ضرغامی در افتتاح شبکه‌های جدید «سلامت» و «تماشا»:

نظرسنجی‌ها حاکی از رضایت بالای مردم از شبکه‌های جدید است

رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاح شبکه های سلامت و تماشا و نیز ساختمان 12 اسفند که با حضور رئیس جمهور انجام شد، گفت:راه اندازی این دو شبکه بر اساس نیاز مردم بود.
کد خبر: ۵۴۵۷۷۲
راه اندازی شبکه های سلامت و تماشا براساس نیاز مردم بود

به گزارش واحد مرکزی خبر عزت الله ضرغامی با اشاره به پخش آزمایشی دو شبکه تماشا و سلامت و جذب مخاطبان بالا و افتتاح رسمی و پوشش سراسری آنها از امروز افزود: با همکاری و تلاش شبانه روزی همکاران فنی، همه کشور این دو شبکه را دریافت می کنند با توجه با مسائل تحریم و برخی تجهیرات که امکان تهیه آن نبود با تلاش دوستان و  نوآوریهایی که دربسته بندیهای فنی و فشرده سازی انجام دادند توانستند آزمایش موفقی انجام دهند و هر20 شبکه را به همه نقاطی که دارای سیستم دیجیتال است برسانند.

ضرغامی با اشاره به نامگذاری 12 اسفند برای ساختمان جدید سازمان صدا و سیما گفت: 12 اسفند انتخابات پرشور مجلس شورای اسلامی بود در سال گذشته که بعد از فتنه  88 پیش بینی رهبر معظم  برای حضور گسترده مردم در انتخابات بعدی محقق شد و دشمن نا امید شد، 12 اسفند  روز به یاد ماندنی است و رسانه ملی و همکاران نقش کوچکی در آن حماسه بزرگ داشتند بنابراین برای یادآوری این روز و تلاش همکاران این نام گذاری انجام شد.

ضرغامی گفت:کار امدی بالای این ساختمان در نوع خود بی بدیل ویک  نوآوری برای رسانه ملی محسوب می شود.

وی گفت: البته تقریبا تصادفا افتتاح این ساختمان با حضور رئیس جمهور در این روز شد که تقارن خوبی است.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره ساختمان 12 اسفند نیز گفت: از روزی که قرار شد شبکه های نسل جدید راه اندازی شود این ساختمان را طراحی و ساختیم تا شبکه های تخصصی و موضوعی با نیازهای مشخص مخاطبان در ان تجمیع شود.

وی گفت: دو سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه داشتیم که صدا و سیما به سمت راه اندازی این شبکه ها برود و با تایید رهبر معظم انقلاب این کار اغاز شد و در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از شبکه های جذاب متناسب با نیاز و سلیقه های مخاطب و مختلف بر اساس راهبردهای افق رسانه و سیاست های کلان نظام راه اندازی شد.

وی با تشکر از مسئولان و مدیران سازمان صدا و سیما که با کمترین امکانات این شبکه ها را راه اندازی کردند گفت: درگذشته برای راه اندازی یک شبکه اعتبارات زیادی فراهم می شد، و مرتبا دستگاههای نظارتی می گفتند این شبکه ها را که می خواهید راه اندازی کنید به ما نیروی انسانی، الگو ،بودجه و ساختمان را اعلام کنید تا امکانات در اختیارتان قرار دهیم.

ضرغامی افزود: ما چیزی نداشتیم که اعلام کنیم در واقع  با یک حرکت بسیجی و استفاده ازهمین نیروها و ارشیو غنی و تجربه  همکاران حوزه سیما یکی یکی این شبکه ها به بهره برداری رسید.

وی به راه اندازی شبکه پویا با کمترین امکانات اشاره کرد و گفت: این شبکه که بی نهایت مورد توجه خانواده و بچه های این مملکت است در تابستان گذشته راه اندازی شد، و از گسترش نوارهای مبتذل و مخرب در حوزه کودک و نوجوان جلو گیری شد که در بهترین موقع بود.

رئیس رسانه ملی افزود: شبکه های جدید در محیط جام جم پراکنده بود تولیدات ان هم در جای دیگری بود، مدیریت انها سخت بود، معاونت فنی پس از بررسی و مطالعه  طراحی این ساختمان را انجام داد، چون احتیاج دایمی به استودیو ندارد و با سیستم دیجیتال و تولیدی که در حوزه های مختلف انجام می شود و با کیفیت خوب می تواند سیگنال رسانی داشته باشد.

وی افزود: در این ساختمان عمدتا کار پخش انجام می شود، با مقداری آماده سازی و امکانات تدوین پای کار در رژیهای شبکه ها که برای 8 شبکه جواب می دهد و الان  برای 3 تا 4 شبکه دیگر ظرفیت خالی داریم.

ضرغامی گفت: طراحی بسیار خوب، حذف نوار و بالارفتن کیفیت سیگنال، نگهداری متمرکز در سرورها ،استفاده حداقلی از نیروی انسانی ،تامین برق ایمن متمرکز به جای برق های منطقه ای و جزیره ای که مشکلات زیادی ایجاد می کرد،صرفه جویی در مصرف انرژی ،امکان همکاری و هم افزایی شبکه ها ،حذف آلودگی صوتی و مغناطیسی تجهیزات در رژی ها و ایجاد فضای آرامتر برای عوامل فنی از جمله ویژگیهای این ساختمان است.

وی افزود: این مجموعه واقعا مجموعه خلوتی است همه شبکه ها بی سر و صدا کار می کند، چرخش تولید هم به گونه ای انجام شد که با حداقل نیرو و انرژی بتوان این شبکه ها را اداره کرد.

ضرغامی درباره شبکه سلامت و شبکه تماشا نیز گفت: واقعا این دو شبکه بر اساس نیاز مردم بود شبکه سلامت برای ارتقای دانش عمومی مردم در حوزه سلامت نسلی که با این شبکه آشنا می شود و ارتباط برقرار کرده و زندگی می کند واقعا سالمتر خواهد بود نسبت به نسلهای قبلی و اطلاعات فراوانی داده می شود در حوزه بهداشت.

وی به نقل از رئیس شبکه سلامت، آن را بعنوان یک مرکز واکسیناسیون بزرگ عنوان کرد که پیشگیری و آماده سازی مردم با اطلاع رسانی خوب در حوزه درمانی است که هم  اکنون در اقصی نقاط کشور نیز رفته است، در این شبکه در حوزه های مختلف مغز و اعصاب و قلب و تمام بیماریها اطلاعات کلی داده می شود با حضور متخصصان که سوالات مردم را به صورت تعاملی جواب می دهند مشکلات را حل می کند.

وی گفت: اطلاع  رسانی  مراکز درمانی با همکاری وزارت بهداشت شروع شده که به صورت زیر نویس بسیاری از این امکانات حوزه سلامت را در تهران و شهرستانها ارائه می دهد

ضرغامی گفت: حوزه سلامت در این دولت خیلی خوب کار کرد خیلی سرمایه گذاری شد خیلی پیشرفتها حاصل شد و ادامه هم دارد جزء  اولویتهای این دولت بود.

ظرفیت صدا و سیما بیش از تولید امروز است

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح شبکه های سلامت و تماشا و نیز ساختمان 12 اسفند گفت: امکانات خوب پزشکی در استانها وجود دارد که از طریق شبکه سلامت اطلاع رسانی می شود.

آقای ضرغامی افزود: در موضوعاتی مانند تغدیه، طب ورزشی، طب کودک ،طب سنتی  طب زنان ، بسیاری از این حوزه ها که لازم بود ،برخورد عالمانه متناسب با  سیاست های جمهوری اسلامی انجام شود در این شبکه صورت گرفت.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان درجه اول حوزه پزشکی کشور در اتاق فکر این شبکه هستند، با وزارت بهداشت و معاونان مربوط جلسات متعدد داریم.

ضرغامی به سرپرست وزارت بهداشت پیشنهاد کرد رئیس این شبکه می تواند جز اعضای شورای معاونان شما باشد، در جلسات شما شرکت کند و اخرین تصمیم گیری و سیاستگذاریها را  در خدمت سلامت کشور از این شبکه پیگیری کند.

وی همچنین درباره شبکه تماشا گفت: بر اساس اخرین مطالعاتی که داریم به دلیل جذابیتهای بالایی که مجموعه های نمایشی دارند،وقتی رقبا و شبکه های بیگانه را بررسی می کنیم  بالاترین درصد مراجعه کنندگان بخاطر برنامه های نمایشی است حوزه های سیاسی و خبری را مردم توجه و اعتنایی ندارند.

وی افزود: همه نظر سنجیها نشان می دهد در هر سطح حتی نخبگان مثلا در نظرسنجی استادان دانشگاه تهران 50 درصد انها بیننده مجموعه نمایشی خارجی ما هستند، خوشبختانه در این حوزه نظام خوب کار کرده یعنی جمهوری اسلامی  توانمندی بسیار بالایی دارد خیلی از این سریالها که پخش می شود به دلایل خاصی که تلاقی با برنامه های پربیننده دیگر حتی برنامه های گفتگو محور ممکن است دیده نشود اگر قرار است 80 درصد دیده شود 30 درصد دیده می شود و خیلی ها بعد اعتراض می کنند که نتوانستند ان سریال را ببینند.

وی افزود: سریال هم بیشترین بییننده را دارد شبکه نمایش مربوط به فیلمهای سینمایی اما شبکه تماشا مختص سریالهاست که چون مخاطب ان پیوسته است و زمان می برد، مخاطب را جذب می کند و طرفدار بیشتر دارد.

ضرغامی گفت: ما گنجینه و ارشیو غنی داریم؛ برخی از این سریالها مثل وضعیت سفید ازبهترین سریالها و  شاهکارهای جمهوری اسلامی درحوزه طنز و دفاع مقدس و سبک زندگی خیلی از ویژگیها را باهم دارد، در ان زمان که پخش شد بخاطر تلاقی با برنامه های دیگر خوب دیده نشد، بعدا مخاطبان فهمیدن که چه سریالی را از دست دادن الان که پخش می کنیم خیلی طرفدار دارد.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه آی فیلم برای جامعه هدف خارج از کشور مشخصا عرب زبان سریال پخش می کند، از راه اندازی آی فیلم انگلیسی در اینده نزدیک خبر داد وگفت: با افتتاح این شبکه همه دنیا با فرهنگ و نمایش ایرانی اشنا می شوند دست ما در ای فیلم بسته است که برای نیاز داخل هر سریالی را نشان دهیم، الان با شبکه تماشا این امکان فراهم شد که در این مدت با استقبال فراوان  مواجه شده است.

وی افزود: مبارزه استکبار جهانی با شبکه های ما کاملا روشن است، همه تصور می کنند این مبارزه عمدتا در حوزه های سیاسی  و خبری است، چون  هر روز یک خبر می شنوند که پرس تی وی قطع شد، العالم قطع شد و نمی توانند تحمل کنند، تقریبا هر 2 تا 3 هفته، همین صهیونیست معروف با یوتل ست دوباره هماهنگیهایی کرد و  شبکه العالم را قطع کردند.

ضرغامی افزود: چند روز قبل به دستور مستقیم امریکا ماهواره ی galaxy19  هم پرس و هم ای فیلم را قطع کرد، نکته جالب این است که  ای فیلم که شبکه خبری سیاسی نیست، ایرانیان زیادی در امریکا مخاطب ما هستند، یعنی امریکایی ها حاضر نیستند ایرانیهای مقیم امریکا باوجو همه ادعاهایی که دارند با مردم و کشور خود ارتباط داشته باشند.

وی گفت: امریکای شمالی سیگنال ای فیلم را قطع کرد و ارتباط ایرانیان خارج از کشور را با کشور خودشان و همچنین عرب زبانها قطع شد.

ضرغامی افزود: اینها نشان می دهد انها از همه چیز جمهوری اسلامی و همه این ظرفیتها وحشت دارند با این که برایشان خیلی گران تمام می شود ولی چون نگرانی دارند حاضرند بیاند و با صراحت مقابله کنند واین شبکه ها را قطع کنند که خوشبختانه همکاران ما تلاش می کنند از طرق دیگر سیگنالها را برسانند، کما اینکه در این موارد هم همین کار را انجام دادند، بهر حال شبکه تماشا این ارایش رسانه ای را در کنار دیگر شبکه ها کامل کرده است.

وی گفت: امروز خوشبختانه رسانه ملی توانسته با تنوعی که در شبکه های سیما ایجاد کرده است حداقل نیاز مردم را برطرف کند، یعنی در هر ساعت شبانه روز ،هر نیاز و گرایش و  سلیقه ای که مردم دارند می توانند از یکی از شبکه های جمهوری اسلامی استفاده کنند.

ضرغامی از برنامه های شبکه اموزش نام برد و گفت: شبکه اموزش برنامه های متنوعی دارد، که با گذشته کاملا تفاوت دارد مخاطبان زیادی جذب کرده ، شبکه قران با گذشته خیلی متقاوت است.

وی افزود: در جنگ رسانه ای جدیی که داریم ،ظرفیت تولید فرهنگی کشور بویژه صدا وسیما خیلی بیشتر از چیزی است که الان استفاده می کنیم.

ضرغامی با تاکید بر اهمیت صدا و سیما در چارچوب نیازهای کشور و پوشش جامعه بزرگی که دارد گفت: شاید ما الان  به اندازه تریلی ای هستیم که به اندازه یک وانت روی ان بار گذاشته ایم.

وی با اشاره به قابلیتها و ظرفیت تولید مستند و نمایش در صدا و سیما افزود: مستند خیلی مهم است و قابلیتهای ما در تولید آن فوق العاده است.

رئیس رسانه ملی گفت : امکان تولید مستند در استانها بسیار بالاست، مرکز تولید مستند شده استانها شهرستانها و روستاها.

وی گفت: جوانها می روند بهترین مستندها را تولید می کنند اما این حداقل اعتباری می خواهد تا این مستندات به بار بنشیند.

رئیس رسانه ملی خطاب به رئیس جمهور افزود: درحوزه انیمیشن در دوره ای که شما بودید سرمایه گذاری خوبی شد از 10 درصد پخش به 40 درصد تولید انیمیشن رسید.

وی گفت:رهبر معظم انقلاب سفارش کردند به امید روزی که شما 100 درصد پخش  در انیمیشن به خاط حساسیتی که دارد تولید ایرانی داشته باشید.

وی افزود: مامشکلات کشور را می دانیم، رئیس جمهور هم در شرایط تحریم و سخت، بسیاری از نیازهای کشور را برطرف می کند، مسئول رسانه ای کار و توجیه مردم و همراه کردن مردم در این حوزه  ما هستیم و اطلاعات را داریم اما بالاخره چون حوزه ما حوزه ای  است که اگر از ظرفیتها استفاده نشود در اختیار دشمن قرار می گیرد.

ضرغامی گفت : اگر دوبلورهای ما به خوبی نتوانند در رادیو، در  شبکه نمایش در  دوبلاژ استعدادهای خود را بروز دهند دشمن به طرق مختلف از انها  برای برنامه های مبتذل خود استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه اکثریت هنرمندان کشور متعهدند افزود: ان چه دیده می شود این افراد هیچ همکاری با بیگانه ندارند وتمام تلاش انها نیز برای خدمت به کشور است اما وظیفه ماست از این ظرفیت استفاده کنیم.

ضرغامی گفت: الان پروژه های بزرگ مثل الف ویژه همچون سلمان فارسی که مهم است و نقش ایرانیان را در مکتب اسلام به خوبی معرفی می کند و پروژه ای راهبردی است متوقف است، تا اعتبارات ان فراهم شود.

وی به پروژه خواجه نصیر نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه که می تواند همه ظرفیتهای ایران را در سطح علمی معرفی کند، فیلمنامه ان نوشته شده است اما اجازه کلید زدن را ندادیم چون اعتبار بالایی می خواهد و بعدا مشکلاتی پیش می اید.

رئیس رسانه ملی با اشاره به طلب تهیه کنندگان از جمله تهیه کنندگان سریالهای  نوروزی از سازمان گفت: باوجود همه صرفه جوییها که می شود و همکاری معاون اداری مالی در افزایش درامدهای بازرگانی در سلامت کامل و اطلاع رسانیهای خوب در باره کالاهای ایرانی ،خیلی از روزها چشممان به دست این اگهی های بازرگانی است که داغ داغ به سیما می رود تا دست یک تهیه کننده را بگیرد و حقوقی که  عقب افتاده است با ان پرداخت شود، اما اینها مهم نیست به سرعت مرتفع می شود و من اینده بسیار روشنی برای کشور می بینم.

وی گفت: سرمایه گذاریهای که انجام شده، زیر ساختهایی که در کشور  انجام شده فوق العاده است، بنا بر فرمایشات رهبری ان شاالله از این پیچ تاریخی به سرافرازی عبور کنیم، ان طرف برای ما راه خیلی هموار است و رسانه ملی نقش مهمی در روحیه دادن به مردم و امید بخشی دور از سیاه نمایی دارد.

وی با تشکر از همکاری و کمک رئیس جمهور به رسانه ملی گفت: بی انصافی است که اگر تاکید نکنم که کمکهای شما در طول سالهای مختلف در حوزه های گوناگون واقعا تعیین کننده بود، اعتباراتی که در این دو دوره از دولت ازجانب شما برای رسانه ملی در نظر گرفته شد.

ضرغامی افزود: بخصوص که اعتبارات به موقع می امد و رئیس جمهور بیشتر از ما اهمیت رسانه را در سطوح بالا یاد اوری می کردند و تا جایی که توان داشتند کمک کردند.

وی گفت: همه امکاناتی که امروز فراهم شده است ،پروژه های بزرگ نیمه کاره که به زودی تمام می شود، همه با کمکهای ارزشمندی بوده که در سابق به مراتب این کمکها محدودتر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
۰
۰
خیلی خوبه ولی متاسفانه كیفیت با افزایش شبكه ها همچنان داره افت میكنه.

نیازمندی ها