در سال‌های دور اگر کسی دچار مشکل ریزش مو می‌شد، چاره‌ای نداشت غیر از تحمل چهره جدید و البته بدون مو. پس از مدتی، کلاه‌گیس‌ها به یاری این افراد آمد و کمی از دغدغه‌‌هایشان کاسته شد، اما هنوز کم‌مویی یا حتی بی‌مویی مشکل بزرگی برای این گروه بود تا این‌که پیشرفت فناوری و همزمان با آن علوم پزشکی، دیگر دغدغه‌ای برای این افراد باقی نگذاشت تا آنجا که امروز تقریبا همه می‌توانند ظاهرشان را مطابق میل خود تغییر دهند.
کد خبر: ۵۲۰۹۵۸

تکنیک برداشت مو از پشت سر و پیوند در نواحی بی‌موی جلوی سر نیز که برای اولین بار سال 1959 برای رفع طاسی مردانه مورد استفاده قرار گرفت تا امروز با تغییر و تحولی شگرف مواجه بوده و در هر مرحله شرایط بهتری را برای متقاضیان ایجاد کرده است.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی در گفت‌وگو با جام‌جم در این باره توضیح می‌دهد: ابتدا کاشت موی طبیعی با استفاده از گرافت‌های چهار تا پنج میلی‌متری (حاوی 15ـ10 تار مو) انجام می‌شد که پس از رویش، نمای چندان مناسبی نداشت. این موضوع بخصوص با افزایش سن و با ریزش موهای اطراف منطقه کاشته شده نیز موجب می‌شد وضع بدتر شده و تصویری کاملا غیرطبیعی ایجاد شود.

به گفته وی با پیشرفت علوم، متخصصان پوست از گرافت‌های کوچک‌تری به نام مینی‌گرافت (حاوی پنج تا 10 تار مو) و سپس میکروگرافت (‌حاوی یک تا سه تار مو) بهره گرفتند.

علاوه بر این، متدهای برداشت مو از منطقه پشت سر، چگونگی طراحی خط موی سر، روش‌های بی‌حسی، تکنیک ایجاد شکاف و گذاشتن گرافت در محل کاشت مو و روش‌های تربیت تکنسین‌های تخصصی در امر کاشت مو نیز همگی در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌ است که به همین دلیل امروز می‌توان از روش‌های کاشت و پیوند مو انتظار بیشتر و مناسب‌تری داشت.

اما بیماران هم به جلسات مشاوره‌ای نیاز دارند تا از نکات مختلف مانند درد هنگام عمل یا تعداد جلسات مورد نیاز اطلاعاتی کسب کنند.

آن‌طور که این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: متقاضیان باید بدانند نتیجه کلی کاشت موی طبیعی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله اینها می‌توان به میزان پوشش‌دهی موها در منطقه کاشت اشاره کرد که خود به مشخصات ظاهری موهای پشت سر، مشخصات پوست سر در منطقه طاس و گیرنده بستگی دارد. از طرفی میزان مهارت پزشک از نظر علمی و تجربه عملی وی نیز بسیار مهم است.

دکتر نیلفروش‌زاده با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل در پیوند موی موفق، طراحی خط رویش مناسب و کاملا طبیعی مو است، خاطرنشان می‌کند: به عنوان نمونه بیماران کم‌سن معمولا درخواست خط موی پایین‌تر را دارند، در حالی که باید گفت خط موی پایین برای سی یا چهل ساله‌ها زشت و غیرعادی است. پس خط مو باید متناسب با سن فرد و همچنین سال‌های بعدی عمر وی تعیین شود.

وی تاکید می‌کند: تصحیح خط موی جلوی سر که توسط افراد غیرمتخصص و بدون صلاحیت لازم طراحی و کاشت شده‌است، فوق‌العاده مشکل و در خیلی از موارد ناممکن خواهد بود.

چه کسانی بیشتر مراجعه می‌کنند خانم‌ها یا آقایان؟

معمولا خانم‌ها بیشتر از آقایان به اعمال جراحی زیبایی تمایل دارند و آمار مراجعه به متخصصان، این موضوع را تائید می‌کند. اما در مورد پیوند مو به نظر می‌رسد آقایان بیشتر طالب آن هستند، زیرا ریزش مو و طاسی میان آنها شایع‌تر است. به طوری که در سراسر جهان 60درصد آقایان یا طاسند یا در مرحله از دست دادن موهای خود هستند.

اما سوال این است که چرا موهای ما به این راحتی می‌ریزد؟ این سوال ذهن افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی در این باره می‌گوید: هر شاخه از موی سر انسان دارای یک سیکل رشدی شامل رشد، پیری و ریزش است که به طور ژنتیکی برای آن طراحی شده است. همچنین روزانه حدود 50 تا 100 تار مو به طور متوسط می‌ریزد که این تعداد در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

اما زمانی که یک مو می‌ریزد، موی جدیدی هم جای آن را می‌گیرد و مشکل زمانی آغاز می‌شود که تعداد موهای ریخته بیشتر از موهای روییده بوده یا رشد موهای جدید ضعیف باشد. در این حالت پس از مدتی، تعداد کل موها کمتر شده و در نتیجه فرد متوجه کاهش حجم موهایش می‌شود.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به این‌که این موضوع علت اصلی ریزش مو به حساب می‌آید، توضیح می‌دهد: عوامل مختلفی می‌تواند بر سیکل رشد اثر گذاشته و باعث ریزش موقت یا دائمی موها شود. معمول‌ترین علت ریزش مو در آقایان، عامل پرقدرت آندروژنیک است و همان‌طور که از نام آن پیداست، دو فاکتور مهم هورمون آندروژن و ژنتیک نقش اصلی را در این فرآیند ایفا می‌کند. این نوع ریزش مو در خانم‌ها هم ایجاد می‌شود، ولی برای آنها معمولا باعث نازک شدن مو و ریزش منتشر در سر خواهد شد.

به گفته وی در مورد آقایان، بعد از سنین بلوغ و به دنبال افزایش سطح هورمون‌های آندروژنی، نازک شدن موها و عقب رفتن موهای ناحیه پیشانی شروع خواهد شد.

آیا همه می‌توانند مو بکارند؟

خیلی از کسانی که دچار ریزش مو هستند، دوست دارند با استفاده از روش‌های مختلف پیوند، ظاهرشان را تغییر دهند و مشکل را حل کنند. اما آیا همه افراد می‌توانند از این روش‌ها بهره ببرند و نتیجه مناسبی بگیرند؟

دکتر نیلفروش‌زاده در پاسخ به این سوال می‌گوید: افرادی که ریزش موی آنها از نوع آندروژنیک مردانه است و زنان با ریزش موی ژنتیک می‌توانند این عمل را انجام دهند. علاوه بر این، زنان با طاسی آندروژنتیک مشابه الگوی مردانه نیز بهترین کاندیداهای عمل بوده و می‌توانند برای این کار اقدام‌کنند. در واقع چون موهای پشت سر این افراد، تراکم زیادی داشته و احتمال ریزش وجود ندارد، آنها بهترین کاندیداهای پیوند مو میان زنان به شمار می‌آیند.

وی می‌افزاید: علاوه بر این افراد، کسانی که به دلیل جراحی کششی پوست صورت، دچار ریزش‌های موضعی در اطراف خط مو یا ریزش موضعی ناشی از نحوه آرایش موها به دلیل وارد آوردن کشش زیاد به مو شده‌اند یا افرادی که دچار حوادث ناشی از تصادف، سوختگی، جراحی یا بیماری‌های التهابی و عفونی در سر هستند نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند.

به گفته این دانشیار دانشگاه، تعداد گرافت‌هایی که در هرجلسه می‌تواند کاشته شود به تراکم مو در ناحیه دهنده، رنگ مو و پوست، میزان شلی پوست سر، ضخامت هر تار مو و تعداد موها در هر فولیکول بستگی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات پوست با اشاره به این موضوع که افرادی نباید پیوند مو انجام دهند، می‌گوید: در صورتی که در شرح حال بیمار یا آزمایش‌های درخواست شده، بیماری خاصی مشاهده شود که با عمل پیوند مو تداخل داشته باشد، عمل پیوند انجام نخواهد شد.

چند توصیه برای همه

دکتر نیلفروش‌زاده یادآور می‌شود: این عمل باید توسط گروهی از افراد با تجربه و مطلع انجام ‌شود و به حدود چهار تا شش ساعت زمان احتیاج دارد.

گفتنی است، چون جراحی پیوند مو جزو عمل‌های سنگین به شمار می‌آید، خیلی از بیماران ممکن است نسبت به انجام آن تردید داشته یا از ادامه راه منصرف شوند؛ به همین دلیل توجیه بیمار و دادن مشاوره منطقی بسیار مهم است.

همچنین توصیه می‌شود، بیمارانی که قصد انجام پیوند مو دارند در شرایطی مراجعه کنند که از نظر جسمی و روحی آمادگی کاملی داشته باشند.

نیلوفر اسعدی‌بیگی -‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها