تاکنون مطالعات و تحقیقات گسترده ای به منظور کاهش صدمات و زیانهای ناشی از سکته های مغزی و حملات قلبی صورت گرفته است. در یکی از این مطالعات ، محققان در صدد ترکیب ژنهایی هستند
کد خبر: ۵۳۴۹۵
که هنگام کاهش اکسیژن ، مکانیسم دفاعی بدن را فعال می کند و در نتیجه کمترین صدمه به بافت های آسیب دیده وارد می شود.
این یافته ها براساس آزمایش های گسترده روی موشهای آزمایشگاهی صورت گرفته است. محققان اعلام کردند قدم بعدی این تحقیق ، مطالعه این روش درمانی روی خوکهاست.
چنانچه این یافته ها درباره آنها نیز صادق باشد، می توان امیدوار بود که طی یک یا 2 سال آینده درباره انسان هم نتایج مثبتی به دست آید.
در این صورت ، بیمارانی که بنا به دلایل مختلف در معرض حملات قلبی یا سکته مغزی هستند، می توانند با این روش ژن درمانی تا میزان زیادی از صدمات احتمالی پیشگیری کنند.
در سکته قلبی یا مغزی ، به دلیل کمبود اکسیژن ، به طور ناگهانی خون رسانی به قلب یا مغز متوقف می شود و تبعات ناگواری را به بار می آورد و حتی باعث مرگ آنی انسان می شود.
این روش ژن درمانی برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند یا سابقه این قبیل حملات قلبی و مغزی را دارند، توصیه می شود. در این روش ، محققان دو ژن را با هم ترکیب کردند.
یکی از این ژنها می تواند نارسایی و کمبود اکسیژن را تشخیص دهد و دیگری که می تواند از بافتها در برابر آسیب های احتمالی که به دلیل فقدان اکسیژن روی می دهد، محافظت کند. سپس آنها به وسیله یک ویروس بی ضرر، ژنهای ترکیب شده را درون ماهیچه ، کبد و قلب 3 موش آزمایشگاهی انتقال دادند.
5 هفته بعد، محققان از طریق یک شریان بند یا گیره ، جریان خون آنها را بند آوردند. تاثیرات ناشی در این لختگی خون شدید (نظیر آنچه در سکته مغزی و قلبی روی می دهد) در بافتهایی که با ژن مذکور محافظت می شوند، در مقایسه با سایر موشها که ژن درمانی نشده بودند، کمتر بود.
محققان ابراز داشتند این روش می تواند امید تازه ای برای بیمارانی باشد که بیشتر در معرض خطر حملات قلبی و مغزی هستند.
تاکنون تلاشها و تحقیقات بسیاری صورت گرفته است تا به نحوی از خطر حملات قلبی بکاهند؛ اما مشکل کار این است که حمله قلبی بدون عوارض قبلی و ناگهانی رخ می دهد و کسی نمی داند این قبیل حملات چه وقت به سراغ او می آید؛ لذا با این روش ژن درمانی جدید که البته هنوز در مرحله تحقیق و بررسی است، افرادی که بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند، مانند افرادی که فشار خون و چربی خون بالا دارند، افراد سیگاری، عصبی و پرخاشگر و آنهایی که سابقه حمله قلبی داشته اند، می توانند از صدمات ناشی از حملات قلبی پیشگیری کنند.
آینده علم پزشکی در عین حال که غیرقابل پیش بینی است ، بسیار امیدوارکننده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها