آنتی‌بیوتیک‌ها به داروهایی گفته می‌شود که برای خلاص شدن از شر عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها باکتری‌ها یا دیگر موجودات میکروسکوپی بیماری‌زا را نابود و به بدن کمک می‌کنند تا راحت‌تر به مقابله با بیماری‌ها بپردازد‌. اما باید توجه داشت آنتی‌بیوتیک‌ها فقط انواع معینی از موجودات میکروسکوپی را از بین می‌برند. آنتی‌بیوتیک‌هایی که توسط پزشکان تجویز می‌شود معمولا از آنچه بدن لازم دارد، قوی‌تر است. امروزه پزشکان توصیه می‌کنند در مواردی که بدن با عفونت‌های خفیف‌تری مواجه می‌شود،‌ حتما آنتی‌بیوتیک‌های جایگزین طبیعی نیز مصرف شود.
کد خبر: ۵۵۴۹۸۰

تاثیر مواد غذایی بر آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها نه‌تنها میکروب‌های مضر بلکه حتی میکروب‌های سودمند برای بدن را نیز از بین می‌برند. میکروب‌های مفید به بدن کمک می‌کنند تا مواد غذایی مهمی نظیر ویتامین‌های گروه B‌ و ‌K را جذب کند، لذا محققان معتقدند تمامی افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، باید این کمبود را یا از طریق ویتامین‌های مکمل یا از طریق مصرف غذاهای غنی جبران کنند. استفاده از فرآورده‌های پروبیوتیک می‌تواند مانع بروز علائم اسهال شود که معمولا در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها شایع است. فرآورده‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفیدی است؛ این باکتری‌ها اثرات موثری در سلامت افراد مصرف‌کننده بر جا می‌گذارد. در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود از غذاهای حاوی کلسیم و آهن بالا پرهیز شود. البته ماست در این میان استثناست؛ چرا که مصرف آن تاثیر فوق‌العاده‌ای در بدن دارد. غذاهای حاوی کلسیم و آهن می‌تواند مانع جذب برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها شود. سوپ خانگی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بالا یکی از ایده‌آل‌ترین غذاهایی است که توصیه می‌شود با آنتی‌بیوتیک صرف شود. غذاهای اسیدی نیز می‌توانند با آنتی‌بیوتیک تداخل پیدا کنند. استفاده از شکلات، سس گوجه‌فرنگی و داروهای ضد اسید‌معده نیز معمولا مشکل‌ساز می‌شود. در نهایت آن که مصرف برنج و گندم می‌تواند در این زمان برای بدن بسیار مفید باشد.

آنتی‌بیوتیک‌های جایگزین طبیعی

آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی طیف گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد، طوری که خیلی‌ها بسختی می‌توانند باور کنند. تحقیقات بالینی نشان می‌دهد روغن اورگانو (‌آویشن‌)، سیر و عسل از موثرترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است که می‌تواند حتی بسیاری از باکتری‌های مقاوم را در بدن نابود کند.

معجزه عسل

یافته‌های مرکز پزشکی امارات متحده عربی در سال 2004 نشان‌داد که فعالیت میکروبی عوامل بیماری‌زایی نظیر ای‌کولای‌ (‌عامل مسمومیت غذایی و اسهال‌)، باکتری گرم منفی سودوموناس آئروژینوزا ‌(‌عامل عفونت مجاری ادرار، سیستم تنفسی، التهاب، آماس پوست، عفونت بافت‌های نرم، استخوان، مفاصل، معده و روده) و هموفیلوس آنفلوآنزا‌ (‌عامل عفونت خونی، سینه پهلو، عفونت گوش، سینوزیت و مننژیت‌) در حین مصرف عسل بشدت کاهش پیدا می‌کند. در این تحقیقات همچنین مشخص شد نگهداری عسل به مدت پنج سال باعث می‌شود فعالیت ضدمیکروبی آن بشدت کاهش پیدا کند، در حالی که قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش تاثیر ضدمیکروبی آن را در برابر برخی میکروارگانیسم‌ها بیشتر خواهد کرد. محققان باور دارند که اگر به محض احساس ابتلا به بیماری، فرد شروع به مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری عسل کند بسرعت تاثیر معجزه‌آسای آن را مشاهده خواهد کرد. البته در این زمینه باید با پزشک مشورت شود چرا که برخی افراد با سیستم ایمنی ضعیف، بشدت در برابر عسل حساس هستند و مصرف عسل نه‌تنها آنها را بهتر نخواهد کرد بلکه حتی شرایط را حادتر خواهد کرد. تاثیر عسل خصوصا در درمان عفونت‌های جلدی و چشم فوق‌العاده است.

سیر را فراموش نکنید

رژیم‌های غذایی قلیایی به رژیم‌هایی گفته می‌شود که در آنها با مصرف یک ماده غذایی میزان اسیدیته مایعات بدن اعم از ادرار و خون متعادل می‌شود. تحقیقات نشان داده مصرف این مواد غذایی مانع ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد. سیر نه‌تنها یک ماده غذایی قلیایی و حاوی مواد غذایی فوق‌العاده غنی است بلکه حتی میزان سولفور بالایی نیز دارد. سولفور می‌تواند واکنش‌های شیمیایی آنزیم‌هایی را که برای حیات باکتری‌ها لازم است، مختل کند. سال 1954 یک دانشمند روس نشان داد اگر آب سیر مستقیما وارد ظرف آزمایشی شود که در آن یک کلونی میکروب وجود دارد، ظرف تنها ده دقیقه علائم حیاتی میکروب‌ها از بین خواهد رفت.

روغن آویشن

تحقیقات نشان داده این روغن که از برگ‌ و گل گیاه آویشن وحشی گرفته می‌شود، برای درمان ورم مخاط روده بزرگ فوق‌العاده موثر است. این روغن یکی از اصلی‌ترین اجزای رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای محسوب می‌شود.

فرناز حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها