احمدی نژاد در مراسم افتتاح دو شبکه جدید تلویزیونی:

صدا و سیما باید پایگاه ژرف اندیشی و تفکر در کشور باشد

رئیس جمهور با تأکید بر این که اطلاع رسانی در رسانه ملی باید در سطح کلان آرمانی و ملی هدایت شود، اظهار داشت: صدا و سیما نماد یک ملت و یک مکتب است و باید پایگاه ژرف اندیشی و همچنین پایگاه اندیشه و تفکر در کشور باشد.
کد خبر: ۵۴۵۷۸۵
صدا و سیما باید پایگاه ژرف اندیشی و تفکر در کشور باشد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح امروز (شنبه) در آیین افتتاح شبکه‌های تلویزیونی تماشا و سلامت با اشاره به اینکه به عنوان یک فرد اجرایی می‌دانم که راه اندازی یک شبکه و تولید محتوا و مدیریت چنین مجموعه عظیمی نیازمند زحمات و تلاش‌های مخلصانه است، گفت: صمیمانه از تمامی کارکنان صدا و سیما به ویژه از آقای ضرغامی که بخش عمده ای از این دستاوردهای ارزشمند محصول زحمات آنان است، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شبکه‌ها و تولیدات صدا و سیما در سالهای اخیر گسترش بسیار وسیع و ارزشمندی پیدا کرده است، افزود: امروز تنوع شبکه‌ها و تنوع تولیدات کاملا مشهود است و دو شبکه تماشا و سلامت نیز در نوع خود شبکه‌های مهمی محسوب می‌شوند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت رسانه در زندگی مردم، گفت: امروز رسانه در زندگی مردم بطور عام، مانند هواست و اگر یک لحظه هوا به جسم نرسد همه چیز دچار اخلال و اشکال می‌شود و یک لحظه قطع رسانه یا نبود رسانه همه زندگی را دچار اخلال و اختلال می‌کند. رسانه امروز مثل اکسیژن در زندگی مردم نقش دارد و هر چه جلوتر می‌رویم نقش آن عمیق تر، گسترده تر و پیچیده تر می‌شود.

رئیس‌جمهور رسانه را دارای دو وجه کاملا مشخص دانست و گفت: یک وجه رسانه، اطلاع رسانی است و اطلاع رسانی عنصر ثابت کار رسانه محسوب می‌شود و وجه دوم رسانه نیز فرهنگ، هنر، زیبایی و نیازهای روحی انسان است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: از منظر انقلاب اسلامی جایگاه و نقش رسانه ملی بی بدیل و منحصر به فرد است و کار در این رسانه نیز منحصر به فرد می‌باشد و علت اصلی آن این است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی حامل یک پیام متعالی در برابر پیامهای گوناگونی است که در فضای عمومی منتشر می‌شود و چه بسا اگر حامل چنین پیامی نبودید، کارتان به پیچیدگی و سختی امروز نبود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: امروز ملت ایران، بعد از 10 هزار سال از عمر انسان و ارسال رسل و تبیین عدالت و انسانیت و سعادت، یک بار دیگر وارد میدان شده و پرچم پیام و دعوت انبیاء‌ الهی را برافراشته است و امروز دعوت‌‌کننده به توحید، عدالت، کمال و سعادت انسان و راه انبیاء الهی هستیم.

وی تصریح کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید جلوه اتمّ مأموریت و مسئولیت و آیینه تمام نمای اجرای رسالت الهی و تاریخی ملت ایران باشد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اطلاع‌رسانی‌های ما باید بسیار عمیق، دقیق و به طور کامل مورد اعتماد مخاطب باشد؛ بویژه صدا و سیما که رسانه‌ای مکتبی است.

احمدی‌نژاد افزود: برای مثال در مورد آمار بیکاری که در تمام دنیا و در کشور ما هم هست امروز شاخص هایی برای اندازه گیری وجود دارد که نرخ بیکاری را بر اساس آن اعلام می‌کند.

وی با ذکر مثالی در خصوص اهمیت عنصر اعتماد در اطلاع‌رسانی اظهار داشت: به‌طور مثال مرکز آمار با استفاده از برخی شاخصها نرخ بیکاری را 12 درصد و بانک مرکزی 11 درصد اعلام می‌کند. رسانه وارد جزئیات می‌شود که درباره چگونگی به دست آمدن این آمارها اطلاع رسانی کند زیرا عده ای به این آمارها ایراد و اشکال می‌گیرند و باید اطلاع رسانی کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: مثلاً بر اساس برخی شاخص‌ها دو ساعت کار در هفته، کار محسوب می‌شود و می‌توان اینگونه اطلاع‌رسانی کرد که این آمارها بر اساس دو ساعت کار در هفته ایجاد شده است و از آن عبور کنیم.

وی اضافه کرد: اما اگر اطلاع رسانی دقیق باشد باید منظور از دو ساعت کار در هفته را بررسی کرد؛ زیرا این دو ساعت مخصوص یک کارگر یا کارمند ساده نیست، بلکه به فرض یک جراح برجسته یا چشم پزشک حاذق در دو ساعت دو عمل پیچیده را انجام می‌دهد؛ پس این یک شغل محسوب می‌شود.

احمدی نژاد با طرح این سوال که اگر اطلاع رسانی کامل انجام نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اضافه کرد: در چنین صورتی، هر کس تحلیلی می‌کند و نظام آماری کشور زیر سؤال می‌رود و اعتماد مردم از آمارهای ارایه شده رسمی سلب می‌شود و پشت سر آن مسایل و اتفاقات فراوانی خواهد افتاد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح شبکه‌های تماشا و سلامت، تأکید کرد: باید به مرجع اطلاع رسانی در دنیا تبدیل شویم و به جایی برسیم که وقتی خبری را شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردند هیچ کس در صحت و درستی آن تردید نکند.

احمدی‌نژاد افزود: در دنیا معیارهایی برای خبر تعیین می‌شود ولی باید این معیارها در کشور ما متفاوت باشد. اگر خدایی ناکرده 10 خبر غیر دقیق منتشر شد، اعتماد به اطلاع رسانی تضعیف شده و این خسارت غیر قابل جبران است، در چنین صورتی این طور نیست که دیگران، دست روی دست بگذارند و نگاه کنند، بلکه خلایی که پیدا شده را بلا فاصله پر کرده و در این کار لحظه ای درنگ نمی شود.

وی تصریح کرد: اصل در اطلاع رسانی توجه به منافع و امنیت ملی است، حوادث زیادی در جهان و کشور خودمان اتفاق می‌افتد، که به طور معمول انتشار اخبار آن گزینش ‌شده و همه خبرها منتشر نمی شود و این گزینش باید بر معیارهای درست تامین کننده امنیت ملی و آرمانهای انقلاب باشد.

رئیس‌جمهور گفت: به همان اندازه که اطلاع رسانی باید انگیزاننده باشد باید آرامش بخش و وحدت آفرین برای کار و تلاش بیشتر باشد.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه اطلاع رسانی باید در سطح کلان آرمانی و ملی هدایت شود، اظهار داشت: صدا و سیما نماد یک ملت و یک مکتب است، کشورهای دیگر هم شبکه ملی دارند ولی نوعا در اختیار گروه خاصی است اما صدا و سیمای ما رسانه جمهوری اسلامی است.

وی افزود: صدا و سیما با ارگان یک حزب، یک سایت و یک وبلاگ متفاوت است و جایگاه صدا و سیما فراتر از این موضوعات است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، بخش فرهنگی و انسان سازی را که بُعد دوم مسئولیت رسانه ملی است، مورد تأکید قرار داد و گفت: در برنامه‌های تولیدی و آموزشی به لحاظ محتوایی، کیفی و مبنایی فعالیت‌های ما با دیگران متفاوت است.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: اصولاً حکومت آرمانی و آرمان‌های ما در جامعه ای فرصت استقرار پیدا می‌کند که آن جامعه متعالی و رشد یافته بوده و جامعه‌ای عالم، کمال یافته، مطلع و فکور باشد.

وی گفت: رسانه‌ها در دنیای امروز به دنبال پر کردن چشم و گوش‌ها حتی به صورت لحظه ای هستند بنابراین هر چه اطلاع مردم پراکنده تر و سطحی تر باشد به نفع اربابان حاکم بر جهان است، اما جمهوری اسلامی در نقطه مقابل این جریان بوده و به دنبال انسانهای عمیق، بزرگ و با کرامت است و انسان تحقیر شده مطلوب ما نیست.

رئیس جمهور گفت: انسان باید بسیار با کرامت، شمرده شود و اصولاً در کارهای فرهنگی، محورکار انسان است، تکریم انسان،‌ تعالی انسان، تعمیق اندیشه‌ها و باورهای انسان، مستلزم پافشاری بر عدالت، آزادی، توحید و عبودیت است.

احمدی‌نژاد گفت: تمام این دنیا و مسئولیت‌ها، تنها یک بستر کوتاه و فرصتی برای انسان است و کسی که دنیا را جدی بگیرد، باخته است، باید خودمان را، انسان بودنمان را و خدایی شدنمان را جدی بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید فضای جامعه را خدایی، الهی و معنوی بسازیم، گفت: این موضوع نیازمند تأمل، تدبر و ژرف اندیشی است.

وی صدا و سیما را بزرگترین دانشگاه خواند و گفت: دانشگاه بسیار مهم و جای انسان سازی است ولی هر دانشگاهی سالی هزار تا دو هزار دانشجو می‌پذیرد ولی صدا و سیما صدها میلیون مخاطب دارد و در آینده باید مخاطب میلیاردی داشته باشد.

احمدی نژاد در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: دانشگاهی بزرگ تر از صدا و سیما نداریم لذا باید کارهای دقیق، عمیق و مکتبی در این دانشگاه انجام شود.

رئیس جمهور افزود: تمام اندیشمندان درجه یک باید پشتوانه صدا و سیما باشند و فارغ از حوادث لحظه ای کار کنند و افکار مردم را از سطح بازار روز بالاتر ببرند، همان موضوعی که شیطان دائم درحال تخطئه آن است که البته کار بسیار سختی است.

احمدی‌نژاد افزود: صدا و سیما باید خودش را مبنا قرار دهد و هم اکنون با توجه به محدودیت ها و امکاناتی که دارد یک تنه ایستاده و تمام نیازهای جامعه را جوابگوست.

رئیس جمهور راه اندازی شبکه های تماشا، آی فیلم، بازار و شبکه های دیگر رسانه ملی را بسیار مطلوب بیان کرد و گفت: به‌رغم تمامی اقدامات انجام شده، هنوز کار تمام نشده است و این رسانه باید با تولید برنامه های متعدد، مخاطب را جذب و نشاط را در جامعه ایجاد کرده و به سلایق مختلف جامعه جوابگو باشد.

احمدی‌نژاد افزود: فعالیت های رسانه ملی در شرایطی انجام می شود که هر گروه و دسته ای برای خود قالبی درست کرده و موضوعات جامعه را از دیدگاه خود می بیند که این کار رسانه ملی را بسیار سخت کرده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: هم اکنون 20 شبکه ملی و 33 شبکه استانی، 55 شبکه برون مرزی و 60 شبکه رادیویی برون مرزی در این رسانه فعالیت دارند که مدیریت آنها از لحاظ کمی بسیار سخت و دشوار است چه برسد از لحاظ کیفی و البته به رغم تمامی شرایط دشوار، مسئولان رسانه ملی تاکنون مسائل را به خوبی اداره کرده اند.

احمدی‌نژاد به تفسیری از اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و خطاب به مسئولین صدا و سیما گفت: براساس این اصل که بخشی از فعالیت های اقتصادی را برعهده مردم گذاشته است، بخشی از فرهنگ در جامعه نیز می تواند توسط خود مردم اداره شود و اشکالی ندارد که گروه های خصوصی باشند که برنامه تولید کنند و این برنامه ها با نظارت صدا و سیما پخش شود تا شما هم بر محتوا متمرکزتر عمل کرده و هم کارتان سبک تر شود.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان و نظام سلطه در شرایط کنونی در فکر مدیریت جهان هستند و همه فیلم ها و سریال هایی که تولید می کنند برای اشاعه فرهنگ و سیاست خود بر دنیاست، در این راستا شعارهایی نیز مطرح می کنند که برای همه ملت ها خوشایند است و در این شرایط ما هم باید حرف ها و الگویی داشته باشیم که همه آن را بپذیرند و به آن توجه داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: ما باید پیام جهانی داشته باشیم که همه انسان ها آن را بپذیرند و متعالی تر هم باشد، اگر نداشته باشیم و یا متعالی تر نباشد، تردیدی نکنید که نتیجه این هماورد شکست است.

وی گفت: توان اصلی صدا و سیما باید معطوف و متمرکز بر تبیین و انتشار پیام متعالی و جهانی به ملت‌ها باشد و این نیازمند آن است که ابعاد گوناگون آن را تعریف و تبیین کنیم و باید در قالب خبر، گزارش، سریال، نقد و انتقاد گنجانده شود.

احمدی نژاد گفت: شبکه های بزرگ در جهان هر کدام حامل یک تئوری و ادبیات ویژه هستند که آنها را تحکیم می‌کند.

رئیس جمهور افزود: باید از توان حوزه و دانشگاه برای انجام کار خود استفاده کنید و اینها شدنی است.

احمدی نژاد گفت: باید مغز متفکر و اتاق فرماندهی فرهنگی بسیار چابک، به روز و عمیق باشد چرا که حجم وسیعی از اقدامات اجرایی بر دوش مدیریت سازمان وجود دارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: بخش فنی و تجهیزات رسانه باید به روز باشد و تمام امکانات تولید را داشته باشد، چرا که امکانات پخش به اندازه تولید اهمیت دارد، اگر بهترین محتوا را تولید کنیم اما توزیع نکنیم به درد نمی خورد.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از رئیس و کارکنان رسانه ملی گفت: امیدوارم با اندیشه، کلام و هنر شما، پیام حقیقی انقلاب در همه جهان منتشر شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به محدودیت‌هایی که غربی‌ها برای شبکه‌های ماهواره‌ای کشورمان ایجاد کرده اند، اظهار داشت: نفس ایجاد ممانعت در عرصه فرهنگ نشانه این است که آنها شکست خورده هستند، در حوزه رسانه، کسی با ایجاد مانع موفق نمی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه رسانه هر کس به لحاظ محتوایی و کیفی در رده های بالا بایستد برنده است، گفت: در حوزه فرهنگ، منع نمی‌تواند راهبرد باشد و اصل تولید محتوای متعالی و انتشار درست اخبار است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر فراهم شدن شرایط پخش برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ایران ازطریق ماهواره برای خارج از کشور گفت: اگر غربی‌ها به ما امکانات ندهند باید خودمان بسازیم.

احمدی نژاد گفت: این داستان تمام شدنی نیست، تا روزی که حقیقت انسانی احیا و توحید و عدالت بر همه عالم حاکم نشود این راه ادامه دارد.

وی افزود: طبیعی است شیاطین همه توان خود را بسیج می کنند تا مانع از انتشار پیام ملت ایران شوند اما مطمئن هستم که شما بر همه مشکلات غلبه خواهید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
xyz
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
با ابراز تاسف از عدم نمایش نظرهای مخالف

نیازمندی ها