خبر

این کودک باید روزی 20 لیتر آب بنوشد

دومینیک، پسربچه چهار‌ساله‌ای است که به بیماری نادری مبتلا شده است. او برای زنده ماندنش باید روزانه 20 لیتر آب بنوشد. از هر 25 هزار نفر فقط یک نفر به این بیماری نادر کلیوی مبتلا می‌شود. در افراد مبتلا به این بیماری، سیستم تنظیم‌کننده میزان آب بدن، دچار اختلال شده و در نتیجه فرد دچار تشنگی و عطش بسیار شدیدی می‌شود.
کد خبر: ۵۶۲۲۵۳

این کودک نه تنها باید روزانه مقدار زیادی آب بنوشد بلکه باید در مصرف نمک و به طور کلی غذاهای شور، شیرینی و مواد پروتئینی نیز احتیاط کند. اما این کودک حتی با رعایت این موارد هم نمی‌تواند تا پایان عمر به همین شیوه به زندگی ادامه دهد و به همین دلیل باید زمانی که کمی بزرگ‌تر شد، تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گیرد.

این بیماری معمولا در نتیجه آسیب‌دیدگی کلیه یا ابتلا‌به عفونت‌های کلیوی ایجاد می‌شود و از نظر سنی و جنسیتی هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. اما بیماری دومینیک چهار ساله، وراثتی است. این‌که این بیماری می‌تواند در روند رشد این کودک اختلال ایجاد کند یا نه، موضوعی است که هنوز پزشکان درباره آن اظهارنظری نکرده‌اند. این اختلال ناشی از کاهش سطح هورمونی است که در تنظیم میزان ادرار نقش دارد و در هیپوتالاموس مغز تولید می‌شود.

کاهش سطح این هورمون موجب افزایش میزان ادرار و کاهش آب بدن می‌شود. به گفته پزشکان، تنها راه برای کاهش خطر و پیامدهای ناشی از این بیماری نوشیدن مقدار زیادی آب در طول شبانه‌روز و استفاده از داروهایی است که می‌تواند تا حدی در مهار علائم و نشانه‌های بیماری تاثیرگذار باشد./ Dailymail

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها