تیم ملی تکواندوی ایران که خود را برای حضور در جام‌جهانی آروبا آماده می‌کند با هشت تکواندو کار راهی روسیه شد تا در رقابت‌های بین‌قاره‌ای شرکت کند.
کد خبر: ۵۰۸۵۷۳

فریبرز عسگری، سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران که طی دو ماه اخیر با حجم گسترده‌ای از انتقادها روبه‌رو بود اینک با تمرکز بیشتری بر سر تمرینات تیم ملی حضور می‌یابد چرا که با فروکش کردن شدت انتقادها، آرامش بیشتری را تجربه می‌کند.

سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران که حضور موفقیت‌آمیز تیم ملی در رقابت‌های بین‌قاره‌ای روسیه و البته جام‌جهانی آروبا دغدغه جدید او شده است پاسخگوی سوالات جام‌جم شد:

رقابت‌های بین‌قاره‌ای روسیه چقدر توانست شما را به آنچه که می‌خواهید برساند؟

ما برنامه‌های زیادی را در دست اجرا داریم که مسلما حضور در رقابت‌های بین‌قاره‌ای بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها را اتوماتیک وار عملی می‌کند. هر تورنمنتی تاثیر‌گذاری خودش را دارد به خصوص مسابقه‌های روسیه که در سطح بسیار بالایی برگزار شد. مسلما در این رقابت‌ها ما نقاط ضعف را بهتر ‌شناختیم و پس از شناسایی این ضعف‌ها در صدد رفع آنها برخواهیم آمد. رقابت‌های بین‌قاره‌ای روسیه در دو بخش انفرادی و تیمی برگزار می‌شد و ما از هر لحاظ فرصت این را داریم که تیم ملی را پس از مدت‌ها یک محک تمام‌عیار بزنیم.

از حریفان ایران در این رقابت‌ها چقدر شناخت دارید؟

درباره رقابت‌های تیمی که نمی‌توانم صحبت کنم چرا که شناخت چندانی از حریفان احتمالی ایران ندارم، اما رقابت‌های انفرادی در چهار وزن المپیکی برگزار می‌شود و ما نسبت به قدرت حریفان ملی‌پوشان مان آگاهی داریم. در رقابت‌های انفرادی چهار وزن المپیکی محمد باقری معتمد و فرزاد عبداللهی روی شیاپچانگ می‌روند که حریف محمد، صربستانی و حریف فرزاد نیز همان گارسیای مشهور اسپانیایی است.

پیش از حضور در جام‌جهانی آروبا، اعزام برون‌مرزی دیگری نخواهید داشت؟

گمان نمی‌کنم چرا که فرصت بسیار کمی داریم و نمی‌توانیم برای تورنمنت برون‌مرزی دیگری برنامه داشته باشیم.

ماموریت مهم‌تر شما به جام‌جهانی تکواندو مربوط می‌شود، قصد دارید با چه ذهنیتی به این رقابت‌ها بروید؟

ذهنیت ما ققط به قهرمانی خلاصه می‌شود و برای نیل به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. ما آذر ماه به آروبا می‌رویم و هنگامی که برمی‌گردیم جام قهرمانی را در دست داریم.

از آنجا که به پتانسیل‌های موجود در تیم ملی تکواندو ایمان دارم، بنابراین خیلی راحت در مورد قهرمانی حرف می‌زنم. رقابت‌های جام‌جهانی به صورت تیمی و در اوزان بین 68 تا 80 کیلو گرم برگزار می‌شود که این وضع شانس ما را برای قهرمانی افزایش می‌دهد. تنها مشکل ما برای حضور در این رقابت‌ها، آماده نبودن ملی‌پوشان بود که این مشکل قطعا با حضور در تورنمنت روسیه حل شده است. روسیه بهترین میدان برای کسب تجربه توسط تکواندوکاران جوان‌تر ما نیز به شمار می‌رفت.

نفرات اعزامی به جام‌جهانی آروبا همان تکواندوکارانی بودند که به رقابت‌های بین‌قاره‌ای روسیه رفتند.؟

شاید رقابت‌های بین‌قاره‌ای در تصمیم ما بسیار تاثیر گذار باشد، اما مبنای اصلی ما برای انتخاب نفرات اعزامی به جام‌جهانی آروبا نیست. در اردوهای تهران 18 تکواندو کار در اردوها حضور دارند که نفرات اعزامی به روسیه نیز جز این 18 نفر بودند.

تکواندوکاران اعزامی به روسیه چه کسانی بودند؟

محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی، کوروش رجلی، مسعود حاجی زواره، مهران عسگری، بهزاد ایلخانی و جلال خدامی.

چه شد که تصمیم گرفتید یوسف کرمی را به روسیه نبرید؟

یوسف قبل و بعد از المپیک مدام نوسان وزن داشت. اگر او با این وضع در تورنمنت روسیه شرکت می‌کرد قطعا ضرر می‌کرد. البته او در اردو به سر می‌برد و در صورتی که به شرایط مورد نظر ما برسد در جام‌جهانی تکواندو شرکت می‌کند.

طی چند هفته اخیر بحث‌های متعددی در رابطه با تمام شدن دوران کرمی مطرح شده شما به عنوان سرمربی در این باره چه نظری دارید؟ به نظرتان او باید ادامه بدهد یا این‌که خداحافظی کند؟

من با او گفت‌و‌گوهای زیادی در این مورد داشتم. با مشاهده عملکرد یوسف در تمرینات به این نتیجه رسیدم که او تمام نشده و هنوز هم بدنش به بهترین شکل جواب می‌دهد. او انگیزه بسیار زیادی دارد، هر چند در لندن یکی از تلخ‌ترین شکست‌های کاروان ورزشی ایران را متحمل شد.

المپیک دیگر تمام شده و دیگر نباید او را بابت نتیجه‌ای که در این میدان بزرگ کسب کرد تحت فشار قرار بدهیم. مطمئن باشید کرمی بار دیگر ثابت می‌کند که بزرگ این تکواندو است.

من این را بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم که شکست در المپیک لندن چیزی از ارزش‌های یوسف کرمی کم نمی‌کند. تکواندو نباید تحت تاثیر ناکامی‌های گذشته قرار بگیرد و در آن سیر کند، در غیر این صورت افت می‌کنیم.

تصمیمی برای وارد کردن تکواندوکاران جدید به اردوی تیم ملی ندارید؟

عسگری: با مشاهده عملکرد کرمی در تمرینات به این نتیجه رسیدم که او تمام نشده و هنوز هم بدنش به بهترین شکل جواب می‌دهد. او انگیزه بسیار زیادی دارد، هر چند در لندن یکی از تلخ‌ترین شکست‌های کاروان ورزشی ایران را متحمل شد

خیر، در این مقطع لزومی برای انجام این کار وجود ندارد. ما مدتی پیش تلاش خود را برای جمع‌آوری نیروهای جدید از لیگ انجام دادیم، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای این کار نداریم و همه چیز را به بعد از جام‌جهانی موکول کرده‌ایم. 90 درصد تکواندوکاران حاضر در اردوی تیم ملی با تجربه و قدیمی محسوب می‌شوند و عناوین قهرمانی متعددی دارند.

در مجموع اعتقادی به جوانگرایی ندارید؟

تیم ما همین الان هم میانگین سنی پایینی دارد. تکواندوکاران خیلی زود و در سنین پایین به مرز قهرمانی می‌رسند، اما به هر حال جوانگرایی در مقاطعی بشدت لازم و ضروری است. در چهار سال گذشته همه مدال‌هایی که در رقابت‌های مختلف برون‌مرزی به دست آمد حاصل زحمات فقط 9 تکواندو کار بود که این ضرورت تغییر و تحول را نشان می‌دهد و بر لزوم بروز اتفاقی به نام جوانگرایی تاکید می‌کند.

استعدادیابی در اردوهای تیم ملی چقدر برای شما اهمیت دارد؟

من همیشه در تیم ملی تکواندو دو برنامه بسیار مهم را درنظر دارم. برنامه اول کوتاه‌مدت است و به قهرمانی در رقابت‌های جهانی و آسیایی مربوط می‌شود و برنامه دوم که بلندمدت است به امر استعدادیابی اختصاص دارد. این برنامه چهار ساله و المپیک آینده را نشانه گرفته است.

انتقاداتی که طی دو ماه اخیر نسبت به شما و فدراسیون تکواندو مطرح شد چقدر در کار شما تاثیر منفی گذاشت؟

هیچ! انتقادها هرگز در کار ما تاثیر نمی‌گذارد. نباید فراموش کرد که بخش گسترده‌ای از این انتقادها مغرضانه بود و بخش دیگر نتیجه مستقیم شناخت نداشتن افراد غیرمتخصص از تکواندو. ضمن آن‌که مسائل و مشکلات شخصی نیز در انتقادهای مطرح شده کاملا عیان و مشخص بود. البته این را هم باید بگویم که انتقادها بسیار منطقی هم مطرح شد که آنها را با جان و دل گوش کردیم. هیچ کس کامل نیست و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و نیاز به مشورت و همفکری داریم، به این شرط که مشورت‌دهندگان خصومت و مشکلات شخصی با ما نداشته باشند. متاسفانه در حق ما بسیار کم‌لطفی و بی‌انصافی کردند. کسی که درد تکواندو را بداند خیلی راحت و دوستانه آن را مطرح می‌کند. با وجود گذشت دو ماه از المپیک، هنوز هم به ما کم لطفی می‌کنند.

در حال حاضر چه موقعیتی را برای تکواندوی ایران در دنیا متصور هستید؟ خودتان را قطب اصلی تکواندوی دنیا می‌دانید؟

خیر چنین طرز تفکری درست نیست. کره جنوبی به عنوان کشوری که 38 سال عنوان قهرمانی جهان را یدک کشید در المپیک اخیر فقط یک مدال گرفت که این نشان می‌دهد هیچ تیمی برای تداوم موفقیت‌ها حاشیه امنیت ندارد. ما سال گذشته و در حضور همین کره جنوبی قهرمان دنیا شدیم، اما این را خوب می‌دانیم که حفظ قهرمانی از کسب آن بسیار سخت تر است.

اکثر کشورهای دنیا در تکواندو سرمایه‌گذاری کرده‌اند و روز‌به‌روز پیشرفت می‌کنند که این مسأله موقعیت کشورهایی همچون ایران و کره جنوبی را در تکواندوی دنیا به مخاطره می‌اندازد. تکواندوی ایران در حال حاضر پا به پای دیگر کشورها در تکواندو رشد می‌کند. با وجود آن که در کنار کره جنوبی قدرت برتر دنیا هستیم، اما نیاز به پیشرفت و رشد بیشتر داریم.

این روند رو به رشد چطور باید حفظ شود؟

اگر انتقادهای مغرضانه تمام شود مسیر راحت‌تری برای پیشرفت خواهیم داشت. ما همیشه روند رو به رشدی داشته‌ایم و باید به هر شکل ممکن آن را حفظ کنیم. در حال حاضر علاوه بر انتقادهای مغرضانه مشکل دیگری به نام ضعف لیگ وجود دارد که روند روبه رشد ما را به مخاطره می‌اندازد. باید این مشکلات رفع شود، در غیراین صورت روی یک سراشیبی می‌افتیم.

هیلدا حسینی‌خواه -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها