معاون اول رئیس‌جمهور:

ارز دارو را تامین می‌کنیم

دو روز بعد از انتقاد مجدد وزیر بهداشت نسبت به تاخیر در پرداخت ارز دارو، معاون اول رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران از تامین ارز دارو خبر داد.
کد خبر: ۵۲۳۷۸۰

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی گفت: مردم به هیچ وجه نگران تأمین ارز دارو نباشند بانک مرکزی این ارز را تأمین می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور در این باره گفت: تأمین ارز دارو گرچه به کندی صورت می‌گیرد، اما جای هیچ نگرانی نیست و مردم بدانند ارز دارو را به هر شکل ممکن تأمین می‌کنیم.

رحیمی در پاسخ به پرسشی درباره شایعه برکناری وزیر بهداشت که در چند روز اخیر مطرح شده بود، تأکید کرد: دکتر مرضیه وحید دستجردی از جمله بهترین وزرای کابینه، اولین بانوی وزیر در جمهوری اسلامی ایران و مورد حمایت همه‌جانبه دولت قرار دارد. بنابراین تا زمانی که رئیس‌جمهور و من هستیم دکتر دستجردی هم به عنوان وزیر بهداشت در کابینه حضور خواهد داشت.

پرداخت ارز به واردات دارو به حدود 3/3 میلیارد دلار می‌رسد

صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور نیز پیش‌بینی کرد ارز پرداختی به گروه دوم کالایی (دارو و اقلام دارویی) با توجه به عملکرد 9 ماه امسال به حدود 3/3 میلیارد دلار تا پایان سال برسد که حدود 39 درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: یکی از موضوعات حائز اهمیت در روزهای اخیر عملکرد واردات دارو و اقلام دارویی به کشور بوده است، در این زمینه بانک مرکزی با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و براساس بررسی‌های اخیر خود درباره عملکرد بانک‌های کشور در پرداخت ارز برای واردات دارو، اطلاعات تکمیلی را به شرح زیر ارائه می‌کند.

به گفته کریمی، نرخ ارز در ششم بهمن سال گذشته براساس سیاست‌های ارزی کشور در نرخ 1226 تومان یکسان‌سازی شد.

به طوری که از ششم اسفند سال گذشته تا هجدهم تیر امسال تامین همه نیازهای ارزی وارداتی حدود 7200 کالا به نرخ مرجع براساس ثبت سفارش‌های کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام پذیرفته و واردات دارو و اقلام دارویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

وی افزود: در این مدت اداره بین‌الملل بانک مرکزی فروش عمومی ارز به بانک‌ها را داشته به طوری که براساس اطلاعات استخراجی از سامانه‌های ارزی از ابتدای امسال تا سی‌ام مرداد حدود 893 میلیون دلار بابت واردات دارو و اقلام دارویی توسط بانک‌های کشور پرداخت شده است.

کریمی با بیان این‌که بانک مرکزی از ابتدای سال تا پایان بیست‌ودوم آذر معادل 4/1میلیارد دلار جهت واردات دارو اختصاص داده، گفت: بر این اساس کل ارز پرداختی بابت واردات دارو و اقلام دارویی به کشور توسط بانک مرکزی و بانک‌های کشور از ابتدای سال تاکنون حدود 3/2 میلیارد دلار بوده است که حدود 28 درصد نسبت به 9 ماهه سال گذشته رشد نشان داده است. وی تصریح کرد: با توجه به تعامل و همکاری نزدیک معاونت دارویی وزارت بهداشت و اداره بین‌الملل بانک مرکزی طی 40 روز اخیر حدود 400 میلیون دلار جهت واردات دارو و اقلام دارویی توسط بانک مرکزی اختصاص یافته است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان این‌که هماهنگی و توافقات لازم بین بانک مرکزی و سازمان‌های ذی‌ربط جهت پوشش نیازهای ارزی واردات اقلام گفته شده تا پایان سال انجام پذیرفته، گفت: عملکرد واردات دارو و اقلام دارویی در سال گذشته معادل 4/2 میلیارد دلار بود و آمار و اطلاعات مزبور حاکی از آن است که خوشبختانه سیستم بانکی کشور (بانک مرکزی و بانک‌های کشور) با وجود محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقالات وجوه و روابط کارگزاری توانستند عملکرد مطلوبی در تامین نیازهای دارویی کشور داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها