با وجودی که خرمشهر بعد از 31 سال همچنان با فقر و محرومیت مواجه است ، بودجه باز​سازی آن از سال 86 قطع شده است

خرمشهر را دوباره خرم کنید

با گذشت 31 سال از آزادی خرمشهر، این شهر نه تنها به آبادی سال‌های پیش از جنگ بازنگشته است، بلکه با مشکلات متعددی نظیر وجود ساختمان‌های مخروبه،‌ آسفالت‌های خراب، نبود آب شرب مناسب، مشکل فاضلاب و همچنین بیکاری و محرومیت مواجه است.
کد خبر: ۵۶۵۴۴۴

گرچه طی سال‌های گذشته، کارها و اقدامات مناسبی برای رفع محرومیت و آبادانی خرمشهر انجام شده است، اما نکته اساسی این است که خرمشهر در دوران پیش از جنگ یکی از شهرهای مهم اقتصادی بوده و امکاناتی که در این شهر وجود داشت در بسیاری از شهرها وجود نداشت؛ اما جنگ همه زیرساخت‌ها و امکانات این شهر را از بین برد و نتیجه آن نیز سال‌ها عقب‌افتادگی آن از توسعه و پیشرفت بود.

مردم این شهر همچنان در تبعات ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی می‌سوزند، این در حالی است که این شهر، تنها روز سوم خرداد هر سال بر سر زبان‌ها می‌افتد و بعد از آن به محاق فراموشی سپرده می‌شود.

بازسازی خرمشهر، طرحی شکست خورده

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بازسازی مناطق جنگزده یک برنامه کاملا ناموفق بوده و هیچ یک از دولت‌های بعد از جنگ در رسیدن به اهداف اصلی خود در بازسازی موفق عمل نکردند، به مهر می‌گوید: بازسازی طرحی شکست خورده در خرمشهر بود که نه تنها خرمشهر را به آبادی نرساند که به علت اجرای نامناسب آن، شهر متحمل ضربات جبران ناپذیری شد که هنوز نتوانسته از آنها برخیزد.

عبدالله سامری می‌افزاید: متاسفانه اعتبار بازسازی برای شهر خرمشهر از سال 1386 قطع شد، در حالی که خرمشهر هنوز به این‌گونه اعتبار برای رسیدن به توسعه مناسب نیاز دارد.

سامری با بیان این‌که 20 هزار هکتار از مساحت شهرهای بسیار مهم و اقتصادی قبل از جنگ یعنی آبادان و خرمشهر در جنگ به طور کلی تخریب شده؛ ولی هیچ‌گاه به طور کامل بازسازی نشده است، تصریح می‌کند: باید قبول کرد که در این مدت روند توسعه خرمشهر بسیار کنده بوده و بیشتر ساکنان خرمشهر و سرمایه‌گذارانی که زمانی باعث رونق شهر شده بودند، به همین دلیل تمایلی برای بازگشت ندارند.

ساختمان‌هایی که همچنان مخروب است

یکی از مــــواردی که در شهر خرمشهر بشدت چشم هر تازه‌واردی را به خود معطوف می‌کند، وجود ساختمان‌های مخروبه و زمین‌های رها شده در سراسر این شهر است که به نظر می‌رسد اراده‌ای برای احیای این ساختمان‌ها و فشار به مالکان برای ساختن آنها وجود ندارد.

سامری درخصوص وجود این ساختمان‌های مخروبه هم می‌گوید: به دلیل تمایل نداشتن به بازگشت از سوی مالکان و همچنین در قید حیات نبودن برخی از آنها و اختلافات ارثی در خصوص مالکیت این ساختمان‌ها، این خانه‌ها به همان شکل بعد از بمباران رها و باعث تخریب چهره شهر شده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که زیرساخت‌های خرمشهر بعد از ۲۵ سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز بازسازی نشده است، می‌افزاید: زمانی که وضع یک شهر که به‌ قول مسئولان پایتخت ایثار است، بحرانی باشد، توقع زنده نگه داشتن آرمان‌های دفاع مقدس در آن دور از انصاف است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر این‌که این شهر ‌اکنون بشدت با بحران بیکاری، زیست محیطی، نبود زیرساخت‌ها و کمبود اعتبار مواجه است، می‌افزاید: باید واقعیت‌ها درباره خرمشهر به مسئولان گزارش شود که این شهر امروز به هیچ‌وجه از شرایط مناسبی برخوردار نیست و مسئولان دولتی باید از این موضوع اطلاع داشته باشند و برای حل مشکلات مردم جدی‌تر و ثابت قدم وارد عرصه خدمت به این مردم زجر کشیده شوند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس با بیان این‌که خرمشهر و خرمشهری‌ها مظلوم واقع شده‌اند، چراکه با گذشت سال‌ها از پایان جنگ هنوز آثار آن را بر پیکره شهر و وضع زندگی خود می‌بینند، می‌گوید: در حوزه اشتغال خرمشهری‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، در حالی که شرکت‌های بزرگ مستقر در شهرستان از نیروهای غیربومی استفاده می‌کنند.

سامری با بیان این‌که امروز خانواده‌های بی‌شماری در خرمشهر هستند که به نان شب محتاج بوده و از امکانات اولیه زندگی و امرار معاش محرومند، خاطرنشان می‌کند، این درست نیست که در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر فقط به این شهر نگاهی بیندازیم و در آن جشن و سرور برپا کنیم.

روند بازسازی کند است

در همین حال مدیر مرکز دفاع مقدس خرمشهربا بیان این‌که روند بازسازی خرمشهر در این سال‌ها کند بوده است، به فارس می‌گوید: دولت‌ها توجه ویژه‌ای به این شهرستان دارند و اعتبارات مناسبی را نیز در اختیار این شهر قرار می‌دهند، اما متاسفانه روند بازسازی خرمشهر آن طور که باید نیست.

محمد سبزغلامی با بیان این‌که مدیریت ضعیف به هدر رفتن بودجه بازسازی در این شهرستان منجر شد، یادآور می‌شود: اعتباراتی که از سال 68 برای بازسازی خرمشهر تخصیص داده شد، به طور مناسبی هزینه نشد و این نیز ناشی از ضعف مدیریت بود.

حسین ملک‌نیا می‌افزاید: این ضعف‌ها موجب شد تاکنون خرمشهر با وجود گذشت بیش از سه دهه از آزادسازی هنوز با مشکلاتی همچون فاضلاب، آسفالت خیابان‌ها و خرابی‌های بازمانده از جنگ مواجه باشد.

این جانباز دوران دفاع مقدس تصریح می‌کند: در آن دوران به دلیل این‌که مسئولان می‌خواستند ستاد بازسازی را زودتر تعطیل کنند، بدون این‌که از صاحبان مخروبه‌های باقیمانده از جنگ بخواهند که نسبت به تخریب ملک خود اقدام کنند، بودجه تخریب و بازسازی را به آنها می‌دادند و بسیاری از مالکان این منازل این پول‌ها را به جای هزینه در خرمشهر به شهرهای دیگر برده و در آنجا اقدام به خرید منزل و اقامت می‌کردند که این امر موجب شده است با گذشت سال‌ها از پایان جنگ هنوز هم مخروبه‌هایی در شهر وجود داشته باشد که آثار جنگ روی آنها موجود است و به محلی برای تردد حیوانات وحشی تبدیل شده است.

مشکلات، شیرینی سوم خرداد را تلخ می‌کند

یکی از فاتحان عملیات بیت‌المقدس نیز با بیان این‌که مشکلات خرمشهر شیرینی سوم خرداد را تلخ می‌کند، می‌گویـد: خرمشهر پیش از وقوع جنگ شهری بود که در آن 22 کنسولگری قرار داشت، گمرک این شهر قلب تپنده اقتصادی آن بود؛ اما متاسفانه پس از جنگ همه این‌ها از بین رفت و اعتبارات خرمشهر به شهرهایی همچون تهران و اصفهان داده شد.مصطفی اسکندری می‌افزاید: ایجاد فضای سبز و کارهایی از این قبیل خوب است؛ اما مشکل خرمشهر و مردم این شهر بازسازی اقتصاد شهر و احیای مجدد گمرک، راه‌آهن و تجارت در این شهر است.

وی با بیان این‌که با ایجاد منطقه آزاد اروند، امیدواری‌ زیادی برای مردم ایجاد شد؛ اما هیچ‌یک از وعده‌های آن از جمله ایجاد منطقه گردشگری در مینوشهر و احداث بزرگ‌ترین بیمارستان خاورمیانه در خرمشهر تحقق نیافت، تاکید می‌کند: در حالی که مردم پس از پایان جنگ به امید بازگشت خرمشهر به دوران باشکوه گذشته خود به این شهر بازگشته بودند با ادامه مشکلات این شهر دوباره در حال مهاجرت از آن هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها