مادربزرگ وقتی دلش می‌گیرد رادیو را روشن و آن را به گوشش نزدیک می‌کند. آن وقت با ذوق و شوق آن قدر پیچ آن را جلو و عقب می‌برد تا یک موسیقی شکار کند و بعد آرام و موزون سرش را تکان می‌دهد و به موسیقی دل می‌سپارد.
کد خبر: ۵۶۰۱۴۸

پدربزرگ اما بیشتر دوست دارد وقتی دلش گرفته است بایک حریف خیالی شطرنج بازی کند.

او به یاد قدیم‌ها که با دوستانش می‌نشست و بازی می‌کرد، می‌نشیند پشت صفحه چهارخانه و با خودش آن قدر بازی می‌کند و گاه جرزنی می‌کند که یا خودش یا بازهم خودش را شکست دهد. این کار او را واقعا سرحال می‌آورد. البته گاهی که نوه‌ها به او سر می‌زنند، این بازی رقابتی واقعی و پرشور و حال می‌شود؛ زیرا حریف واقعی در مقابلش است.

مادر دوست دارد وقتی دلش می‌گیرد خودش زمزمه کند. گاهی دعایی را زیر لب می‌خواند و گاه ذکر می‌گوید، گاهی هم به زبان ترکی آوازهای قدیمی را که مادرش وقتی کوچک بود هنگام شانه کردن و بافتن موهایش برایش زمزمه می‌کرد، بخواند. این کار او را آرام می‌کند.

حسین آقا هم ترجیح می‌دهد برود پیش دوست قدیمی‌اش که سال‌ها پیش در حمام مشت و مالچی بود و به قول خودش استخوان مشتری را نرم می‌کرد.

حالا شوخی یا جدی، آن کشتی که با هم می‌گیرند او را سرحال می‌کند.

امروز محققان دریافته‌اند استفاده از داروهای شیمیایی تنها راه مبارزه با آفت سالمندی یعنی افسردگی نیست. روش‌هایی چون موسیقی درمانی، ماساژ درمانی، عبادت، روابط اجتماعی توام با تعامل و ورزش از جمله راهکارهای عبور از حباب افسردگی و تنهایی است.

جنگ با چنگ

یکی از راه‌های مقابله با افسردگی درسالمندان استفاده از خاصیت معجزه‌آسای موسیقی برای بهبود وضع آنان است.

براساس تحقیقی که کارشناسان آمریکایی انجام داده‌اند، موسیقی در درمان برخی بیماری‌های روانی، از جمله افسردگی، میگرن، سردردهای عصبی و اضطراب موثر است.

برای این‌که موسیقی اثر درمانی مؤثری داشته باشد، باید​ سراغ موسیقی شرق برویم. همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته در مراکز درمانی ایران درخصوص موسیقی درمانی، موسیقی سنتی اثرات مطلوبی در درمان بیماری‌های روحی و روانی دارد. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد سازهای سنتی حالت معنوی و الهی در انسان ایجاد می‌کند و به این علت، اثر موسیقی اصیل​ تمام وجود انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آرامشی بی‌نظیر به انسان می‌بخشد. براساس یافته‌های این تحقیق افرادی که بعد از عمل جراحی برایشان موسیقی پخش می‌شود، هنگام درد تحمل بیشتری دارند.باید دقت کرد چه نوع موسیقی برای حالت روحی اشخاص خوب بوده و از شنیدن چه نوع موسیقی باید پرهیز کنیم.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد موسیقی و آواز سنتی و کلاسیک تاثیر مثبتی بر بهبود روحیه و‌ آرامش شنوندگان و خوانندگان این نوع موسیقی دارد. محققان انستیتو موسیقی شناسی فرانکفورت آلمان دریافتند موسیقی کلاسیک و سنتی تاثیر تشنج زدا و آرام بخش بر خوانندگان و مخاطبان آن داشته و این تاثیر مثبت تا مدت‌ها در بدن آنها باقی می‌ماند و میزان هورمون استرس موسوم به کورتیزول در بدن آنها به میزان زیادی کاهش می‌یابد و باعث بهبود روحیه آنان می‌شود.

اگر می‌خواهید احساسات مثبت پیدا کنید موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید.

همچنین موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی را حتی در بزرگسالان تا 7 درجه افزایش دهد. پس از نواختن موسیقی نشانه‌های مثبتی در مغز سالمندان دیده می‌شود که این تغییرات در نهایت سبب می‌شود سالمندان ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را به تاخیر بیندازند و حتی از بروز بعضی بیماری‌ها که به خاطر کاهش عملکرد مغز به وجود می‌آید، پیشگیری شود.

موسیقی باعث ایجاد تفکر مثبت در ذهن انسان می‌شود و به همین دلیل در درمان افسردگی و اضطراب موثر است.

موسیقی می‌تواند جلوی تاثیر مخرب استرس را بر بدن بگیرد و قدرت خلاقیت و خوش‌بینی را افزایش می‌دهد.

شیما جعفری، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد رودهن در تحقیقات خود با بررسی نمونه‌ای آماری از بین 270 نفر از سالمندان کهریزک نشان داد که گوش دادن به موسیقی بر کاهش و درمان افسردگی سالمندان موثر است.

بوی خوش شادمانی

استفاده از بوی خوش از دیر باز در میان اقوام مختلف مرسوم بوده است. بوی خوش اسفند، عود، عنبر و گلاب از جمله رایحه‌هایی است که سال‌هاست با آن آشناییم. اما امروز بر خواص درمانی این عطرهای طبیعی تاکید می‌شود، به نحوی که محققان دریافته‌اند هر عطری می‌تواند التیام‌بخش نوعی از بیماری باشد.

رایحه درمانی و تکنیک استفاده از روغن‌های فرار گیاهان امروزه در سلامت جسمی و روانی کاربرد دارد. نتایج یک پژوهش برای تعیین تاثیر رایحه درمانی استنشاقی برکاهش میزان اضطراب و افسردگی نشان داد، استنشاق ترکیب اسانس اسطوخودس و گل محمدی به مدت چهارهفته و هر روز نیم ساعت در شب، توسط گروه‌های آزمایش (مبتلا به اضطراب و افسردگی) سبب کاهش معنی داری در علائم اضطراب و افسردگی در مقایسه با گروهی که از این رایحه استفاده نکرده‌اند می‌شود.

روغن ترنج ضدافسردگی و دلشوره، متعادل‌کننده و شاداب‌کننده است و ماساژ با آن می‌تواند شما را از رایحه درمانی نیز بهره‌مند سازد.

روغن بهار نارنج نیز یکی از موثرترین داروهای ضد افسردگی بوده و برای رفع انواع مشکلات عصبی مفید است.

سرپنجه‌های تسلی‌بخش

متخصصان طب مکمل و جایگزین برای درمان بیماری افسردگی در گروه سالمند، شیوه‌های درمانی را توصیه می‌کنند که کمترین عوارض و خطر را برای این گروه سنی به همراه داشته باشد.

ماساژ از جمله شیوه‌های درمانی طب مکمل و جایگزین در جهان است، که تاثیر زیادی بر روند درمان افسردگی دارد. بر اساس یافته‌های متخصصان دریافت ماساژ از سوی درمانگران می‌تواند تاثیر زیادی بر هورمون استرس کورتیزول داشته باشد. در حقیقت ماساژ می‌تواند میزان ترشح هورمون استرس را در بدن کاهش داده و هورمون‌های آرامش بخش را در بدن تقویت کند. این هورمون‌ها تاثیر بسیار قدرتمندی بر درمان افسردگی دارند. علاوه بر ماساژدرمانی، تکنیک‌های دیگری چون ریلکسیشن، تمرینات تنفسی و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید طی روزهای پاییز و زمستان برای جلو گیری از افسردگی زمستانی توصیه می‌شود.

افسردگی‌های فصلی عموما با آغاز فصل پاییز در بیمار به وجود آمده و تا نیمه فصل بهار با بیمار همراه است. بهترین گزینه برای درمان این نوع افسردگی در معرض نور خورشید قرار گرفتن بویژه در ساعت‌های آغازین روز
است.

زهره زیارتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها