مردان هم مانند زنان در معرض خطر سرطان پستان هستند، اما در مقابل هر صد خانمی که به این‌گونه سرطان مبتلا می‌شوند، تنها یک مرد دچار سرطان پستان می‌شود.
کد خبر: ۵۶۳۷۸۵

سرطان پستان در خانم‌ها به شکلی است که تومور در توده پستانی رشد می‌کند، اما در آقایان چون توده پستانی وجود ندارد، سینه بزرگ می‌شود و تومور در قفسه سینه رشد می‌کند، زیرا تومور جایی برای حرکت و رشد ندارد.

به همین دلایل است که سرطان پستان در مردان، معمولا پیشرفته‌تر و خطرناک‌تر از خانم‌هاست و بیشتر مردان هم زمانی برای درمان سرطان پستان خود مراجعه می‌کنند که تومور در قسمت‌های دیگر بدن همچون استخوان نیز متاستاز (تکثیر) شده است.

در مرحله درمان سرطان پستان، تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد و روش‌های شیمی‌درمانی، پرتو‌‌درمانی و دیگر درمان‌هایی که برای خانم‌ها استفاده می‌کنیم، برای آقایان مبتلا به سرطان پستان نیز انجام می‌شود.

با وجود آن که سرطان پستان در خانم‌ها تا 70 درصد قابل درمان است، اما این آمارها در مورد آقایان کمتر است، زیرا به دلیل مراجعه دیرهنگام، سرطان سینه در مردان دیرتر شناخته می‌شود. دلیل 95 درصد سرطان‌های پستان در مردان ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد که سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری نقش دارد؛ حتی با وجود آن‌که سیگار کشیدن در بروز بسیاری از سرطان‌ها تاثیر مستقیم دارد، اما نقش آن در بروز سرطان پستان در مردان، کمرنگ است. سن هم یکی دیگر از عواملی است که ریسک ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می‌دهد و هر چه سن فرد بالاتر باشد، ریسک ابتلا به سرطان پستان در او نیز افزایش می‌یابد.

اما نکته مهم اینجاست که سن ابتلا به سرطان پستان در کشور ما ده تا بیست سال زودتر از سایر کشورهای توسعه یافته است؛ یعنی اگر در کشورهای پیشرفته، سن ابتلا به سرطان پستان در مردان 63 تا 64 سال باشد، در کشور ما 43 تا 44 سال است. در هر حال، آمار بروز سرطان پستان در مردان بسیار پایین است و مثلا در بررسی‌های اخیر که روی 800 پرونده بیمار مبتلا به سرطان پستان در بیمارستان رسول اکرم(ص) انجام گرفت، معلوم شد که طی ده سال اخیر، فقط هفت تا هشت مورد سرطان پستان در مردان مشاهده شده است.

مجموع این شرایط نشان می‌دهد که سرطان پستان در مردان شایع نیست، اما باز هم تاکید می‌کنیم که هرچقدر زمان تشخیص سرطان پستان در مردان سریع‌تر باشد، درمان این بیماری نیز راحت‌تر خواهد بود.

دکتر علی شهریاری احمدی‌ /‌ فوق‌تخصص آنکولوژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها