برنامه «اینجا شب نیست» که هر شب از ساعت 12 تا 2 بامداد از رادیو جوان پخش می‌شود در قالبی نو، مسائل اجتماعی را طرح و بررسی می‌کند

یک شب رویایی برای شنوندگان رادیو

برنامه اینجا شب نیست در گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان تولید می‌شود، اما هر شب یک گروه برنامه‌ساز تولید آن را به عهده دارد. این برنامه مخاطبان زیادی دارد که میانگین سنی آنها از 15 سال شروع می‌شود. هر شب چند هزار پیامک به برنامه ارسال می‌شود. همین ویژگی باعث شده اینجا شب نیست به عنوان برنامه پر شنونده رادیو جوان شناخته شود.
کد خبر: ۵۶۴۱۲۵

یکی از امتیازات این برنامه، احساس راحتی شنوندگان نسبت به این برنامه است. آنها در پیامک‌هایی که می‌فرستند درباره مسائل مختلف زندگی‌شان صحبت می‌کنند. با مدیر گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان، یکی از مجریان و یکی از تهیه‌کنندگان این برنامه به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر با فضای این برنامه آشنا شویم.

بازیگران، مجری برنامه

یدالله گودرزی، مدیر گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان درباره جُنگ‌های شبانه این شبکه رادیویی و شکل‌گیری برنامه اینجا شب نیست به «جام‌جم» گفت: جُنگ‌های شبانه رادیو جوان همیشه جزو پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیویی بوده و سوابق زیادی هم دارند. در این باره می‌توانم به برنامه‌های شب‌افروز، شباهنگ، خیابان نقره‌ای شب و فصل اول اشاره کنم.

وی افزود: با توجه به استقبال شنوندگان از جُنگ‌های شبانه، برنامه اینجا شب نیست هم طراحی شد. این برنامه سه سال است از آنتن رادیو جوان پخش می‌شود. ابتدا هر گروه از رادیو جوان مسئولیت اجرای دو شب این برنامه را به عهده داشت و فرزاد حسنی و شهرام شکیبا هم این برنامه را اجرا می‌کردند.

گودرزی اشاره کرد: تا این‌که بعد از مدتی به دلیل ناهماهنگی‌های به وجود آمده، تصمیم بر آن شد که گروه جوان و فرهنگ متولی این برنامه باشند، ولی هر شب اجرای آن را تعدادی از مجریان به عهده بگیرند تا ناهماهنگی به وجود نیاید.

مدیر گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان ادامه داد: در این دو سال برنامه‌ریزی به گونه‌ای بوده که هر گروه از برنامه‌سازان با توجه به تعلقات فکری خودشان، این برنامه را تهیه و پخش کنند. به همین دلیل این جنگ شبانه ترکیبی از برنامه‌های سرگرم‌کننده و ارائه اطلاعات در زمینه‌های ادبی، فرهنگی، هنری، علمی و... است.

وی با اشاره به بخش‌های مشترک این برنامه در هر شب گفت: بخش‌های گزارش شب، شیفت شب، مشق شب، موسیقی شب و شعرخوانی مشترک است و در کنار آن هر گروهی بخش‌های متنوع‌تری هم انتخاب کرده است. همچنین مهمانان مختلف در این برنامه حضور دارند تا برنامه برای مخاطبان خسته‌کننده نشود.

گودرزی در پاسخ به این سوال که چطور شد در این برنامه از بازیگرانی همچون رامبد شکرآبی و امیریل ارجمند به عنوان مجری استفاده کردید، توضیح داد: برای اجرای برنامه از بازیگران و مجریانی همچون شکرآبی، ارجمند، فرزاد حسنی، علی ضیاء و اردشیر منظم بهره می‌بریم. این مساله به تنوع برنامه هم کمک کرده است.

مدیر گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان درباره راهکارهای حفظ تنوع در این برنامه شبانه گفت: هر شب یک موضوع برای طرح و بررسی انتخاب می‌شود و در کنار موضوع اصلی به سوژه‌های فرعی که مرتبط با موضوع اصلی هم هستند، می‌پردازیم. به عنوان مثال اگر موضوع اصلی، نجوم است، سعی می‌کنیم موضوعات فرعی با فضای شب همخوانی داشته باشد.

وی عنوان کرد: بیشتر به سوژه‌هایی می‌پردازیم که برای جوانان جذاب است و اهمیت دارد. جوانان، علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های آنها برای ما اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل تلاش می‌کنیم به مسائل آنها متفاوت نگاه کنیم.

گودرزی درباره این که در برنامه اینجا شب نیست تا چه میزان از مشارکت جوانان در برنامه استفاده می‌کنند، توضیح داد: در بخش داستان‌خوانی و قطعات ادبی، شنوندگان آثارشان را برای ما می‌فرستند. استقبال جوانان بویژه در بخش داستانک‌ها زیاد است. همچنین جوانان می‌توانند با مراجعه به سایت رادیو جوان آثار خودشان را با موضوع‌های مختلف برایمان بفرستند.

مدیر گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان با ذکر این نکته که خودشان هم ابتدا فکر نمی‌کردند این برنامه تا این میزان مورد توجه جوانان قرار بگیرد، گفت: خوشحالیم این اتفاق افتاده است. استقبال زیاد شنوندگان نشان می‌دهد توانسته‌ایم به نیازهای آنها پاسخ بدهیم. دلیل محبوبیت برنامه اینجا شب نیست، همدلی با جوانان است و این ‌که سعی می‌کنیم حرف دل آنها را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: شنوندگان این برنامه فقط جوانان نیستند، بلکه همه گروه‌های سنی به این برنامه گوش می‌دهند، حتی برخی دانشجویان که در شهرهای مختلف و دور از خانه و خانواده درس می‌خوانند به برنامه پیامک می‌زنند که برنامه اینجا شب نیست همدم شب‌های تنهایی آنهاست و ارتباط عاطفی عمیق با این برنامه برقرار کردند.

گودرزی در پایان گفت: این برنامه به گونه‌ای نیست که برای شنوندگان لالایی بخواند، بلکه سعی دارد برای کسانی که شب‌ها بنا به دلایلی بیدار هستند، ساعت مفرحی به وجود آورد. به همین دلیل بعضی شب‌ها ریتم برنامه بنا به نظر برنامه‌سازان تند و در برخی شب‌ها آرام‌تر و شاعرانه‌‌تر است. شاید همین مساله یکی دیگر از دلایل محبوبیت این برنامه باشد.

خبر ناگوار نمی​دهیم

فریبرز گلبن، تهیه‌کننده روزهای شنبه برنامه اینجا شب نیست درباره ریتم این برنامه به «جام‌جم» گفت: هر یک از برنامه‌های رادیویی که در زمان خاصی پخش می‌شود، بهتر است ویژگی خودش را داشته باشد؛ بنابراین ریتم برنامه‌های صبحگاهی، ظهرگاهی، عصرگاهی و شبانه باید با یکدیگر فرق کند تا مورد توجه شنوندگان قرار گیرد.

وی اشاره کرد: من منتقد برخی از افراد هستم که فکر می‌کنند باید در جُنگ‌های شبانه هم از موسیقی‌های شش‌و‌هشتی که در برنامه‌های عصرگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد بهره ببرند. در حالی که شنونده وقتی به یک برنامه شبانه گوش می‌دهد، علاقه‌مند است موسیقی‌هایی بشنود که به او آرامش بدهد.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: البته منظورم این نیست که ریتم برنامه آنقدر کند باشد که شنونده خوابش ببرد، بلکه ما باید به وسیله جُنگ‌های شبانه برای شنونده یک شب رویایی و آرام بسازیم. به همین دلیل اگر بخواهیم برای او فقط موسیقی‌های شاد با ریتم تند پخش کنیم فقط روح و روان شنونده را به هم می‌ریزیم.

گلبن که یکی از باسابقه‌ترین تهیه‌کنندگان رادیوست، ادامه داد: برنامه‌های شبانه تعریف خاص خودشان را دارند. قرار نیست برای شنوندگان لطیفه تعریف کنیم. ما در برنامه اینجا شب نیست سعی می‌کنیم گزارش‌های متنوع خبری پخش کنیم تا اطلاعات لازم و مفید را به شنونده بدهیم. من همراه شهاب نادری مقدم، سردبیر برنامه، شنبه‌ها سعی می‌کنیم با شناخت و درک شنونده برنامه‌ای متنوع و متفاوت را به پخش برسانیم.

وی گفت: نکته دیگری که باید در برنامه‌های شبانه رعایت شود، نحوه خواندن خبرهاست که باید آرام باشد تا شنونده فرصت پیدا کند محتوای خبر را درک کند. این در حالی است که صبح‌ها به دلیل هوشیاری ذهن شنونده می‌توان اخبار را با ریتم تندتری خواند.

این تهیه‌کننده درباره این که آیا تا به حال شده در برنامه شبانه اینجا شب نیست اخبار ناگوار مثل خبر فوت هنرمندی را هم اعلام کنید، گفت: من هرگز این کار را در برنامه‌ام نکرده‌ام، چون دلم نمی‌خواهد در این برنامه از مرگ و اتفاقات ناخوشایند حرف بزنم، حتی زمانی که عسل بدیعی فوت کرد در برنامه چیزی اعلام نکردم، چون دلم نمی‌خواهد با دادن چنین خبرهایی، اضطراب را به شنونده منتقل کنم تا او در پایان شب دچار دلشوره شود.

گلبن درباره این‌ که در بخش شیفت شب این برنامه که به مشاغل شبانه اختصاص دارد، برای دوری از تکرار چه تمهیدی به کار می‌برید، گفت: با توجه به این‌ که ما به موضوع‌های ادبی و هنری می‌پردازیم، سعی می‌کنیم مثلا با فیلمبرداری ارتباط برقرار کنیم که مشغول ضبط صحنه‌های یک فیلم یا سریال در شب است یا نویسنده‌ای که شب‌ها می‌نویسد. در مجموع تلاش می‌کنیم حرف‌های تازه‌ای برای مخاطب داشته باشیم.

همنفس با شنوندگان

توفان مهردادیان، یکی از مجریان برنامه اینجا شب نیست در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که شما در تئاتر، سینما و تلویزیون بازی می‌کنید، رادیو برایتان چه ویژگی‌ای دارد که با وجود دستمزد کم حاضر به اجرای یک برنامه شبانگاهی هستید، گفت: راستش حس تعهد باعث می‌شود اجرای برنامه‌های رادیویی را بپذیرم. در ضمن گروهی را که با آنها همکاری می‌کنم، دوست دارم. شنوندگان انگیزه زیادی به من می‌دهند و همنفسی با آنها برایم لذتبخش است.

وی ادامه داد: من با گروه‌های مختلف برنامه اینجا شب نیست همکاری دارم. شهاب نادری سردبیر برنامه علاقه زیادی به تئاتر دارد. کار کردن با او برایم شیرین است، چون دغدغه‌های مشترک داریم.

این مجری اشاره کرد: برنامه اینجا شب نیست تلاش می‌کند انرژی متفاوت و خاصی به شنوندگان بدهد. روزی که من اجرای این برنامه را به عهده دارم، ریتم برنامه خیلی تند نیست، ولی انرژی خوبی به شنوندگان می‌دهد.

مهردادیان در پاسخ به این سوال که شما چگونه اجرایتان را با ریتم برنامه هماهنگ می‌کنید، گفت: معتقدم وقتی مجری پشت میکروفن می‌نشیند باید سعی کند انعطاف داشته باشد تا بتواند خودش را با فضای برنامه هماهنگ کند. البته این ارتباط دو طرفه است. شنونده با دادن یک پیامک محبت‌آمیز به عوامل برنامه، حس خوبی به برنامه منتقل می‌کند، حتی گاهی من با پیامک‌های شنوندگان منقلب می‌شوم. امیدوارم بتوانم شب‌های خوبی را برایشان شکل بدهیم.

فاطمه عودباشی‌ / ‌گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها