وکیل فرانسوی در دیدار با معاون وزیر ارشاد:

هالیوود را وادار به عذرخواهی از ایران می‌کنیم

وزیر ارشاد با بیان این که متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای با برخی اظهارنظرهای بی‌مورد فضا را به نفع رسانه‌های بیگانه تغییر می‌دهند، گفت: درباره فیلم «آرگو» باید به یک هم‌اندیشی درباره این فیلم می‌رسیدیم به خصوص اینکه این جایزه توسط میشل اوباما اعلام شد و این برخورد نشان از این است که هالیوود و آمریکا به صورت منسجم علیه ایران فعالیت می‌کنند، این درحالی است که عده ای با اظهارنظرهایی موجب اختلاف‌افکنی می‌شوند.
کد خبر: ۵۴۶۴۳۵
انتقاد وزیر ارشاد از همراهی برخی عوامل داخلی با فیلم «آرگو»

به گزارش خبرگزاری‌ها، سید محمد حسینی روز یکشنبه در نشست رسانه‌ای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سالن سینمایی این وزارتخانه اظهار داشت: 15 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور فعال هستند که بیش از شش هزار کانون در روستاهای کشور فعالیت می کنند.

وی افزود: براساس قانون پنجم توسعه باید به مرحله ای برسیم که 25 درصد از مساجد کشور دارای کانون فرهنگی هنری شوند اما هم اکنون با این رقم فاصله داریم و امیدواریم با جهشی که در این زمینه ایجاد شده؛ این مهم در موعد مقرر محقق شود.

حسینی به توصیه مقام معظم رهبری برای حمایت و همکاری ائمه جماعات با کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: بعد از تاکیدهای معظم له شاهد توسعه و همکاری خوبی در این عرصه بوده ایم.

وی از افزایش توزیع قرآن در مساجد کشور به عنوان یکی از فعالیت های خوب کانون های مساجد نام برد و گفت: هم اکنون طرح تلاوت قرآن کریم در بیش از 28 هزار مسجد در سراسر کشور درحال برگزاری است که این مهم فرصتی مغتنم برای همگان است تا در کتاب آسمانی تامل و تعبد کنند.

وی در ادامه از راه اندازی 750 باب خانه های نور که در آنها بر تفسیر قرآن تاکید شده است؛ اشاره کرد و گفت: بیش از هفت هزار مسجد با استفاده از تفسیر همراه در حال فعالیت هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از کارهای خوب کانون های مساجد را طرح چهره به چهره دانست که آثار و برکات فراوانی را برای مخاطبان به همراه داشته است و بر این باوریم که اگر مساجد فعال شود؛ بسیاری از آسیب های جامعه امروزی از بین خواهد رفت.

وی گفت: اگر مسائلی مانند عرفان های نوظهور که به صورت پنهانی در جامعه مطرح است؛ در مساجد مطرح شود به طور یقین افراد فاضل و اندیشمند به صراحت پاسخ آنها را خواهند داد ولی متاسفانه اینگونه مسائل در محافل پنهانی برگزار می شود.

حسینی تاکید کرد: اگر جوانان جذب مساجد شوند، دیگر این قشر با هر سخنی مسیر خود را تغییر نخواهند داد و برای جامعه فردی موثر خواهند بود.

هیات 15 نفره برای صدور پروانه نمایش نداریم‌

محمد حسینی در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل هیاتی 15 نفره برای بازبینی مجدد آثار سینمایی و صدور پروانه نمایش فیلم‌ها برای اکران عمومی گفت: سازمان سینمایی دو شورا بیشتر ندارد؛ یکی از این شوراها مختص صدور پروانه ساخت و دیگری شورای صدور پروانه نمایش است.

وی افزود: از همین رو بنا نیست هیات 15 نفره‌ای برای بررسی فیلم‌ها و صدور مجوز اکران تشکیل شود. درباره دو شورای صدور پروانه ساخت و نمایش هم پیشنهاد شده بود که این دو شورا در یکدیگر ادغام شوند ولی لزومی به ادغام این دو شورا ندیدم. افراد این دو شورا متفاوت و شرح وظایف‌شان نیز تخصصی است. تشکیل هیات 15 نفره برای نظارت محتوایی بر فیلم‌های در انتظار صدور پروانه نمایش، از اساس بی‌منبع و بی‌مبنا است.

وزیر ارشاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اعتبار بودجه در بخش‌های مختلف هنری توازن ندارد و بیشتر بودجه‌های فرهنگی در حوزه سینما خرج می‌شود؟ گفت: درباره تخصیص اعتبار به بخش‌های مختلف هنری نیز نهایت تلاش خود را به خرج دادیم تا مجموع فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری دچار لطمه نشود. به این معنا که در سال 91 با وجود کمبود بودجه، در حوزه‌های مختلف جشنواره‌های بزرگ فرهنگی را برگزار کرده‌ایم.  

وی در ادامه درباره اختصاص بودجه زیر هشتصد میلیون به معاونت هنری برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: تلاش مجموعه همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که تمام بخش‌های فرهنگی و هنری را به اشکال مختلف پوشش دهیم و در برخی از جشنواره‌هایی که احساس کردیم به لحاظ مالی بودجه بیشتری می‌خواهند با عنایت ویژه‌ای کمک کردیم. از همین رو در برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم به دوستان در معاونت هنری کمک کردیم تا کمبودها جبران شود.

حمایت خاصی از امین حیایی نکردیم

وزیر ارشاد در ادامه این جلسه در پاسخ به این سوال که بسیاری از هنرمندان پیشکشوت در عرصه فرهنگ و هنر در انتظار سالن برای فعالیت هستند و حال چرا حمایت ویژه‌ای از سوی شما از نمایش"قحطی نور" به کارگردانی امین حیایی صورت می‌گیرد؟ گفت: در سال‌های اخیر حمایت‌های ویژه‌ای از هنر تئاتر صورت گرفته و زیرساخت‌های این هنر ارزنده محکم شده است. به عنوان نمونه 8 سالن ویژه تئاتر در 8 مرکز استان در حال ساخت است. بنابراین توجه ویژه به هنر تئاتر بود که ما را برآن داشت تا همه اعتبار این هنر را در تئاتر تهران خرج نکنیم.

وی در ادامه افزود: معتقدم که کسانی که یک عمر در عرصه هنر تئاتر کار کرده‌اند و به عنوان پیشکسوت مطرح هستند باید در این عرصه به گردش مالی و تامین هزینه رسیده باشند بنابراین نیازی به حمایت دولت ندارند و قرار نیست وزارت ارشاد تمام عمر از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند. به همین دلیل باید سراغ هنرمندان جوان در رشته‌های مختلف رفت ضمن اینکه رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه تئاتر فجر حضور پیدا کرد و به چهار هنرمند در این عرصه نشان افتخار داد که این حرکت وزیر ارشاد به گفته اهالی تئاتر دلگرمی آنها را فراهم کرده و نشان از توجه ویژه به این هنرمندان است.

حسینی  گفت: درباره امین حیایی هم متذکر می‌شوم که حمایت خاصی از وی نشده است. بلکه هر وقت هنرمندان سراغ می‌گیرند و انتظار دارند که مورد حمایت قرار گیرند وزارت ارشاد هم در حد بضاعت خود کمک می‌کند. از امین حیایی هم حمایت خاصی صورت نگرفت و مانند سایر هنرمندان تنها به همکاران خود در معاونت هنری سفارش کردیم که حمایت‌های لازم را درباره وی انجام دهند. البته امین حیایی هم معترض هست که حمایت خاصی صورت نگرفته است. اما با این اوصاف هر کاری که از ما برمی‌آمد انجام دادیم و قرارست از طریق فروش بلیت هزینه‌های این اثر تامین شود و حمایت مالی در کار نیست.

محمد حسینی وزیر فرهنگ درباره بازگشایی خانه سینما گفت: ایرادی که در گذشته به خانه سینما وارد بود یک مساله حقوقی بوده است. به این معنا که قرار بود در خانه سینما فعالیت صنفی در چارچوب قانون صورت گیرد و مشکل خانه سینما از ایرادی بود که به اساسنامه آن وارد بود و در نهایت قرار شد اساسنامه جدیدی با حضور طیف‌های مختلف سینما ارائه داده شود و ما هم منتظر نتیجه نهایی هستیم.

عده ای با اظهارنظرهایی موجب اختلاف‌افکنی می‌شوند

وی در ادامه این نشست گفت: متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای با برخی اظهارنظرهای بی‌مورد فضا را به نفع رسانه‌های بیگانه تغییر می‌دهند. به عنوان مثال درباره فیلم "آرگو" باید به یک هم‌اندیشی درباره این فیلم می‌رسیدیم به خصوص اینکه این جایزه توسط میشل اوباما اعلام شد و این برخورد نشان از این است که هالیوود و آمریکا به صورت منسجم علیه ایران فعالیت می‌کنند، این درحالی است که عده ای با اظهارنظرهایی موجب اختلاف‌افکنی می‌شوند.

وزیر ارشاد برخورد غرب با ایران که نمود آن در جایزه‌ اسکار به فیلم ضدایرانی "آرگو" دیده شد، گفت: با دادن جایزه‌ اسکار به فیلم ضد ایرانی که ارزش‌های هنری چندانی ندارد، مشخص می‌کند که این جایزه کاملا سیاسی بوده است. به ویژه اینکه اعلام این جایزه توسط همسر رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید اعلام شد. از همین رو ما هم در برابر انجام فعالیت‌هایی از این دست سکوت نمی‌کنیم و باید در این زمینه آثاری را تهیه و تولید کنیم و انفعال به تنهایی کافی نیست.

همکاری مشترک ایران و لبنان برای ساخت آثار ضدآمریکایی

وی در ادامه افزود: به همین دلیل درباره کشورهای منطقه و فعالیت‌های غیرانسانی آمریکا در این کشورها فیلم می‌سازیم. از همین رو با لبنان به توافق رسیده ایم تا آثار مختلف فرهنگی و هنری ضد آمریکایی را تولید کنیم تا پاسخی به نگاه ضد ایرانی آنها باشد.

حسینی درباره اینکه در طول تمام این سال‌ها فعالیت سینمایی ضد آمریکایی صورت نگرفته است، گفت: نمی‌توان توقع داشت که فعالیت های سینمایی در پاسخ به اقدام های آمریکا در یک دوره ساخته شود. تنها فیلمی که با موضوع ضد آمریکایی ساخته شده است مربوط به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی است که توسط جواد شمقدری ساخته شده است و مربوط به سه دهه پیش است.

این مسئول فرهنگی افزود: حال این سوال مطرح است که چرا در این سه دهه مسئولان سینمایی در این زمینه فعالیتی نداشته‌اند. نکته دیگر اینکه ساخت فیلم‌هایی با مضامین سیاسی یکی از اولویت‌های وزارتخانه است و اعلام آمادگی برای این حضور را بار دیگر اعلام می‌کنیم.

قطع شبکه العالم را مانند تحریم‌ها دور می‌زنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره قطع شبکه العالم از روی ماهواره گفت: همانطور که ما توانسته‌ایم غرب را در تحریم‌ها دور بزنیم، باید در این بخش هم چنین کاری انجام شود. آنها مرتب در حال قطع شبکه‌های تلویزیونی ما هستند و ما باید علاوه‌بر اینکه فعالیت‌های حقوقی در این زمینه انجام دهیم، تسلیم شرایطی که پیش می‌آوردند نشده و مانند تحریم‌ها راه‌های جدیدی برای فعالیت‌ و رساندن صدای‌مان به دنیا پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها