سفر تیم ملی جوانان به رقابتهای قهرمانی آسیا لغو شد ؛

اسکواش در تنگنای مشکلات مالی

اسکواش از سال 1320 توسط کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان به ایران وارد شد . حدود 23 سال طول کشید تا نخستین فدراسیون اسکواش ایران تشکیل شود اما مدت زمان کوتاهی بعد منحل شد .
کد خبر: ۵۳۶۶۸۵
اسکواش در تنگنای مشکلات مالی


جام جم / اسکواش از سال 1320 توسط کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان به ایران وارد شد . حدود 23 سال طول کشید تا نخستین فدراسیون اسکواش ایران تشکیل شود اما مدت زمان کوتاهی بعد منحل شد . این فدراسیون در سال 1372 مجددا راه اندازی شد و تا امروز نیز به حیات خود ادامه داده است هر چند مدتی پیش اخباری مبنی بر انجمن شدن این فدارسیون به گوش می رسید. اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. در میان سایر ورزش های راکتی ایران یعنی پینگ پنگ ، تنیس و بدمینتون رشته اسکواش هنوز هم ناشناخته ترین ورزش راکتی محسوب می شود این در حالی است که اگر بازیکنان اسکواش در رقابتهای بین المللی بهتر از سایر راکت به دستان رشته های دیگر نتیجه نگیرند از آنها ضعیف تر  نیستند. اسکواش همانند سایر ورزش های راکتی در ایران پیشرفت کندی را در پیش گرفته است که کمبود منابع مالی تنها دلیل این پیشرفت کند است. با وجود همه مشکلاتی که در این رشته وجود دارد در سالهای اخیر بازیکنان متعددی در اسکواش ایران نامی برای خود دست و پا کرده اند ؛ همانند محمد رضا صادق پور، آریا فاضلی منش ، برادران سنایی و ...
فرصت های سلب شده اسکواش
   همه رشته های ورزشی با بحران های اقتصادی مواجه شده اند و اسکواش نیز در این شرایط نامطلوب روزهای خود را به سختی پشت سر می گذارد. منتفی شدن حضور تیم های ملی اسکواش در رقابتهای مهم بین المللی تنها یکی از تبعات به وجود آمدن مشکلات حاد اقتصادی برای اسکواش است . اسکواش بازان ایرانی تا پیش از به وجود آمدن بحران اقتصادی در فدراسیون تنها در رقابتهای رسمی قهرمانی اسیا شرکت می کردند و گلایه فراوانی هم در رابطه با عدم اعزام به سایر تورنمنت ها داشتند اما اکنون در این شرایط حتی حق حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا هم از آنها سلب شده است. قرار گرفتن  در تنگنای مالی موقعیت های زیادی را از اسکواش سلب کرده است.
برنامه ها به هم ریخت
   علیرضا سنایی کاپیتان و مدیر تیم های ملی اسکواش با اشاره به افزایش قابل توجه مشکلات  فدراسیون اسکواش در زمینه بودجه ای به جام جم گفت: به خاطر مشکلاتی که در زمینه بودجه ای به وجود آمده ست شرایط نامطلوبی به وجود آمده است و در حالی که قرار بود تیم ملی اسکواش جوانان به رقابتهای تیمی جوانان آسیا در کره جنوبی اعزام شود همه برنامه به هم ریخت و دیگر اعزامی در کار نخواهد بود. البته بسیاری از فدراسیون ها هم اکنون این مشکل را دارند و نمی توان گله ای داشت . بی پولی هم اکنون درد مشترک همه فدراسیون هاست البته نباید فراموش کرد که ما درگذشته هم این مشکل را داشتیم اما اکنون بیشتر شده است.
مربی داخلی، گزینه بعدی
   کمبود منابع مالی حتی منجر به رفتن سرمربی پاکستانی تیم ملی اسکواش یعنی امجدخان هم شده است تا اسکواش بازان ایرانی علاوه بر غیبت در رقابتهای قهرمانی آسیا حتی مربی خود را هم از دست بدهند.  سنایی با اشاره به تلاش فدارسیون برای یافتن یک گزینه مناسب داخلی برای هدایت اسکواش بازان ملی پوش عنوان داشت: جذب یک مربی خارجی برای تیم ملی اسکواش امکان پذیر نیست، اگرفدارسیون بودجه کافی برای جذب مربی خارجی داشت همان امجد خان را حفظ می کرد . با امجد خان تسویه حساب کامل شده است و او دیگر سرمربی تیم ملی اسکواش نخواهد بود . با توجه به وضع اخیر به وجود آمده در اسکواش ، فدراسیون به دنبال شکستن هزینه هاست و به همین دلیل سرمربی بعدی تیم ملی اسکواش یک گزینه داخلی خواهد بود.
جوانگرایی در اسکواش
   در حالی که به دلیل مشکلات مالی تیم ملی اسکواش حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا را از دست داده است و مربی پاکستانی خود را دیگر در اختیار ندارد فدراسیون برنامه هزینه بر جوانگرایی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. مدیر و کاپیتان تیم های ملی اسکواش در این رابطه یادآور شد: جوانگرایی بسیار خوب است اما اصول خاص خود را می خواهد . وقتی بازیکنان بزرگسال هنوز قابلیت های زیادی دارند نباید بدون دلیل بازیکنان جوان و بی تجربه را جایگزین آنها کرد. اگر بازیکنان با تجربه خود را به بهانه جوانگرایی به همین سرعت کنار بگذاریم آینده نامطلوبی برای اسکواش رقم می خورد . جوانگرایی در این مقطع حرکت خوبی نیست و به معنای نادیده گرفتن همه تجاربی است که تا امروز به دست آمده . در حال حاضر سن بازیکنان باتجربه اسکواش ایران بالا نیست اما به هر حال بازیکنان جوان تر نیز بسیار خوب بازی می کنند و به زنگ خطری برای بازیکنان بزرگسال و با تجربه تر تبدیل شده اند.
   کاپیتان تیم ملی اسکواش در پایان گفت: حضور همزمان من در چند پست دردسر ساز نیست . من سال هاست که با این شرایط کنار امده ام و به خوبی می توانم از پس وظایف محول شده بربیایم. اسکواش مهره های زیادی ندارد و همین می شود که من اکنون هم به عنوان کاپیتان در تیم ملی حضور دارم و هم مدیر تیم های ملی هستم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها