گزارش تولید برنامه «بازار خبر» رادیو اقتصاد

در این بازار چیزی نمی‌فروشند

«بازار خبر» عنوان یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیو اقتصاد است که با این اهداف روی آنتن می‌رود: اطلاع‌رسانی، گسترش آگاهی‌ها و تقویت انگیزه‌های فردی و جمعی برای حضور اثربخش در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و تجارت داخلی و خارجی، گسترش فرهنگ بازرگانی در کشور و کمک به رونق اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی از طریق ارائه الگوهای موفق، آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف جامعه در ابعاد گوناگون اقتصادی و ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر سازمان‌ها. (اعم از سازمان‌های برنامه‌ریزی و تحقیقاتی، ارتباط با وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی)
کد خبر: ۵۳۱۴۷۲

تهیه‌کننده برنامه، غلامرضا عزتی که حدود 17 سال است در رادیو فعالیت می‌کند، درباره بازار خبر می‌گوید: این برنامه یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های رادیو اقتصاد است. برنامه بازار خبر دو سردبیر دارد که یک هفته در‌میان با برنامه همکاری می‌کنند و هرکدام با نگرشی متفاوت و از زوایای گوناگون به مقوله خبرهای اقتصادی می‌پردازند. این برنامه گفت‌وگومحور است که با توجه به اهمیت، گستردگی و تنوع خبرهای اقتصادی در مورد مسائل روز همچون قیمت دلار و سکه، نوسانات ارز و سیاست‌های دولت در زمینه بالا و پایین رفتن قیمت کالاهای ضروری جامعه بحث می‌کند. همچنین در برنامه بازار خبر، آخرین اطلاعات در اختیار شنوندگان برنامه قرار می‌گیرد.

تهیه‌کننده برنامه همچنین اشاره می‌کند: چون محوریت بازار خبر براساس دغدغه‌های اقتصادی مردم است، در این برنامه شرایطی مهیا شده تا مردم مسائل و مشکلات اقتصادی خود را با کارشناسان و مسئولان اقتصادی ذی‌ربط در میان بگذارند. به همین علت به‌‌‌منظور تاثیرگذاری و ارتباط موثر با مخاطبان تلاش می‌کنیم دغدغه‌های اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی را با زبان ساده بیان کنیم تا ارتباط دوسویه خوبی از طریق برنامه بازار خبر بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده برقرار شود. بعد از این که نوع مخاطب تشخیص داده شد لازم است عوامل تیم برنامه‌ساز باهم و در یک سو گام بردارند که خوشبختانه تیم برنامه بازار خبر رادیو اقتصاد این ویژگی را دارد و هدف هر دو سردبیر برنامه این است که با توجه به نیازهای جامعه هدف در قالب برنامه‌ای روتین، اقتصادی و زنده برنامه‌ای ایده‌آل ارائه کنند. به همین دلیل من نیز در برنامه تلاش می‌کنم با توجه به موضوع برنامه و خبرهایی که در برنامه خوانده می‌شود از موسیقی‌ها و افکت‌های مناسب و تاثیرگذار استفاده کنم.

عزتی معتقد است: تهیه‌کننده لازم است درخصوص جامعه هدفی که گروه برنامه‌ساز می‌خواهد برای آن برنامه‌سازی کند، اطلاعات اولیه‌ای کسب کند تا بداند مخاطب برنامه چه نیازی دارد و با کمک سردبیر و دیگر عوامل برنامه‌ساز، برنامه به سمت سوژه اصلی هدایت شود.

راه نزدیک‌تر شدن برنامه‌ساز به هدف

حمیده سلطانی، سردبیر برنامه می‌گوید: رسانه بدون مخاطب معنی و مفهومی ندارد، لذا محور اصلی برنامه مخاطب است. از این‌رو مشارکت دادن مخاطبان در حوزه برنامه‌سازی می‌تواند نقطه قوت برنامه‌سازی در رادیو باشد. وقتی مخاطب برنامه را متناسب با سلیقه و ذائقه خود بداند و احساس کند به نیازهای او جواب داده می‌شود، قطعا با برنامه ارتباط منطقی‌تری برقرار می‌کند که این ارتباط سازنده باعث نزدیک‌تر شدن برنامه‌ساز به هدف نهایی خود می‌شود. برای نیل به این منظور مشخص شدن مخاطب از این منظر که مخاطب عام یا خاص است، برای سردبیر برنامه رادیویی یک رکن محسوب می‌شود.

سلطانی اهداف برنامه بازار خبر را اینچنین برمی‌شمارد: هدف کلی برنامه این است که در همه بخش‌های آن، خبرهای اقتصادی روز مطرح و پیگیری شود. در این فضا، خبرهایی که قشر وسیعی را دربرمی‌گیرد اولویت دارند؛ قشری که شامل مردم و صاحبان مشاغل مهم می‌شود.

وقتی مخاطب احساس کند به‌نیازهای او جواب داده می‌شود، قطعا با برنامه ارتباط منطقی‌تری برقرار می‌کند

او ادامه می‌دهد: برای مثال چندی پیش در خبرها آمده بود طلای 14 عیار به بازار می‌آید. این خبر برای مردمی که مصرف‌کننده هستند، مهم است، زیرا طلا جزو کالاهای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، پس تغییر در میزان عیار طلا بر قیمت آن در زمان خرید و فروش تاثیر مستقیم دارد و مردم به‌عنوان مصرف‌کننده باید در جریان آخرین اتفاقات بازار طلا از طریق مراجع ذی‌صلاح قرار گیرند. به همین دلیل با اتحادیه طلا و سکه کشور این موضوع را مطرح کردیم.

سلطانی همچنین ادامه می‌دهد: در برخی موارد خبر اقتصادی برای صاحبان مشاغل اهمیت ویژه و خاصی دارد، نظیر خبرهای مرتبط با نرخ ارز تخصیص یافته به کالاهای وارداتی که مورد نیاز کارخانجات است. بر همین اساس در بخش گزارشی برنامه زهرا افشار، گزارشگر برنامه از سمینارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که در حوزه اقتصاد برپا می‌شود، گزارش تهیه می‌کند که این اطلاعات جانبی، مکمل اطلاعات اولیه در حوزه‌های گوناگون اقتصادی است. همچنین در بخش گزارش‌های مردمی، نظر مردم را در مورد خبری خاص جویا می‌شود تا از میزان آگاهی و نظر مردم در مورد موضوعات اقتصادی کشور نیز آگاه شویم، زیرا این موضوع برای برنامه‌ساز اهمیت دارد که بداند مردم بیشتر به چه نوع خبرها و مسائل اقتصادی توجه بیشتری دارند. در این برنامه می‌کوشیم فارغ از اطلاع‌رسانی، بستری مناسب برای پاسخگویی به سوالات اقتصادی مردم فراهم شود.

سلطانی در پایان افزود: برنامه هفته آینده به سردبیری فرزانه صادقیان و گویندگی معصومه‌سادات علوی ارائه می‌شود.

همراه و همزبان با مخاطب

گوینده این هفته برنامه بازار خبر نسیم خواجه‌نوری است که عقیده دارد برنامه بازار خبر، به روز است. او می‌گوید: در برخی موارد، حتی آخرین خبرهای اقتصادی کشور به‌صورت لحظه‌ای به اطلاع شنوندگان برنامه می‌رسد و این یکی از ویژگی‌های برجسته برنامه است.

خواجه‌نوری می‌افزاید: با مخاطبان برنامه صادق هستم. من و دیگر همکارانم در برنامه سعی داریم مسائل واقعی و دغدغه‌های جدی زندگی مردم و مشکلاتی را که اقشار مختلف جامعه در زمینه اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، با زبانی ساده، قابل فهم و به دور از اصطلاحات پیچیده و علمی اقتصادی در برنامه بازار خبر بازگو کنیم.

من در برنامه با زبان خود مردم با آنها صحبت می‌کنم و خود را جدای از مردم نمی‌دانم، چون اقتصاد بحث روز جامعه و با همه جنبه‌های زندگی ما درآمیخته است. همچنین در زمان اجرای برنامه از هیچ فرد یا گروهی جانبداری نمی‌کنم، بلکه سعی دارم در برنامه بازار خبر اطلاعات جامع و صحیحی در اختیار مردم قرارگیرد.

خواجه‌نوری همچنین می‌گوید: مخاطبان از رسانه رادیو به اشکال مختلف استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که رادیو علاوه بر سرگرم‌سازی، کارکردهای دیگری همچون آموزش و اطلاع‌رسانی نیز دارد. من نیز در برنامه بازار خبر که جنبه اطلاع‌رسانی دارد همواره می‌کوشم در زمان اجرای برنامه براساس ساختار برنامه که گفت‌وگومحور و اقتصادی است، به نوع بیان خود بسیار توجه داشته باشم، زیرا در زمان خواندن خبر یا صحبت با کارشناسان اقتصادی نباید التهابی در ذهن مخاطب به وجود آید، زیرا رسالت رسانه خبرسازی نیست، بلکه انتقال خبر است.

مخاطبان اصلی برنامه بازار خبر

برنامه «بازار خبر» هر روز ساعت 18 تا 19 به‌صورت زنده از رادیو اقتصاد روی موج FMردیف 98 مگاهرتز پخش می‌شود.

به‌کارگیری روش‌های بهینه برای افزایش ظرفیت و کارایی بخش‌های اقتصادی در زمینه تولید و پخش برنامه‌هایی با زمینه تجارت و بازرگانی از هدف‌هایی است که این برنامه در راستای اهداف برنامه‌های رادیو اقتصاد دنبال می‌کند و مخاطبان اصلی برنامه بازار خبر، بیشتر صاحبان مشاغل و صنایع هستند که به‌شکل جدی برنامه را دنبال می‌کنند، زیرا این گروه ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با سیاست‌های اقتصادی کشور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها