گروهی از محققان فرانسوی موفق شدند روش جدید تحریک الکتریکی در منطقه معینی از مغز بیماران مبتلا به اختلالات وسواس اجباری را آزمایش کنند (TOC) وسواس در حقیقت ایده ناخواسته مداومی است که با دلیل و برهان قطع نمی شود
کد خبر: ۵۲۴۳۵
، ولی وسواس اجباری نوعی اختلال روانی است که با انجام تکراری برخی کارها یا برخی عادات مشخص می شود.
حدود 2 تا 3 درصد افراد دچار اختلالات وسواس اجباری (TOC)از نوع حاد و پایدار هستند.
در این روش الکترودی در وسط مغز، یعنی در سطح هسته مرکزی کار گذاشته می شود که به اندازه یک نخود است و به واسطه محرکی با فرکانس بالا در هسته زیر تالاموسی کاشته می شود.
این منطقه قسمتی از مغز است که بیماران را به سوی وسواس هدایت می کند. دکتر کانی ، سرپرست این گروه افزود:
این الکترود در آن منطقه الکتریسته تولید می کند و بدین ترتیب نشانه های بیماری ناپدید می شود. این عمل تاکنون روی 2 بیمار انجام شده که نتایج رضایت بخشی داشته است و حدود 12 ساعت هم زمان می برد.
یکی از بیماران که حدود 45 سال دارد، وسواس ویژه ای داشت ، به طوری که افکار تحمیلی ، اختلالاتی روی اعضای بدن او به جا گذاشته و اضطراب و نگرانی و افسردگی هم گریبانگیر او شده بود.
پس از عمل ، دیگر هیچ گونه نشانه ای از TOC باقی نمانده بود و حتی اثری هم از ضعف و ناتوانی نبود. در بیمار دیگر، این تسکین موقتی بود، زیرا با خراب شدن محرک در مغز او، وسواسش دوباره ظاهر شد.
یکی از محققان عقیده دارد که این مدل جراحی نباید فقط روی فرمهای جدی اختلالات وسواس اجباری (TOC) که دیگر به هیچ معالجه ای جواب نمی دهند، انجام بگیرد؛ ولی به عقیده دکتر کانی این روش با موارد جدی تر و مقاومتر بیماری سازگار است ، به طوری که با معالجات ضدافسردگی و روان درمانی رفتاری همراه است که به طور کلی پیشرفت خوبی دارد.
تحریک الکتریکی ، روشی است که برای تسکین بیماران مبتلا به پارکینسون هم قابل استفاده است. این روش علایم پارکینسون مانند، لرزشها، انعطاف ناپذیری و فقدان و بدی حرکات را کم می کند و در بعضی موارد حتی از میان می برد.
افراد (TOC) علایمی نظیر وسواس پاکیزگی ، نظم و ترتیب و تقارن دارند و گاهی هم شک و ترس های نامعقول و مزاحم به سراغشان می آید.
این گونه بیماران ساعتها در حال مرتب کردن ، شستشو و رسیدگی به امور هستند و تلاش می کنند با این گونه فعالیت ها عصبانیت خود را کاهش دهند.
این افراد همیشه شک دارند و پس از خروج از خانه با خود می گویند در باز است. باتلاش محققان و با روش تحریک الکتریکی ، افکار و عقاید این گونه افراد تغییر می کند و بیماری متوقف می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها