کنکور 92 در روزهای ششم، هفتم و هشتم تیر برگزار می‌شود

2 انتخاب رشته در یک کنکور

کمتر از یک ماه دیگر به کنکور سراسری باقی مانده است؛ آزمونی که سرنوشت تحصیلی بیش از یک میلیون داوطلب را تعیین خواهد کرد.
کد خبر: ۵۶۶۹۳۴

یکی از عمده تفاوت‌های کنکور امسال با سال‌های قبل، تجمیع آزمون سراسری دانشگاه آزاد و دولتی است که به‌گفته کارشناسان آموزشی، هم در هزینه‌های برگزاری کنکور صرفه‌جویی می‌شود و هم داوطلبان نیز با یک بار شرکت در کنکور، می‌توانند هم برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و هم برای دانشگاه‌های آزاد، انتخاب رشته کنند.

پیش از این قرار بود داوطلبان کنکور این امکان را داشته باشند که در صورت مجاز شدن در آزمون، صد انتخاب از دانشگاه‌های دولتی و آزاد را در فرم انتخاب رشته وارد کنند، اما حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: همه داوطلبان کنکور 92 در یک آزمون مشترک شرکت می‌کنند، اما برخلاف تصمیمات قبلی، مقرر شد داوطلبان علاقه‌مند تحصیل در دانشگاه آزاد به طور جداگانه در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنند؛ یعنی کنکور همه داوطلبان یکسان است، اما دانشگاه آزاد می‌تواند در کنکور 92 گزینش مخصوص به‌خود را داشته باشد.

در چند سال اخیر، آمار شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری، همواره با کاهش روبه‌رو بوده است؛ طوری که در کنکور 91 آمار داوطلبان نسبت به کنکور 90، بیش از 80 هزار نفر کاهش داشت و حتی تعداد داوطلبان کنکور 92 به نسبت کنکور سال 89 بیش از 220 هزار نفر کاهش داشته است.

اما اوضاع کنکور امسال، قدری متفاوت است و به دلیل حضور همزمان داوطلبان دانشگاه آزاد و دولتی در یک کنکور مشترک، آمار داوطلبان با افزایش نسبی روبه‌روست.

به گفته توکلی، امسال به نسبت سال قبل، بالغ بر 17 هزار و 297 نفر بر تعداد داوطلبان کنکور اضافه شده است.

همچنان تعداد خانم‌های کنکوری بیشتر است

مطابق آمارهای سازمان سنجش، تعداد کل داوطلبان کنکور 92، یک میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب است که از این تعداد 643 هزار و 852 داوطلب زن و 439 هزار و 719 داوطلب مرد هستند؛ به بیان دیگر، می‌توانیم بگوییم در کنکور 92 حدود 59 درصد داوطلبان را زنان و حدود 41 درصد داوطلبان را شرکت‌کنندگان مرد تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول در سازمان سنجش، عنوان می‌کند: با این‌که تعداد داوطلبان زن در کنکور 92 بیشتر از تعداد داوطلبان مرد است، اما اتفاقا امسال برخلاف سال‌های قبل، نسبت داوطلبان زن به مرد کاهش هم داشته است، مثلا در کنکور سال‌های قبل، بین 60 تا 62 درصد تعداد کل داوطلبان کنکور را خانم‌ها تشکیل می‌دادند که امسال این رقم به 59‌درصد رسیده است.

افزایش داوطلبان کنکور در گروه علوم تجربی

با توجه به این‌که در سال گذشته، کنکور بیش از 11‌هزار رشته محل کم متقاضی در دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی حذف شد، بنابراین می‌توان گفت که کنکور 92، یکی از رقابتی‌ترین کنکورها نیز به حساب می‌آید، زیرا در آن داوطلبان صرفا برای قبولی در رشته‌های پرمتقاضی و با آزمون با یکدیگر رقابت می‌کنند.

یکی از این رشته‌های پرمتقاضی، رشته‌های مربوط به گروه پزشکی است که همواره تعداد داوطلبان آن، چند برابر ظرفیت پذیرش است.

توکلی یادآور می‌شود: در کنکور امسال، بجز گروه علوم تجربی در هیچ یک از رشته‌ها شاهد افزایش تعداد متقاضی نبودیم. در کنکور 92 حدود 57 هزار نفر بر تعداد متقاضیان گروه علوم تجربی اضافه شده است و دلیلش هم حضور داوطلبان دانشگاه آزاد است که علاقه‌مند تحصیل در رشته‌های با آزمون گروه علوم تجربی هستند.

وی با اشاره به تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در هر یک از گروه‌های آزمایشی، عنوان می‌کند: بیش از 251 هزار و 956 داوطلب در گروه علوم ریاضی، 507 هزار و 575 داوطلب در گروه علوم تجربی، 15 هزار و 477 داوطلب در گروه هنر، ده‌هزار و 908 داوطلب در گروه زبان‌های خارجی و 297 هزار و 655 داوطلب در گروه علوم انسانی، شرکت کرده‌اند.

سخنگوی سازمان سنجش خاطرنشان می‌کند: با توجه به آمارهای کنکور امسال می‌توانم بگویم که در کنکور 92، در گروه علوم ریاضی با کاهش حدود 7000 نفری تعداد متقاضیان و در گروه علوم انسانی نیز با کاهش 27 هزار نفری تعداد داوطلبان کنکور روبه‌رو بوده‌ایم.

سوالات مفهومی؛ کاهش پاسخ‌های تصادفی

تجربه برگزاری ده‌ها کنکور مختلف نشان داده است که کنکور در ایران فقط یک آزمون برای تعیین سطح واقعی دانش و معلومات علمی داوطلبان نیست، بلکه در این آزمون، مهارت تست‌زنی و فوت و فن‌های شرکت در کنکور نیز نقش موثری در قبولی یا مردود شدن داوطلب دارد.

وجود همین فوت و فن‌ها، باعث شده است که بازار کلاس‌های کنکور همچنان گرم باشد و تجارت میلیاردی کنکور، در همه شهرهای ایران رونق داشته باشد.

توکلی تصریح می‌کند: سوالات کنکور امسال کاملا مفهومی انتخاب شده است به گونه‌ای که نقش حدس و گمان در آن کمرنگ باشد.

وی با بیان این‌که مفهومی بودن سوالات کنکور امسال، اصلا به معنی سخت بودن سوالات نیست، اضافه می‌کند: امسال طوری سوالات را طراحی کرده‌ایم که هر داوطلبی که فقط کتاب‌هایش را خوانده باشد، می‌تواند به سوالات پاسخ دهد. باز هم تاکید می‌کنیم نیاز نیست داوطلبان، مطالبی خارج از کتاب خود را مطالعه کنند، بلکه فقط تکیه بر محتوای کتاب‌های درسی می‌تواند شانس قبولی در کنکور 92 را افزایش دهد.

سخنگوی سازمان سنجش تاکید می‌کند: با طراحی مفهومی سوالات کنکور 92 قصد داریم کنکوری‌ها را به خواندن کتاب‌های درسی خودشان تشویق کنیم و کاری کنیم آنها دیگر تمایلی به کلاس تست رفتن نداشته باشند.

کنکور 92 در روزهای ششم، هفتم و هشتم تیر برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه این آزمون نیز در روزهای دوم تا پنجم تیر از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org توزیع می‌شود.

نتایج اولیه کنکور 92 به صورت کارنامه در هفته دوم مرداد منتشر می‌شود و نتایج نهایی رشته‌های متمرکز نیز در نیمه دوم شهریور اعلام خواهد شد.

امین جلالوند‌ /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها