روزی برای مهندسان

در تقویم کشور ما روزهایی وجود دارد که تحت عنوان اسامی مشاغل مختلف از جمله معلم، پرستار، پزشک و مهندس نامگذاری شده است. در حقیقت تولد یا درگذشت افراد بنام و مشهور که هر یک در رشته بخصوصی فعالیت داشته‌اند، بهانه‌ای است برای نامگذاری این روزها.
کد خبر: ۵۴۳۳۷۹
روزی برای مهندسان

روز پنجم اسفند نیز با هدف بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان بزرگ ریاضیات و هندسه، روز مهندس نامگذاری شده است.

شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که مگر همه مهندسان در رشته‌های زیرمجموعه ریاضیات و هندسه تحصیل کرده‌اند که روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی روز مهندس نامگذاری شده است.

حقیقت این است که در گذشته عنوان مهندس به شخصی اطلاق می‌شد که به علم هندسه آگاهی داشت و در اساس این واژه برگرفته از علم هندسه است.

از سوی دیگر بیش از 700 سال از درگذشت این دانشمند بزرگ ایرانی می‌گذرد، اما هنوز دستاوردهای علمی این دانشمند در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد.

با مرور دستاوردهای این دانشمند و ریاضیدان بزرگ درمی‌یابیم که براستی انتخاب این روز به عنوان روز مهندس انتخابی درست و بجا بوده است.

خواجه نصیرالدین طوسی از جمله افرادی است که خدمات بزرگ او به تمدن ایرانی هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

او برای نجات کتب، نسخ قدیم و آثار علمی از خطر نابودی زحمات زیادی را متحمل شد و توانست بیش از 400هزار جلد کتاب در زمینه‌های ریاضی، فلسفه، نجوم، طب و مجموعه‌ای از آثار ادبی را در مراغه جمع‌آوری و کتابخانه بزرگی را نیز در این شهر راه‌اندازی کند.

این دانشمند با وجود این‌که با سختی‌ها و دشواری‌های بسیار زیادی مواجه بود، هرگز ناامید نشد و دست از مطالعه و تحقیق برنداشت.

روز مهندس فرصتی است برای این‌ که با در نظر گرفتن وسعت حضور و فعالیت مهندسان و عرصه‌های مختلفی که در آنها خدمات مهندسی حرف اول را می‌زند، نقش مهندسان در زمینه‌های مختلف را نادیده نگیریم و از تمامی مهندسانی که در ارائه طریق و تسهیل زندگی ما نقش مهمی را ایفا کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنیم.

فرانک فراهانی‌جم -‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها