ایستگاه فضایی ناسا اعلام کرد رایانه‌های موجود در این ایستگاه ـ که فعلا از سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی استفاده می‌کنند ـ به لینوکس مجهز خواهد شد. دلیل انجام این کار، پایداری و قابلیت اتکا به لینوکس اعلام شده است.
کد خبر: ۵۶۳۸۷۹

تعدادی از لپ‌تاپ‌ها به سیستم‌عامل دبیان ۶ مجهز خواهند شد. این لپ‌تاپ‌ها به دیگر سیستم‌های عامل ایستگاه فضایی می‌پیوندند که در میان آنها می‌توان به لینوکس ردهت یا Scientific Linux اشاره کرد. بعد از انجام این انتقال، دیگر حتی یک سیستم هم در ایستگاه فضایی موجود نخواهد بود که روی آن ویندوز XP نصب باشد. گفتنی است سال ۲۰۰۸، فضانورد روسی لپ‌تاپی با ویندوز اکس‌پی با خود به این ایستگاه برد که به کرم W32.Gammima.AG آلوده شده بود و در نتیجه تمام لپ‌تاپ‌های این ایستگاه فضایی ویروسی شدند. انتقال به لینوکس تنها راه چاره برای جلوگیری از چنین خرابی‌هایی بود.

لپ‌تاپ‌های ویندوزی موجود به بخش OpsLAN ایستگاه تعلق داشتند؛ جایی که اعضای ایستگاه از آنها برای انجام کارهای روزمره از جمله کنترل انبار، انجام آزمایش‌های علمی یا بررسی موقعیت فعلی می‌پرداختند که به نرم‌افزارهای ویندوزی وابسته بودند. احتمال می‌رود این نرم‌افزارها در سیستم‌عامل لینوکس دوباره‌نویسی شده باشند و از WINE برای شبیه‌سازی محیط ویندوز استفاده نشده باشد. این گروه فضانوردان برای آشنایی با لینوکس و کارکرد آن، توسط بنیاد لینوکس آموزش می‌بینند.

البته نباید از این رخداد تعجب کرد، زیرا مدت زیادی نمی‌گذرد که لینوکس به‌عنوان سیستم‌عامل جامعه علمی پذیرفته شده است و هم‌اکنون شتاب‌دهنده هادرون نیز از طریق لینوکس کنترل می‌شود. ایستگاه‌های زمینی ناسا و SpaceX از لینوکس استفاده می‌کنند. این حقیقت که تمام سیستم‌عامل منبع‌باز است و می‌تواند برای هر آزمایش و محیطی سفارشی شود، از مزیت‌های فوق‌العاده این سیستم‌عامل به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها