طرح خوب همیشه مشتری دارد. شهرام ـ بهرام هم ندارد. اگر هم خیلی خوب باشد، که شبانه روی سر می‌برند. اصرار جناب حافظ بر این که برای درانداختن طرحی نو، مجاز می‌باشیم که حتی فلک را سقف بشکافیم؛ در همین راستاست.
کد خبر: ۵۰۶۷۹۶

بخصوص در زمان فعلی که با وجود انواع دستگاه‌های شکافنده مثل دریل‌های عظیم‌الجثه حفر تونل مترو، این کارها کاری ندارد. حافظ در قرن هشتم در شیراز، بدون داشتن مته، فلک را سقف می‌شکافته که همین جا جای تشکر دارد.

یکی از این طرح‌های خوب که ذکر خیرش رفت، طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها در سطح شهر تهران به منظور کاهش نرخ ترافیک و کاستن از سنگینی وحشتناک آن بود که خیلی هم بد جواب نداد. هنوز هم دارد جواب می‌دهد. آنهایی که خودروشان پلاک فرد یا زوج دارد، بهتر درک می‌کنند که چی دارم عرض می‌کنم.

از آنجا که امکانات پایتخت، از قبیل همین ترافیک سنگین، خرده‌خرده دارد در جاهای دیگر هم توزیع می‌شود؛ فلذا استفاده از برخی راهکارها و طرح‌های موجود پایتخت در آن شهرها نیز می‌تواند جواب دهد.

الان مثلا مدت‌هاست که کارشناسان از افزایش ترافیک در جاده چالوس سخن می‌گویند و ضرورت انتخاب و اتخاذ راهکارهایی که رافع و دافع این مطلب باشد.

تردد حدود 40 هزار خودرو در جاده چالوس در بیشتر ایام سال، علی‌الخصوص ایامی که به تعطیلات می‌خورد؛ هم حمل و نقل این مسیر را سخت کرده و هم باعث اخلال در زندگی مردم شهرهای شمالی کشور شده است.

لهذاست که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از پیشنهاد زوج و فرد کردن تردد خودروها در این مسیر در روزهای پایانی هفته خبر داده و افزوده که در صورت قطعی شدن قضیه، مراتب به اطلاع مردم همیشه در صحنه خواهد رسید.

بسته پیشنهادی: از آنجا که اکثر مردم به نحوی از انحا دچار چالوس روی هستند و هر از گاهی بار و بندیل خود را می‌بندند و عازم شهرهای شمالی می‌شوند؛ فلذا برماست که در این راستا نیز راهکارهایی را به منظور کاهش حجم ترافیک، خصوصا در همه ایام سال، داشته باشــــیم که به شرح زیر داریم:

1ـ تفکیک زوج و فرد: خودروهای زوج از جاده چالوس و خودروهای فرد از جاده هراز بروند. این جوری شهرهای شمال غافلگیر می‌شوند.

2ـ ساخت چالوس ثانی: یک شهر چالوس دیگر با همان شرایط و امکانات مورد نظر در جایی دیگر از کشور و ترجیحاً در مناطق شمالی، ساخته و پرداخته شود.

3ـ دو طبقه کردن جاده: مگر جاده چالوس چه کم از بزرگراه صدر تهران دارد؟ خب این جاده را هم که بیش از حد مورد استقبال ملت قرار گرفته، دوطبقه‌اش کنیم. جامعه، بی‌طبقه‌اش خوب است؛ جاده و خیابان اگر طبقه‌ای باشد، موجب رفاه بیشتر مردم است.

4ـ اهدای سوخت تشویقی: به کسانی که در ایام شلوغ سال به چالوس نمی‌روند، سهمیه بنزین بیشتری داده شود. این کار جنبه تشویقی دارد و خیلی‌ها را از رفتن به چالوس منصرف می‌کند. هیچی بنزین پس ذخیره نمی‌شود.

5‌ـ بد گفتن از چالوس: در روزهای پایانی هفته که جاده شلوغ است، عده‌ای از پیش تعیین شده این طور نشان دهند که دارند از چالوس برمی‌گردند. در طول مسیر به هرکسی می‌رسند بگویند که آب و هوای چالوس به طرز فجیعی افتضاح بود. مثلا پر از پشه و شرجی و شلوغی و بی‌جایی و امثال این ضد امکانات!

6 ـ اتمام ساخت آزادراه: در ساخت جاده‌های شمال ـ که محاله یادم بره ـ آزادراه آن که قریب 20 سال است به درازا کشیده، تعجیل شود. البته مردم خیلی هم عجله ندارند؛ اما اگر زودتر تمام شود، خود عوامل ساخت آزادراه یک استراحتی می‌کنند. ما راضی به این همه زحمت نیستیم.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها