درمانگاه مشاغل

قصابی به شرط سلامت

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که قصاب‌ها در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارند؟
کد خبر: ۵۵۷۴۷۰

وقتی شنوایی آسیب می‌بیند

قصاب‌ها در محل کارشان به دلیل مواجهه با صدای چرخ گوشت یا ضربه‌‌های ساتور ممکن است در طولانی‌مدت دچار کاهش شنوایی شوند و گاهی این کاهش شنوایی درمان‌ناپذیر است. البته تعمیر و بالانس‌ چرخ گوشت، شدت سر و صدای اضافی در محل کار را کاهش می‌دهد و استفاده از گوشی‌های حفاظتی برای پیشگیری از کاهش شنوایی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آسیب‌های دم‌دستی

قصاب‌ها به دلیل کار‌ با اشیا و وسایل تیز و برنده مانند چاقو و ساتور ممکن است دچار بریدگی و حتی قطع دست یا انگشت شوند. گاهی نیز خراش‌های ریزی در پوست ایجاد می‌شود که انتقال ویروس و باکتری از گوشت‌آلوده به بدن فرد را به دنبال دارد. به همین دلیل به قصاب‌ها توصیه می‌شود هنگام کار از دستکش‌های ضخیم مخصوص استفاده کنند.

مراقب کمرتان باشید

قصاب‌ها هنگام تحویل گرفتن گوشت و قرار دادن آن در مغازه باید قطعات بزرگ گوشت را بلند و حمل کنند که همین موضوع می‌تواند موجب کمردردهای مزمن در آنها شود. نشانگان کارپال نیز نوعی بیماری است که بر اثر ضربات ناشی از خرد‌کردن استخوان گوشت و قرار گرفتن مچ دست به حالت نامناسب ایجاد می‌شود.

امان از گوشت آلوده

عفونت‌های قارچی، زگیل و سل پوستی از جمله مشکلات شایع در قصاب‌هایی است که با حیوانات آلوده در تماس هستند. البته بر اثر تماس با گوشت آلوده احتمال ابتلا به بیماری‌های میکروبی مثل توکسوپلاسموز، تب مالت، سل پوستی و سیاه زخم نیز در قصاب‌ها افزایش می‌یابد که فقط با اقدامات پزشکی بموقع و فوری قابل درمان خواهد بود.

توصیه‌های ویژه

برای پیشگیری از آسیب‌های شغلی حرفه قصابی از بلند‌کردن قطعات گوشت بزرگ و سنگین گوشت خودداری کنید، دست‌هایتان را مرتب با آب گرم و صابون بشویید، دست‌کم هفته‌ای یک‌بار کف و دیوارهای مغازه، چاقوها، ساتورها، چرخ گوشت و تمامی ابزارهایی را که با گوشت تماس پیدا کرده‌است ضدعفونی کنید، پوشیدن روپوش، کفش و لباس کار مناسب را جدی بگیرید و برای دفع حشرات و جوندگان از محل کارتان تدابیر جدی بیندیشید.

اسدالله حبیبی ‌/‌ متخصص طب کار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها