ای عکاسی و مهارت‌ چندساله خود به کار می‌برند تا شاهکارهای عکاسی را خلق کنند. ما نیز این هفته قصد داریم نرم‌افزاری قدرتمند برای اصلاح مشکلات تصویری و بهبود کیفیت عکس‌هایتان به شما پیشنهاد کنیم.

اصلاح خودکار مشکلات

تا به ‌حال شنیده‌اید که یک عکاس حرفه‌ای بگوید عکس‌هایی که با دوربین خودش تهیه می‌کند از عکس‌هایی که بخواهد با یک دوربین حرفه‌ای‌تر تهیه کند، باکیفیت‌تر است؟ این گفته به‌دلیل شناخت هریک از عکاسان از دوربین و لنزی است که مورد استفاده قرار می‌دهند. به‌عبارت دیگر، دوربین‌ها و لنزهای مختلف هرکدام نکات و ریزه‌کاری‌های خاصی دارند که موجب می‌شود عکاسان با تسلط بیشتری، عکس‌های با کیفیت‌تر بگیرند. نرم‌افزار DxO Optics Pro نیز برای اصلاح مشکلات عکس‌های شما از این تجربیات و نکات و ترفندها استفاده کرده و باتوجه به مدل دوربین و لنزی که برای تهیه عکس استفاده کرده‌اید، نسبت به اصلاح و بهبود کیفیت تصویر اقدام می‌کند.

این نرم‌افزار با دیتابیس کاملی از مشخصات لنزها و دوربین‌های مختلف، می‌داند که برای بهبود کیفیت عکس‌ها و افزایش شفافیت تصاویری که با ترکیبات مختلف لنز و دوربین برداشته می‌شود، چه کار باید بکند.

پیشی‌گرفتن از محدودیت‌های لنز

شناخت دقیق لنزها و دوربین هنگامی مفید است که بخواهید مشکلات ناشی از این معایب را رفع کنید! ماژول‌های موجود در نرم‌افزار DxO Optics نیز به‌همین منظور طراحی شده است. این ماژول‌ها بیش از ده‌ها هزار عیب ذاتی مربوط به لنزها و دوربین‌ها از سازندگان مختلف را در خود جای داده و شما می‌توانید معایبی همچون اعوجاج تصویر و خطاهای رنگ را در عکس‌هایتان اصلاح کنید.

از نکات گفتنی در این بخش می‌توان به بررسی و طی فرآیندهای تخصصی کالیبراسیون بسیاری از دوربین‌ها و لنزها در آزمایشگاه اختصاصی و مجهز به DxO اشاره کرد.

شفافیت تصاویر

افزایش شفافیت تصاویر با استفاده از ابزار انحصاری بهینه‌سازی لنز از دیگر امکانات قابل ذکر در این نرم‌افزار است. به‌کمک این ابزار می‌توانید شفافیت عکس‌های خود را (در فورمت‌های RAW و JPG) به بهترین شکل افزایش دهید. ابزار فوق با افزایش هوشمندانه شفافیت در بخش‌های مختلف عکس این اطمینان را به شما می‌دهد که بخش‌های خارج از محدوده فوکوس تصویر اولیه، شامل شفافیت اضافه نخواهد شد.

آشکارسازی جزئیات

چنانچه فکر می‌کنید عکسی در اختیار دارید که دارای کیفیت بسیار مناسبی نیست پیشنهاد می‌کنیم از قابلیت Smart Lighting در این نرم‌افزار کمک بگیرید. این قابلیت با برقراری توازن میان مناطق روشن و تاریک عکس، بسیاری از جزئیات آن را برای شما آشکار می‌کند. چنانچه عکستان را در محیط نورانی گرفته‌اید و بخش‌های تیره حذف شده‌اند یا در شرایط بالعکس، عکس را در محیط تاریک گرفته‌اید و بسیاری از جزئیات در تاریکی محو شده‌اند، می‌توانید از این ابزار برای اصلاح مشکلات و آشکارسازی حذفیات کمک بگیرید.

یکنواختی رنگ‌ها با افزایش قدرت فلاش

نور فلاش برای عکسبرداری در شب و محیط‌های تاریک از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه فلاش دوربین شما هم از قدرت کافی برای روشن کردن محیط برخوردار نیست و عکس‌های تهیه شده در محیط‌های تاریک شما با معایبی همچون وجود نویز و نقاط رنگی، اختلال رنگ‌ها، سایه یا ترکیب غیرطبیعی رنگ‌ها همراه است، می‌توانید از قابلیت استثنایی کاهش نویز و سایه در این نرم‌افزار کمک بگیرید. به‌کمک این قابلیت نقاط رنگی از عکس‌های شما حذف و سایه‌ها نیز محو می‌شود. با وجود این اصلاحات، رنگ‌ها یکنواخت می‌شود و کیفیت عکس شما نیز بهبود می‌یابد.

اصلاحات هندسی

گاهی اوقات زاویه عکسبرداری یا اندازه سوژه‌ها در عکس موجب می‌شود تصاویر با انحراف یا تغییر شکل نمایش داده شود. اصلاح این مشکلات هندسی و بازیابی شکل طبیعی موضوعات در عکس از دیگر امکاناتی است که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد. (خطوط افقی و عمودی در گوشه‌های عکس‌های تهیه شده توسط بیشتر لنزهای مجهز به قابلیت زاویه دید عریض این مشکل را دارند)

لکه‌زدایی

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات عکسبرداری که در بسیاری موارد نیز پس از اتمام عملیات عکاسی به آن پی خواهید برد، وجود گرد و غبار یا لکه روی لنز دوربین است! پیش از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم همیشه قبل از شروع عملیات عکاسی لنز دوربین خود را بدقت تمیز کنید. در هر حال چنانچه این کار را کردید و باز هم پس از عکاسی متوجه شدید در بخش‌هایی از عکس‌های تهیه شده لکه‌هایی وجود دارد که ناشی از کثیفی لنز بوده است، می‌توانید از قابلیت Dust removal کمک بگیرید. این قابلیت شما را قادر می‌کند براحتی لکه‌های موجود روی همه تصاویر را به‌طور همزمان از بین ببرید و حتی می‌توانید با استفاده از آن نسبت به حذف بخش‌های اضافه از تصویر نیز اقدام کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید پرنده موجود در تصویر یا کابل برق یا آنتنی را که در تصویر وجود دارد، حذف کنید و خیالتان راحت باشد تصویر زمینه به بهترین نحو توسط نرم‌افزار بازسازی می‌شود.

نرم‌افزار فوق امکانات فراوان دیگری را نیز پیشتیبانی می‌کند و در سیستم‌های عامل ویندوز و مک نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. برای دانلود نسخه آزمایشی این نرم‌افزار می‌توانید به وب‌سایت dxo.com مراجعه کنید و با انتخاب سیستم عامل رایانه‌تان نرم‌افزار را دانلود کنید.

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها