وزیر نفت:

ایران خواهان حفظ تعادل در بازارهای جهانی نفت خام است

وزیر نفت ایران اعلام کرد: ما همواره از حفظ تعادل در بازارهای جهانی نفت خام حمایت می کنیم.
کد خبر: ۵۶۷۳۳۵
ایران خواهان حفظ تعادل در بازارهای جهانی نفت خام است

رستم قاسمی بعد از ظهر امروز (پنج شنبه ٩ خرداد) در بدو ورود به وین اتریش برای حضور در صد و شصت و سومین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شانا گفت: بررسی شرایط عرضه و تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی و ارزیابی گزارش های اقتصادی و بازار نفت دبیرخانه اوپک در دستور کار نشست ١٦٣ اوپک قرار خواهد گرفت.

وی افزود: شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، پس از دریافت گزارش های بازار نفت دبیرخانه که از سوی دبیرکل اوپک ارائه می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعضای این سازمان درباره سقف تولید تصمیم گیری می کنند.

وزیر نفت ایران اعلام کرد: ایران در نشست ١٦٣ اوپک خواستار بررسی گزینه کاهش سقف تولید خواهد شد.

در همین حال رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا پیش از سفر به وین برای شرکت در نشست ١٦٣ اوپک گفته بود: چنانچه اوپک برای کمک به ثبات بهای نفت تصمیم به کاهش تولید بگیرد، ونزوئلا آماده کاهش تولید نفت خام خود خواهد بود.

وی اعلام کرده بود: اعضای اوپک در نشست هفته جاری اوپک  حمایت از نفت ١٠٠ دلار را در دستور کار خود قرار داده اند و ونزوئلا از بهای نفت حداقل از ١٠٠ دلار حمایت می کند.

قاسمی با اشاره به پایان دوره دبیرکلی عبدالله سالم البدری در نشست پیشین اعضای اوپک (٢٢ آذر ١٣٩١) و تصمیم دوباره وزیران نفت این سازمان برای تمدید دوره دبیرکلی وی برای یک سال دیگر، اعلام کرد: اعضای اوپک در نشست فردا درباره شاخص‌ها ومعیارهای جدید ارزیابی نامزدهای دبیرکلی اوپک نیز تصمیم گیری خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین نوذری، وزیر نفت پیشین را به عنوان نامزد سمت دبیرکلی اوپک به دبیرخانه این سازمان معرفی کرده است. عربستان سعودی ماجد منیف، نماینده هیئت عامل این کشور در اوپک و عراق سمیر الغضبان، مشاور ارشد نخست وزیر در امور انرژی را به عنوان نامزدهای خود برای سمت دبیر کلی اوپک معرفی کرده‌اند.

هر یک از این نامزدها برای انتخاب به عنوان دبیرکل جدید اوپک به اجماع کامل اعضا نیاز دارند و همین موضوع تا حدودی تصمیم گیری در این باره را دشوار کرده است.

براساس برنامه نشست ١٦٣ اوپک، افتتاحیه نشست ١٦٣ اوپک با حضور وزیران نفت کشورهای عضو اوپک ساعت ١٢:٣٠ بعداز ظهر جمعه (١٠ خرداد) آغاز به کار می کند و ساعت ١٣:٣٠ به وقت تهران نشست پشت درهای بسته با حضور وزیران اوپک و دبیرکل این سازمان برای تصمیم گیری در باره سیاست های تولید این سازمان برگزار می شود.

همچنین نشست مطبوعاتی نشست ١٦٣ اوپک برای اعلام نتایج این  نشست با حضور عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک و رئیس هیئت نمایندگی کویت، که کشورش ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد، ساعت ١٦:٣٠ روز جمعه برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها