بسیاری از مردم ونزوئلا با رها کردن کارهایشان در کنار کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده‌ و برای مرگ چاوز اشک ‌ریختند

وداع ونزوئلا با چاوز

هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در گذشت. نیکلاس مادورو ، معاون چاوز عصر سه‌شنبه این خبر را به صورت رسمی اعلام کرد و به انبوهی از شایعات درباره سلامت او پایان داد. اعلام این خبر ونزوئلا را در غم و اندوه سنگینی فرو برد و دولت هفت روز برای این کشور عزای عمومی اعلام کرد. مادورو که هم‌اکنون به عنوان رئیس‌جمهور موقت زمام امور را به‌دست دارد، اعلام کرد ظرف 30 روز آینده دراین کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. مرگ چاوز با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد. او پس از چهار بار درمان سرطان در کوبا، سرانجام در پنجاه و هشت سالگی دار فانی را وداع گفت. دولت ونزوئلا از مقام‌های خارجی دعوت کرد، در مراسم یادبود چاوز که فردا در این کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند.
کد خبر: ۵۴۷۵۷۲

به گزارش ایسنا، نیکلاس مادورو، پیش از این‌که مرگ چاوز را اعلام کند، دو افسر نیروی هوایی آمریکا را به جاسوسی نظامی و توطئه علیه این کشور متهم و به آنها 24 ساعت فرصت داد تا از ونزوئلا خارج شوند. وی در همین حال گفت، دشمنان هوگو چاوز او را مسموم کرده و به بیماری سرطان دچار کردند. چاوز خود نیز پیشتر در پیام‌هایی گفته بود به خاطر ملتش با سرطان مبارزه کرده و بر آن غلبه خواهد کرد. روز جمعه نیز مادورو گفت چاوز همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با سرطان است. با این حال از مدت‌ها پیش مخالفان چاوز شایعاتی را مبنی بر مرگ او منتشر کرده و از دولت می‌خواستند به صورت رسمی وضع سلامت او را به اطلاع مردم برساند.

اندوه و ماتم

صدها نفر از مردم اندوهگین ونزوئلا با شنیدن خبر مرگ چاوز به خیابان‌های کاراکاس آمدند و شعارهایی در حمایت از رئیس‌‌جمهور فوت شده خود سر دادند. به گزارش فارس، مردم غمگین ونزوئلا در حالی که اشک می‌ریختند، همدیگر را در آغوش گرفتند و شعارهایی را در حمایت از رئیس‌جمهور متوفی خود سر دادند. گروهی از زنان در حالی که اشک می‌ریختند در کنار کاخ ریاست‌جمهوری «میرافلورز» تجمع کردند. گروهی نیز مقابل بیمارستان نظامی که چاوز در آنجا درگذشت، تجمع کردند. بسیاری از مردم ونزوئلا کار را رها کردند و پس از شنیدن مرگ رئیس‌جمهور خود به سمت خانه دویدند و مغازه‌ها نیز همه بسته شد و همه به خیابان‌ها آمدند. خیابان‌ها با خودروها بسته شد و فقط موتورسیکلت‌ها در آن حق عبور و مرور داشتند.

واکنش‌ها

در پی درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا، رهبران کشورهای مختلف به ابراز همدردی با مردم این کشور آمریکای جنوبی پرداختند. به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، کشورش از مردم ونزوئلا حمایت می‌کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد، روابط سازنده با دولت بعدی ونزوئلا، فصل جدیدی در روابط بین دو کشور رقم زند.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در اظهارنظری گفت: هوگو چاوز به خاطر ادعاهای جسورانه و خودکامه‌اش و نیز تلاش‌هایش برای استقلال دولت‌های آمریکای لاتین، در یادها خواهد ماند.

اولیور استون، فیلمساز آمریکایی و شان پن بازیگر هالیوودی، درگذشت چاوز را عمیقا تسلیت گفتند.

همچنین، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، درگذشت هوگو چاوز را تسلیت گفت و وی را به خاطر عزمش برای برپایی عدالت تحسین کرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز نسبت به درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا ابراز تاسف کرد. وزارت امور خارجه کلمبیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف نسبت به درگذشت چاوز اعلام کرد: رئیس‌جمهور ونزوئلا نقشی چشمگیر در روند صلح دولت کلمبیا با شورشیان فارک داشت. وزارت امور خارجه اکوادور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: درگذشت چاوز ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای آمریکای لاتین به شمار می‌رود. دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در واکنش به درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا، اظهاراتش را با یک دقیقه سکوت آغاز کرد. روسف، چاوز را «رهبری بزرگ و یک دوست برزیل» خواند و گفت که درگذشت وی ضایعه‌ای جبران‌نشدنی است.کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین پس از اطلاع از خبر درگذشت چاوز همه برنامه‌های خود را به حالت تعلیق در آورد. آرژانتین به مناسبت درگذشت چاوز، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز تاسف از درگذشت هوگو چاوز، با دولت و مردم ونزوئلا ابراز همدردی کرد. بان کی‌مون گفت: هوگو چاوز خدمات ارزنده‌ای به سازمان ملل کرده بود و فقدان وی بسیار غم‌انگیز است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیام تسلیتی برای دولت و ملت ونزوئلا، از مرگ هوگو چاوز ابراز تاسف عمیق کرده و از او به عنوان انسانی قدرتمند، آینده‌نگر و دوست بسیار نزدیک و قابل اطمینان روسیه نام برد. وزارت خارجه کره‌جنوبی نیز درگذشت هوگو چاوز را به مردم این کشور تسلیت گفت.

چه کسی جانشین چاوز خواهد بود ؟

نیکلاس مادورو، معاون چاوز و رئیس‌جمهور موقت فعلی برگزیده خود اوست؛ یعنی کسی که چاوز سفارش کرده تا او را به جانشینی‌اش انتخاب کنند. اما برخی گمانه زنی‌ها از احتمال جانشینی دیوسدادو کابیو که هم اکنون ریاست پارلمان را به‌عهده دارد، حکایت می‌کند.

مادورو و کابیو که در ظاهر با یکدیگر رفاقت دارند، در خفا با یکدیگر رقابت می‌کنند. این دو هر یک مسیرهای متفاوتی را پیموده‌اند. کابیو فردی نظامی است که به لحاظ سیاسی با تفکرات حاکمان کوبا همسو نیست. مادورو در عوض یکی از رهبران پیشین جنبش‌های کارگری بوده و بسیار به چاوز و برادران کاسترو نزدیک است. او اکنون خود را رهبر حزب حاکم سوسیالیست می‌داند و می‌گوید نامزد این حزب برای انتخابات آینده است. در بین مخالفان چاوز نیز هنریکه کاپریلش، رقیب سرسخت او بود که در انتخابات قبلی توانست 45 درصد آرا را به دست آورد. در این انتخابات چاوز توانسته بود 54 درصد رای‌ها را به دست آورد. به طور قطع او در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد و این احتمال ضعیف نیز وجود دارد که بتواند با کسب آرای بیشتری برجای چاوز تکیه زند. دراین صورت ونزوئلا بکلی مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت. قرار است حداکثر تا 30‌روز دیگر در ونزوئلا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

پیام تسلیت رئیس جمهور ایران

محمود احمدی‌نژاد که روابط نزدیک و صمیمانه‌ای با رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا داشت، در پیامی درگذشت وی را به ملت‌ها و مردم ونزوئلا و خانواده چاوز تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در این پیام که خطاب به نیکلا مادورو، کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا صادر شده، آورده است: هوگو چاوز، انسانی عمیقا موحد و مومن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیای الهی و حاکمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان بود. او همزمان که با رشادت تمام در برابر زیاده‌خواهی‌های مستکبران می‌ایستاد و فشار سنگین تبلیغاتی و اقتصادی و تهمت‌ها و حتی کودتاها را درهم می‌شکست، قامت بلندش در برابر کودکی خردسال فرو می‌افتاد و با دست‌های مهربانش او را نوازش و سرود آزادی و سرافرازی را در گوش او زمزمه و زلال عشق را در اندیشه و جان او جاری می‌کرد.

در بخش دیگری از پیام احمدی‌نژاد با اشاره به بیماری مشکوک چاوز که نهایتا به مرگ او منجر شد، آمده است: او در حقیقت شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی است. گرچه امروز و به ظاهر هوگو چاوز، دوست صمیمی و مهربان مردم در بین ما نیست، اما اطمینان دارم که روح آسمانی و اندیشه پاک او هر روز و در افقی بالاتر در دل و جان تک‌تک مردم آمریکای لاتین و ونزوئلا و همه ملت‌های عالم و با درخششی بیشتر طلوع می‌کند و راه عزت و سربلندی را فراروی همگان قرار خواهد داد.رئیس‌جمهور با بیان این ‌که تا عدالت و عشق و آزادی زنده است، هوگو چاوز هم زنده است، می‌افزاید: تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح(ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.

احمدی‌نژاد همچنین طی سخنانی در جلسه دیروز هیات دولت با بیان این ‌که هوگو چاوز یک مومن واقعی و انقلابی بود، گفت: چاوز همواره نگران ملت ایران و حقوق جمهوری اسلامی ایران بود و در تمام سخنان خود یاد، نام و راه امام راحل را تشریح می‌کرد و بر آن متذکر می‌شد.

هیات دولت، در مصوبه‌ای، دیروز را به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا عزای عمومی اعلام کرد. رئیس‌جمهور نیز پس از جلسه دولت در جمع خبرنگاران از احتمال سفر خود به ونزوئلا برای شرکت در مراسم تشییع جنازه هوگو چاوز خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها