می‌توانست این ماجرا هم مثل بقیه ماجراها با کمی غرولند تمام شود یا در برابر تضییع حقوق افراد هیچ کسی اعتراض نکند، ولی این‌گونه نشد و صبح دیروز، متروی میدان آزادی تهران به علت اعتراض زنان مسافر، به مدت نیم‌ساعت از حرکت ایستاد.
کد خبر: ۵۴۹۵۸۶

دیروز حوالی 7 صبح در حالی که مترو به اوج ساعت‌های شلوغی خود می‌رسید، مردان برای سوار شدن به مترو به دلیل شلوغی واگن مردان به قسمت ویژه زنان آمدند و دو واگن ویژه زنان را اشغال کردند؛ زنان هم در اعتراض به این حرکت، مانع بسته شدن درهای قطار شده و از ماموران مترو خواستند که مردان را از واگن ویژه زنان پیاده کنند.

اصرار مردان برای بیرون نرفتن از قطار هم موجب نشد که زنان کوتاه بیایند و در نهایت پس از نیم‌ساعت کشمکش و درگیری لفظی بین مسافران، واگن ویژه خانم‌ها با همکاری پلیس و ماموران مترو خالی شد و زنان پیروزمندانه صندلی‌های واگن ویژه بانوان را فتح کردند.

شاید این واکنش زنان در برابر تضییع حقوقشان در نوع خود نادر و کم‌نظیر بود، اما از جنس این گونه درگیری‌های کلامی بین مسافران، بارها و بارها در ایستگاه‌های مختلف مترو، اتوبوس‌های شهری و اتوبوس‌های تندرو پیش می‌آید.

مشابه چنین رخدادهایی نشان می‌دهد که فرهنگسازی لازم برای احترام کامل به حقوق شهروندی دیگران در جامعه ما نهادینه نشده است و هنوز هم تا مرحله‌ای که همه ما بدون دعوا و درگیری از امکانات شهری به طور عادلانه استفاده کنیم، فاصله‌ای معنادار داریم.

البته شاید گفته شود که شلوغی بیش از حد ایستگاه‌ها و ظرفیت ناکافی سیستم حمل و نقل عمومی در کشور باعث شده بسیاری از مسافران نتوانند حقوق یکدیگر را رعایت کنند، اما باید گفت هنر در این است که در شرایط غیرعادی و کمبود امکانات شهری، به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم؛ وگرنه در ایستگاه‌های خلوت و خالی که خود به خود حقوق مسافران رعایت می‌شود!

امین جلالوند/گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها