خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر شادنیا، متخصص سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، به پرسش ما پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۵۱۰۷۵۲

چه باید بکنیم تا از وقوع مسمومیت مواد شیمیایی در زندگی پیشگیری شود؟ برخی از مواد شیمیایی که روزانه با آنها سر و کار داریم، مصنوعی و ساخته دست بشر است؛ مثل داروها، موادآرایشی، مواد شیمیایی که در محیط کاری استفاده می‌شود و مواد شیمیایی و شوینده‌هایی که در خانه به کار می‌رود.

استفاده از سموم دفع آفات و سمپاشی منازل برای مقابله با حشرات موذی موثر است. در خیلی موارد مشاهده شده که افراد دستورالعمل استفاده از سموم را بدرستی رعایت نمی‌کنند. توصیه ما بر این است که به محض سمپاشی محیط بر اساس دستورالعمل موجود، محیط برای مدت مشخص شده ترک شود، چرا که این سموم از راه پوست و دستگاه تنفس جذب می‌شود و ایجاد مسمومیت می‌کند. نکته مهم دیگر این است که قبل از سمپاشی، وسایل کودکان و اسباب‌بازی آنها را از محیط خارج و بعد سمپاشی را آغاز کنید. هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا بخوبی در محیط جریان داشته باشد. شامپو، صابون و عطرهایی​​که در اتاق خواب یا سرویس بهداشتی است از دسترس کودکان دور کنید. رعایت اصول ایمنی در محیط کار و زندگی در پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها موثر است. هنگام استفاده از مواد شیمیایی حتما از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها