نامزد‌های انتخاباتی فردا از ترتیب برنامه‌های تبلیغاتی خود در صدا و سیما مطلع می‌شوند

3 هفته سرنوشت‌ساز

با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، این رویداد سیاسی وارد مرحله‌ای جدید شد و هشت نامزد انتخاباتی، فعالیت‌های تبلیغاتی خود را به صورت رسمی آغاز کردند.
کد خبر: ۵۶۵۲۲۴

براساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با اعلام رسمی اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده توسط وزرات کشور، تبلیغات انتخاباتی آغاز و تا 24 ساعت قبل از روز رای‌گیری یعنی بیست و سوم خرداد ادامه خواهد داشت.

سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، حسن روحانی، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدغرضی، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی، هشت نامزدی هستند که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان تائید شده و در 3 هفته سرنوشت ساز پیش‌رو فرصت دارند برنامه‌های خود را در معرض قضاوت دهند تا مردم بتوانند از میان آنها دست به انتخابی آگاهانه بزنند. در این دوره از انتخابات علاوه بر شیوه‌های سنتی تبلیغات که معمولا در سطح شهر انجام می‌شود رسانه ملی نیز برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی‌ کرده است و همان‌طور که رئیس رسانه ملی گفته بود حداقل شش ساعت برنامه تلویزیونی و چهار ساعت برنامه رادیویی در ساختارهای متنوع و جذاب تدارک دیده شده است که امکان افزایش 20 درصدی آن نیز وجود دارد. به گفته ضرغامی امکانات فراهم شده تبلیغی در شبکه‌‌های صدا و سیما در حدی است که نامزدها نیاز به صرف هزینه و استفاده از ظرفیت‌های محدود دیگر ندارند.

رئیس قوه قضاییه: هیچ ابزار تبلیغاتی همچون صدا و سیما موثر نیست

در همین حال رئیس قوه قضاییه با اشاره به شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ورود صدا و سیما به حیطه تبلیغات انتخاباتی گام مهمی در پرهیز از اسراف در تبلیغات و عرصه بسیار مناسبی برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات نامزدها است.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی، گفت: اکنون که اسامی نامزدهای انتخاباتی اعلام شده و نامزدهایی از تمام سلایق در انتخابات حضور دارند، هیچ ابزار رسانه‌ای مانند صدا و سیما نمی‌تواند در معرفی نامزدها و ویژگی‌ها و برنامه‌های آنان موثر عمل کند و امیدواریم تمام نامزدهای تائید‌ صلاحیت‌ شده از طریق برنامه‌های صدا و سیما و مناظره‌های تلویزیونی اهداف و برنامه‌های خود را عرضه کنند.

رئیس قوه قضاییه یکی از تجلی‌های رفتار انتخاباتی دینمدارانه را پرهیز از اسراف در تبلیغات برشمرد و تاکید کرد: هزینه‌های کلان انتخاباتی خلاف اخلاق انسانی و دینمداری است و مردم مسلمان ایران نیز برحسب تجربیات فراوان خود براحتی رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری را تشخیص می‌دهند و از افراط‌گرایی در تبلیغات روگردان هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده را گام مهم دیگری در نزدیک شدن به تحقق حماسه سیاسی توصیف کرد و گفت:‌ همان‌گونه که بارها اعلام و در قانون نیز پیش‌بینی شده است، شورای نگهبان در این زمینه فصل‌الخطاب است و تمام نامزدها باید با تأسی به قانون نسبت به اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی مرجع قانونی آن، یعنی شورای نگهبان تمکین کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که در تمام نظام‌های سیاسی دنیا ساز و کاری برای احراز صلاحیت‌ها و توانایی‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری وجود دارد، افزود: وظیفه و مسئولیت مراجع احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری، شبیه کار قضات است و حتی اگر طرفین نسبت به رای قاضی نارضایتی داشته باشند، طبق قانون باید قواعد رفتاری حکومت و نظام قضایی را رعایت کنند و تسلیم رای باشند.

قرعه‌کشی انتخاباتی؛ روز جمعه

همزمان با شروع تبلیغات انتخاباتی، قرعه‌کشی برای مشخص شدن نوبت هریک از نامزدها برای حضور در مناظره‌های انتخاباتی روز جمعه در سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما گفت: تولید و پخش برنامه‌های مناظره‌ مربوط به نامزدهای انتخابات در تلویزیون، به قوت خود باقی است.

سیدتقی سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر برگزاری مناظره‌های انتخاباتی گفت: جزئیات برگزاری این مناظره‌ها را روز جمعه در مراسم قرعه‌کشی و تعیین نوبت حضور نامزدهای انتخابات در تلویزیون اعلام می‌کنیم.

مراسم قرعه‌کشی و معرفی نامزدها برای حضور در مناظره‌های انتخاباتی فردا، ساعت 16 در حضور نمایندگان نامزدها و همچنین اصحاب مطبوعات، خبرگزاری‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود. این مراسم به شکل زنده از شبکه خبر پخش خواهد شد؛ ضمن این‌که سایر شبکه‌ها هم خبرها را به شکل زیرنویس اعلام می‌کنند.

آغاز ضبط برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها از جمعه

در همین حال دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی از آغاز ضبط برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از جمعه سوم خرداد خبر داد.

مجید دانشور در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: نخستین برنامه تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب30 دقیقه برنامه تلویزیونی و30 دقیقه برنامه رادیویی پس‌فردا ضبط می‌شود.

وی افزود: در این برنامه‌ها، نامزدهای ریاست جمهوری به معرفی خود و تبیین برنامه‌هایشان برای دولت یازدهم می‌پردازند.

دانشور با اشاره به برگزاری جلسه نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری با رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی گفت: در این جلسه به نمایندگان نامزدها اطلاع داده شدکه باید نخستین مستند30 دقیقه‌ای تولیدی نامزدهای ریاست جمهوری را حداکثر تا ساعت 10 سه‌شنبه هفتم خرداد به دبیرخانه ستاد انتخاباتی رسانه ملی تحویل دهند.

دانشور گفت: پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری از شنبه چهارم خرداد، طبق قرعه‌کشی که روز جمعه انجام می‌شود آغاز می‌گردد.

وی همچنین درباره شکل مناظره‌های تبیلغاتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: مناظره‌ها به شکل میزگردی و با حضور همه نامزدهای ریاست جمهوری برگزار می‌شود و پخش آن پس از تصویب کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد.

نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشد چه گفتند؟

به دنبال اعلام اسامی نهایی نامزدهای ریاست جمهوری، برخی نامزدها درخصوص عدم احراز صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان اظهارنظر کردند که نشان از قانونمداری و احترام به نهادهای قانونی داشت. برخی از این اظهار نظرها از این نظر است.

- سعیدی‌کیا (مستقل)‌:‌ من پس از 30 سال خدمت و چهار دوره وزارت به این جمع‌بندی رسیدم که توانایی حضور در این عرصه را دارم و امروز با احترام به تشخیص شورای محترم نگهبان این تکلیف از دوش من برداشته شد. لذا سجده شکر به جا آوردم و برای همه کسانی که تائید شده‌اند آرزوی توفیق و رفاقت در رقابت دارم.

- علیرضا زاکانی (کاندیدای اصولگرا)‌: بنده تشکر کردم چون طبق قانون، شورای نگهبان فصل‌الخطاب است. لذا نظر آنها نظر نهایی است.

- احمدزاده کرمانی (کاندیدای مستقل)‌: من تمکین در برابر رای شورای نگهبان را تمکین در برابر نظر و رای ملت ایران می‌دانم و لذا حتما تمکین می‌کنم.

- واعظ‌زاده (کاندیدای مستقل)‌: افرادی مثل بنده که معتقدند که صلاحیت آنها برای نامزدی ریاست جمهوری به اشتباه و به ناحق تائید نشده اگر در نهایت تمکین بکنند قانونگرا هستند.

- رحیم‌مشایی (کاندیدای احمدی‌نژاد)‌: رد صلاحیت خود را از طریق مقام معظم رهبری پیگیری خواهم کرد.

هرچند هاشمی رفسنجانی تاکنون اظهارنظر صریحی نداشته اما مشاور وی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد وی در چارچوب قانون و مصالح ملی حرکت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها