در این دنیای پر ازدحام و رنگارنگ هر گل یک ماموریت ویژه دارد

قدم در ‌دنیای هزار توی‌ گل‌ها

گل زبان ندارد که بگوید دوستت دارد، گل دست ندارد که دستت را با عشق بگیرد و چشم به چشمت بدوزد، گل پا ندارد که جلوی خانه‌ات بست بنشیند و از جایش تکان نخورد، گل عمرش هزار سال نیست که تا ابد کنارت بماند؛ ولی گل بی‌آن‌که دست و پا و زبان داشته باشد در همان دقایقی که زنده است با آن چهره هزاررنگش دلبری می‌کند.
کد خبر: ۵۱۸۴۸۵

عشاق گل را می‌بویند، دلشکسته‌ها آن را می‌خواهند، قطع رابطه‌کرده‌ها برای آشتی به‌سراغ گل می‌روند، بی‌حوصله‌ها با گل تسکین می‌گیرند و... برای تبریک، برای تسلیت، برای همدردی، برای اثبات محبت و برای تحکیم دوستی آدم‌ها به گل متوسل می‌شوند، چون می‌دانند هیچ‌واسطه‌ای به‌خوبی گل از پس کارها برنمی‌آید.

ولی انتخاب گل مهم است، اگر قرار است گل قاصد پیام ما باشد باید درست انتخاب شود؛ در این دنیای پرازدحام هر گل یک ماموریت ویژه دارد.

بیایید از روزهای شاد شروع کنیم، روزی مثل تولد یک‌دوست، ازدواج یک عزیز یا به دنیاآمدن یک نور چشم. از لابه‌لای گل‌ها یکی را انتخاب‌کردن کار سختی است. شاید ناخودآگاه دستت به سمت گل رز برود چون انتخاب رز ریسکش کمتر است، شاید هم بی‌اختیار شاخه گل مریمی را لمس کنی چون مطمئنی کسی در این دنیا از عطر مریم سیر نمی‌شود، شاید هم به برچسب قیمت‌ها خیره شوی و ارزان‌ترها را گلچین کنی، ولی اگر کسی را واقعا دوست داری و جلب نظرش برایت مهم است تردید‌ها و حسابگری‌ها را کنار بگذار و با همه وجود روی حسی تمرکز کن که قرار است شاخه‌های ظریف و خوش‌عطر گل به گیرنده منتقل کند.

«لاله» انتخاب خوبی است؛ یک گل بهاری در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف که نماد خوشبختی است. «نیلوفر لیلی کالا» هم انتخاب درستی برای روزهای شاد است بویژه اگر قرار باشد در لابه‌لای دسته‌گل عروس‌خانمی بنشیند که احساساتی لطیف دارد. ارکیده هم با آن‌که کمی گران است، اما به دل همه آدم‌های خوش‌سلیقه می‌نشیند مخصوصا اگر قرار باشد عروس در شب عروسی‌اش دسته گلی پر از ارکیده را در دست بگیرد.

برای جشن‌ها و مراسم شاد باید روی گل ادریسی هم حساب کرد، همان گل پرپشت و پر گلبرگی که انواع سبز و صورتی و سفید و کبود آن در دسترس است. اما اگر ادریسی در دسترس نبود به «یاسمن» هم می‌شود فکر کرد، همان گل ریز و ستاره‌ای‌شکل که به آن یاس فرنگی هم می‌گویند و جایش یا در وسط دسته‌گل عروس است یا در میان فضاهای خالی باقیمانده در دسته‌گل‌های بزرگ.

در کنار یاسمن اگر گل مروارید هم استفاده شود بویژه اگر جشن در بهار و تابستان است زیبایی تکمیل می‌شود. گل مروارید، گران نیست و تنوع رنگ و اندازه‌اش آنقدر هست که هر سلیقه‌ای را راضی کند.

محال است تیر «لیلیوم» نیز به سنگ بخورد، چون گل سوسن به اندازه کافی دلفریب است مخصوصا اگر از نژاد هلندی‌اش استفاده شود که در برابر گرما و کم‌آبی مقاوم است و اگر مراسم به درازای جشن عروسی باشد گرد‌پژمردگی به چهره لیلیوم نمی‌نشیند.

حالا اگر دوست دارید گلی که به مجلس می‌آورید، عطری شیرین در فضا پخش کند به سراغ «پائونیا» بروید، همان گل صدتومانی ما ایرانی‌ها که مشخصه‌اش پرپشتی گل برگ‌هایش است. پائونیا برای تزئین دسته گل عروس محشر است.

گلی برای عرض تسلیت

خدا آن روز را نیاورد که غم در خانه کسی لانه کند و دیگران بخواهند با گل غم او را تسلی دهند، اما مگر می‌شود از واقعیت فرار کرد؟

گل‌هایی که برای عرض تسلیت استفاده می‌شود همیشه رنگشان سفید است مثل گلایل، داودی، شیپوری، زنبق و میخک سفید. این گل‌ها همیشه با روبان سیاه تزئین می‌شود تا زیبایی آن با رنگ مشکی تلفیق شود و آرامش را به خانه آدم‌های غمگین بیاورد. ‌نام گل گلایل از واژه لاتین «گلادیوس» به معنی شمشیر گرفته شده چون برگ‌هایش شبیه شمشیر است و در سال‌هایی که روم اقتدار داشت، نماد گلادیاتورها به شمار می‌رفت. وقتی کسی برای عرض تسلیت و همدردی، گل‌گلایل به کسی هدیه می‌دهد می‌خواهد بگوید تا چه اندازه به یاد اوست و احساسات قلبی‌اش تا چه حد عمیق است.

گل زنبق هم حرف دلش با گلایل یکی است، همان گلی که در افسانه‌های یونان گفته می‌شود نماد اشک حوا در زمانی است که از بهشت رانده شد. زنبق سفید، نشانگر خلوص قلبی است که نوع سفیدش بی‌گناهی و پاکی را تداعی می‌کند.

هزار راز رز

رز مثل یک راز است و به همان اندازه شیرین و مرموز. دنیای هزاررنگ رزها یک دنیا حرف دارد. رز قرمز اگر کمرنگ باشد یعنی دوستت دارم و اگر پررنگ باشد یعنی تو زیبا و بی‌همتایی. رز سفید، عشق روحانی و پاک را می‌رساند و رز ارغوانی، نشانه تمایل و اشتیاق به فرد مورد نظر است. رز صورتی می‌گوید هدیه‌دهنده تا چه حد وقار و شایستگی هدیه‌گیرنده را تحسین و ستایش می‌کند و رز نارنجی یعنی من دلباخته‌ام.

رز معطر هم نشانه محبت عمیق است مثل رز زرد که در گذشته نشانه تنفر بود، اما حالا آن را نماد شادی و خوشحالی می‌دانند. رنگ‌های مختلف رز وقتی کنار هم قرار می‌گیرد نیز حامل پیام‌های ویژه‌ای می‌شود؛ ترکیب رز رزد و قرمز در یک دسته‌گل می‌شود تبریک، رز زرد و نارنجی می‌شود علاقه زیاد به طرف مقابل و رز قرمز و سفید با هم یعنی یگانگی و اتحاد با طرف مقابل.

چند پیام کوتاه

در بین همه غم‌ها و شادی‌های بزرگ، اتفاقات دیگری هم می‌افتد که اگر چه چندان بزرگ نیست اما اهمیتش زیاد است مثل مراسم خواستگاری یا افتتاح محل کار جدید یک دوست. برای مراسم خواستگاری اگر از گل لیلیوم، مریم، رز یا مرغ آتشین استفاده شود، اهل فن می‌فهمند خواستگار آدم خوش‌سلیقه‌ای بوده و می‌دانسته در چنین مراسمی باید از گل‌های رسمی استفاده کرد. ‌برای مراسم افتتاحیه نیز می‌شود از یک گلدان ریشه‌دار که بزودی گل بدهد ـ مثل اکوپیا ـ یا حتی از چند شاخه بامبو ـ که نماد شانس، امید و موفقیت است ـ استفاده کرد یا برای دید و بازدیدهای نوروز، سنبل و لاله و شب بو هدیه داد و در سفره هفت‌سین، سینره، سنبل و لاله چید.

همه این کارها و حساب و کتاب‌کردن‌ها هدفش این‌است که دوستی ما به دل دیگران بنشیند و حس مثبت ما به آنها منتقل شود و چه زیباست در زمان‌هایی که زبانی گویا برای حرف‌زدن نداریم یا دیگر حرف‌زدن را برای بیان احساسات‌مان کافی نمی‌دانیم به معجزه گل ایمان بیاوریم و اجازه دهیم سِحر گل، امور را به سرانجام برساند.

محبوبه سیف‌اللهی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها