همه ارکان فوتبال باید از این اقدام استقبال کنند

گام اول برای فوتبال پاک

فدراسیون فوتبال با اعلام یکی از سنگین‌ترین آرای انضباطی تاریخ خود در پرونده تبانی لیگ دسته اول، نخستین قدم را در راه پاکسازی فوتبال محکم برداشت.
کد خبر: ۵۶۲۹۶۴
گام اول برای فوتبال پاک

در حکم عریض و طویل کمیته انضباطی سقوط تیم شهرداری تبریز به لیگ دسته اول و محرومیت 43 نفر (چهار مدیرعامل، پنج سرمربی، شش مربی، پنج سرپرست، 17 بازیکن و شش فعال فوتبالی) از نکات بارز و قابل توجه است. شهرداری تبریز که پیش از این جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورده بود نه تنها با یک درجه تخفیف به لیگ دسته اول سقوط کرد که مدیرعامل، سرمربی، دو مربی، سرپرست و یک بازیکن خود را به دلیل محرومیت از دست داد. سنگین‌ترین جریمه شخصی هم در پرونده تبانی، محرومیت دوساله از تمامی فعالیت‌های فوتبالی و جریمه 30 میلیون تومانی بود که شامل فراز کمالوند، سرمربی شهرداری و صادق ورمرزیار مربی این تیم شد.

محمد عارف‌نیا، ایوب غزی و منصور چلداری، مربیان و سرپرست تیم فوتبال یادآوران شلمچه هم با محرومیت دو ساله و جریمه نقدی ده میلیون تومانی روبه‌رو شدند. ضمن این‌که تیم فوتبال یادآوران هم به لیگ دسته سوم سقوط کرد.از دیگر چهره‌های سرشناسی که در پرونده تبانی لیگ دسته اول مجرم شناخته شدند، پیمان صاحب جمعی، مربی و سعید ورمرزیار بازیکن شهرداری و عبدالمجید باقری‌نیا، سرمربی استقلال صنعتی خوزستان بودند که 18 ماه از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم شدند.

ضمن این‌که نادر دست‌نشان، سرمربی سایپای شمال هم به پرداخت ده میلیون تومان جریمه نقدی و یک سال محرومیت محکوم شد.

شیث رضایی، مهدی واعظی و علی علیزاده سه بازیکن پیشین تیم‌های پرسپولیس و استقلال که عضو تیم شهرداری تبریز هستند هم از احکام کمیته انضباطی در امان نبودند و به دلیل ارتباط غیرمتعارف و غیرقانونی با عوامل تیم‌ها به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

در هر حال احکام پرتعداد کمیته انضباطی در برخورد با خاطیان پرونده تبانی، واکنش مثبت اهالی فوتبال را هم به همراه داشت. مجید جلالی، از مربیان اخلاق مدار فوتبال ایران که پیش از این معتقد بود فضای اعتماد در فوتبال ایران در حال از بین رفتن است، پس از صدور احکام کمیته انضباطی به جام‌جم گفت: به نظر من این اولین قدم در راه سالم‌سازی فوتبال است و همه ارکان فوتبال باید از آن استقبال کنند.

جلالی با بیان این‌که چنین احکام قاطع و بازدارنده‌ای می‌تواند نوید روزهای بهتر را برای فوتبال ایران داشته باشد، افزود: هنوز فراموش نکردیم که دو سال بعد از محکومیت تیم‌های بزرگی چون یوونتوس و میلان در سری A، تیم ملی ایتالیا قهرمان جام جهانی شد.

به هر حال بهینه‌سازی فضای فوتبال این طور نیست که صرفا با نصیحت و حرف صورت پذیرد و باید اقدامات عاجلی انجام شود. این مسائل بیش از ده سال است که در فوتبال ما هست و همه هم می‌دانستند، اما کسی برای مبارزه با آن قدم پیش نگذاشته بود.

من نمی‌دانم این اراده از کجاست، اما برای فوتبال ما مبارک است و شروع یک اعتمادسازی بزرگ در فوتبال ما خواهد بود.

جامعه فوتبال باید بپذیرد خط کش ارزیابی تنها نتیجه‌گیری نیست و سالم کار کردن، جایگاه با ارزشی دارد. جلالی با بیان این جمله خاطرنشان کرد: کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به درستی شاخه‌های درخت ناپاکی در فوتبال را شناسایی کرده است. اما برای ریشه‌کن کردن فساد در این فوتبال از اینجا به بعد باید سراغ سرنخ‌های اصلی رفت. کاری که خیلی هم سخت نیست. به طور قطع این موضوع به چند بازیکن، مربی و مدیر فوتبالی ختم نمی‌شود و شبکه فساد خیلی وسیع‌تر و گسترده‌تر است. شما مطمئن باشید در لیگ برتر هم مسائلی از این دست وجود داشته و دارد. اگر نظارت بیشتری شود خیلی می‌تواند به پاکسازی فوتبال کمک کند. اگر قرار است فضای اعتمادسازی شروع شود و تداوم داشته باشد، باید سراغ سرنخ‌ها هم رفت.

بهتاش فریبا، مربی اسبق استقلال هم با تمجید از برخورد قاطع فدراسیون فوتبال با پدیده شوم تبانی گفت: اقدام کمیته انضباطی اقدام ارزشمندی بود و باعث خواهد شد چنین ناپاکی‌هایی در فوتبال ما به حداقل برسد و حتی ریشه‌کن شود. این کارشناس و پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: البته خود فدراسیون فوتبال هم در سال‌های گذشته با منع فعالیت برخی متخلفان در لیگ برتر و فرستادن آنها به لیگ دسته اول ناخواسته به افزایش فساد در این سطح از فوتبال باشگاهی کمک کرده بود. اما چیزی که الان اهمیت دارد برخورد قاطع با متخلفان است. امیدواریم این احکام قطعی باشد و فدراسیون فوتبال عقب‌نشینی نکند، چراکه پاک فوتبال از پلیدی‌ها واقعا امیری حیاتی است.

در اعتراض به احکام صادره از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، باشگاه شهرداری تبریز از تعلیق تمام فعالیت‌های ورزشی این مجموعه تا حصول نتیجه نهایی از کمیته استیناف خبر داد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها