بدیهی است صدور مجوز تبلیغات یک کالا در سطحی وسیع نیازمند تحقیق در خصوص پارهای موارد ظاهرا جزئی، ولی بااهمیت است. یکی از این موارد، تحقیق درباره وجود نمایندگی رسمی این برندها و نیز ارائه خدمات پس از فروش راضیکننده به مشتریان است.
این همان نکتهای است که به ظاهر توجهی نسبت به آن نشده و همین غفلت، مشکلاتی را برای برخی شهروندان ایجاد کرده است.
در تماسهایی که برخی شهروندان با جامجم میگیرند گلایههای مختلفی دراین باره مطرح میشود. براین اساس، شهروندان با تکیه برتبلیغات محیطی انجام شده اقدام به خرید کالاهای مختلف میکنند، اما پس از بروز مشکل درکالا و مراجعه به محلی که آن را خریدهاند، متوجه میشوند که یا آن کالا نمایندگی رسمی در کشور ندارد یا اگر دارد آن نمایندگی توانایی ارائه خدمات پس از فروش مناسب به آن کالا را ندارد. ماجرا وقتی پیچیده میشود که توجه کنیم بسیاری از کالاهای مورد تبلیغ، قیمتهای گزافی دارند، اما خدمات ارائه شده به آنها اصلا در شأن بهای دریافت شده نیست.
از سوی دیگر ضمانتنامههای ارائه شده برای این کالاها هم آنقدر مبهم است که اصولا حقوق مصرفکننده در آن محلی از اعراب ندارد.
در آخرین نمونهها از این دست، دیروز شهروندی با جامجم تماس گرفت و از یک برند معروف تلفن همراه که این روزها تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر را اشغال کرده، گلایه کرد. این فرد که یک گوشی تلفن همراه با قیمت میلیونی خریداری کرده، پس از ایجاد اشکالی فنی به مرکز فروش مربوط مراجعه کرده و خواستار تعمیر گوشی خود شده است. اما تازه پس از مراجعه متوجه شده که به علت نبود نمایندگی این برند معتبر در ایران، امکان تعمیر این گوشی موجود نبوده و سرانجام گوشی یادشده از مصرف خارج شده است.
با اینکه شاید از این نمونهها زیاد به چشم بخورد، اما یادآوری توجه دستگاههای مسئول به رعایت حقوق مصرفکننده وظیفهای همیشگی است؛ وظیفهای که شاید با رشد قابل توجه قیمت کالاها به دلیل قیمت ارز و فشار آن بر دوش خانوارها، این روزها بیش از گذشته انجام دادنی باشد.
جالب اینجاست که جلوگیری از چنین آسیبهایی براحتی با الزامی کردن دریافت مجوز خدمات پس از فروش معتبر و دریافت تعهد به ارائه گارانتی مناسب، پیش از صدور مجوز انجام تبلیغات امکانپذیر است؛ البته میتوان درصورت انجام نشدن این تعهد اجازه انجام تبلیغات را از برند متخلف سلب کرد.
محمد رضایی/جامجم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد