فصل بهار اگرچه به ظاهر فصل تفرج در بوستان و گلستان و استراحت در جوار خنکای چشمه‌ساران و آبشارهاست، اما تماشای زیبایی بی‌همتای کویر و آرامیدن در بستر گرم و دلچسب تپه‌های شنی آن ـ که با هر وزش باد به یک سو کش می‌آورد ـ نیز خالی از لطف و فایده نیست.
کد خبر: ۵۴۷۷۵۳
تپه‌های شنی ریگان جاذبه‌ای با خاصیت درمانی

تپه‌های شنی ریگان ـ که در دل کویر کرمان قرار گرفته ـ از جمله مناظر بدیع و چشم‌انداز طبیعی این شهرستان است که در فصل بهار نیز همچون فصل‌های پاییز و زمستان پذیرای مشتاقان خود است.

تپه‌های شنی ریگان که با ارتفاع 75 متر در مجاورت روستای علی‌آباد پشت‌ریگ قرار گرفته، به عنوان بلندترین تپه‌های شنی دنیا، نه‌تنها با زیبایی منحصربه‌فردش تصویری بکر از طبیعت کویر را به نمایش می‌گذارد، بلکه به دلیل ماهیت شنی‌ و گرمایی که در خود نگاه داشته و به مرور آزاد می‌کند، خواص درمانی ویژه‌ای نیز دارد و می‌تواند مسکنی برای دردهای جسمی و روحی باشد.

بسیاری از گردشگران، امروز برای درمان بیماری‌های خود به این تپه‌ها پناه می‌آورند و گرمای آنها را نسبت به آبگرم‌های مختلف ترجیح می‌دهند؛ گرمایی که پس از حفر چاله و خوابیدن در میان شن‌ها بتدریج جذب بدن‌شده و به آن آرامش می‌بخشد.

به گفته بخشدار مرکزی ریگان، تپه‌های شنی منطقه برای درمان دردهای جسمانی مانند درد مفاصل، دیسک کمر، عوارض پوستی و حتی زخم بستر مناسب است.

روح‌الله ابراهیمی با بیان این‌که بیشتر ارتوپدها و روانپزشکان، آرمیدن و راه‌رفتن در تپه‌های شنی را برای تسکین آلام بیماران خود توصیه و تجویز می‌کنند، به جام‌جم می‌گوید: راه‌رفتن در این تپه‌ها همچنین می‌تواند باعث التیام بسیاری از دردهای روحی ـ روانی شود.

وی نحوه استفاده از تپه‌های شنی برای تسکین دردهای جسمانی را حفر چاله و خوابیدن در میان ریگ‌ها و ریختن آنها روی بدن عنوان می‌کند و می‌افزاید: بهتر است این کار به مدت 30 الی 45 دقیقه در بعدازظهر که شن‌ها در حال خنک‌شدن است، انجام شود.

از دیگر مزایای این تپه‌های شنی که این مسئول محلی به آن اشاره می‌کند، آموزش پرواز پاراگلایدر است که به دلیل وجود شن‌های نرم از احتمال آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند.

ابراهیمی درباره امکانات موجود برای استقرار گردشگران نیز خاطرنشان می‌کند: گردشگران اگر تمایل به اقامت در هتل و اماکن اقامتی مناسب را داشته باشند، می‌توانند در اماکن اقامتی شهرستان ریگان ـ که در 13 کیلومتری این تپه‌ها قرار دارد ـ مستقر شوند، هرچند شهرداری برای اقامت موقت گردشگران نیز حدود 50 آلاچیق به صورت طبیعی در نزدیکی تپه‌ها آماده کرده است.

به گفته وی، نزدیک‌ترین منطقه دارای امکانات به این تپه‌ها روستای علی‌آباد پشت‌ریگ است که در فاصله 1500 متری تپه‌ها قرار دارد و قرار شده 20 منزل مسکونی برای اقامت گردشگران در ایام نوروز در این روستا تخلیه و آماده‌سازی شود.

بخشدار مرکزی ریگان به ساخت سرویس‌های بهداشتی موقت در نزدیکی تپه‌ها برای ایام نوروز نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون آبرسانی به این منطقه با تانکر صورت می‌گیرد، اما قرار شده تا ایام نوروز لوله‌کشی آب برای مصرف شرب و سرویس‌های بهداشتی انجام شود.

ابراهیمی همچنین به وجود یک جاده دسترسی مناسب، اما غیرآسفالته از روستای علی‌آباد تا تپه‌های شنی اشاره می‌کند و می‌افزاید: به دلیل حفظ طبیعت بکر منطقه، از آسفالت‌شدن این جاده خودداری شده است.

وی خواستار ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این بخش ‌شده و اعلام می‌کند: از کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه را داشته باشند، حمایت می‌شود.

اگر مسافر این طبیعت کویری باشید، می‌توانید در مسابقات فوتبال ساحلی که بزودی در حاشیه تپه‌های شنی ریگان برگزار می‌شود هم شرکت کنید.

مسابقات اسکی روی شن هم برای نخستین بار در ایران با حضور 11 استان کشور در ایام نوروز روی این تپه‌ها برگزار می‌شود که تماشای آن خالی از لطف نیست.

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
۰
۰
باتشكر از نویسنده محترم دقیقا همانند این تپه ها در خوزستان شهر بستان -تپه های ام البس قراردارد كه در فصل زمستان وبهار گردشگران محلی و غیر بومی جذب این منطقه میشوند دیدن ان خالی ازلطف نیست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها