غارها باغ دلگشای طبیعت‌گردان ایرانی است. غارهایی که برخی می گویندهیچ جذابیتی ندارد و هنوز از گزند زباله‌ها به دور است و بکری و دست‌نخورده بودن آنها لذت قدم زدن و تماشایشان را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۵۰۶۷۷۵

ایران‌زمین که بهشت طبیعت‌گردان است و غارهای بسیاری در این سرزمین وجود دارند که این هفته به معرفی برخی از آنها پرداخته‌ایم.

با این توضیح که نام برخی از معروف‌ترین غارها را در این فهرست نیاوردیم به این دلیل که اطلاعات آنها را می‌توانید براحتی به دست بیاورید.

بزرگترین غار‌ آبی ‌آسیا

65 میلیون سال پیش بزرگ‌ترین غار آبی آسیا شکل گرفت که درحال حاضر جزو هفت اثر طبیعی ایران به حساب می‌آید که البته تنها 30 سال است که این زیبایی عظیم کشف شده است.

غار قوری قلعه در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در کنار جاده روانسر ـ پاوه و مجاور روستایی به همین نام قرار دارد.

این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبایی در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس است که یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی شهرستان روانسر است البته بسیاری از قسمت‌های این غار شناسایی نشده و برخی نقاط غار قوری قلعه هنوز حفاری نشده تا از دل این طبیعت زیبا، نهان‌هایی آشکار شود.

زیبایی‌ها و هوای مطبوع پاوه و وجود چنین غار بزرگ و زیبایی بسیار مسحورکننده و دیدنی است که پیشنهاد می‌کنیم دیدن آن را در این فصل از دست ندهید.

ترسناکترین غار ایران

تصور کنید هنگام ورود به یک غار با هجوم پرندگانی سیاه روبه‌رو شوید. در نزدیکی شهر دهلران ایلام می‌توانید موزه‌ای طبیعی پیدا کنید که در آن خفاش‌های کمیابی زندگی می‌کنند.

این غار یا بهتر است بگوییم موزه طبیعی به غار خفاش معروف است و شگفتی‌هایی را در خود دارد که در دنیا نمونه آن را نمی‌توان یافت.

در حال حاضر در این غار 20 هزار خفاش زندگی می‌کنند که نسل اندر نسل ساکنان این غار بوده‌اند و حاصل این زندگی درازمدت، تجمع توده‌ای عظیم و ضخیم از فضله خفاش در کف غار است که عمر آنها به هزاران سال می‌رسد و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی‌شان استفاده می‌کنند!.

همچنین این غار نه‌تنها قدیمی‌ترین بلکه جزو ترسناک‌ترین غارهای ایران به حساب می‌آید، اما یادتان نرود برای رفتن به این غار باید آدابی را رعایت کنید تا به زندگی این خفاش‌ها آسیبی نزنید.

خفاش‌ها زندگی آرامی را تجربه می‌کنند پس بهتر است با آرامش و سکوت وارد غار شوید از آنها دیدن کنید و برگردید، اما زیباترین صحنه‌ای که می‌توانید از این حیوانات به ظاهر خشن ببینید هنگام غروب است که خفاش‌ها به صورت دسته جمعی از غار خارج می‌شوند و تا چند کیلومتر از محل زندگی خود دور می‌شوند و بعد از کمی گشت و گذار بازمی‌گردند.

البته فراموش نکنید در سفر به ‌دهلران علاوه بر این غار خفاشی می‌توانید به چشمه‌های آبگرم نیز سری بزنید.

سردترین غار خاورمیانه

سرزمین زردکوه بختیاری و لاله‌های واژگون، دیار عروس هزار چشمه فلات، کارگاه تاریخ باستان خاورمیانه و بالاخره سرزمین بادام و گردوی ایران؛ چهارمحال و بختیاری در گرمای داغ تابستان پذیرای گردشگران و مردم ایران بخصوص مردم خونگرم جنوب است.

غار یخی چما سردترین نقطه خاورمیانه که به دروازه ورود زمستان به تابستان، مشهور است در گوشه‌ای از آغوش کوهی آرمیده و دست سخاوت خود را روی گردشگران باز کرده است.

دشت چما در کنار غار چما در شهرستان کوهرنگ انباری از برف است که توانسته سال‌ها آن منطقه را به زمینی برای مسابقات اسکی تبدیل کند.

غار چما علاوه بر زیبایی‌اش بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز هست که از چشم بسیاری از گردشگران پنهان مانده است، اما این نوشتن وگفتن ما به تنهایی فایده ندارد و باید به دیدنش بروید.

همچنین در مسیر کوهرنگ به غار برفی چما از آبشار شیخ علیخان تا دشت چما 25 کیلومتر است که طی این مسیر می‌توانید با جذاب‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های چهارمحال و بختیاری بیشتر آشنا شوید.

غار یخی چما در فاصله 13 کیلومتری این استان قرار دارد و برای گذراندن چند روز برفی بهترین و بکرترین منطقه است.

قدیمی‌ترین ‌غار ‌‌‌ایران

این غار به دومین غار آهکی ایران مشهور است، غار دربند مهدیشهر سکونتگاه انسان‌های بی‌شماری است که قدمت آنها به 140 میلیون سال پیش برمی‌گردد.

در 20 کیلومتری سمنان، دو کیلومتری مهدیشهر، غار دربند باپله‌های هزارتایی به استقبال‌تان می‌آید که البته برای رفتن به این غار باید کفشی فولادی به پا کرد.

وجود تخت بزرگی به طول 17 متر و عرض 11 متر در ورودی پشت این غار نشان از سکونت انسان‌ها در این منطقه دارد، اما انتهای این غار هنوز ناپیداست و حتما ناشناخته‌هایی در گوشه دیگر آن بر جای مانده است.

وجود حوضچه‌های زیبا و کوچک که با آب زلالش زیبایی غار را دوچندان کرده، البته این آب غیرقابل شرب است.

همچنین ستون‌های غار دربند مانند شمع‌های بزرگ در حال سوختن است که هر بیننده‌ای را متحیر و ساعت‌ها غرق تماشای خود می‌کند، پس تماشای آن را از دست ندهید.

خطرناک‌ترین غار ایران

تنگناهای این غار تمامی ندارد، برای عبور فقط یک به یک می‌توان از آن رد شد، حتی امکان چرخاندن سر نیز وجود ندارد.

پروا اولین غار عمیق ایران است که این بار غار سم توانسته با 21 چاه عمیق جای آن را در فهرست عمیق‌ترین و خطرناک‌ترین غار‌ها بگیرد.

غاری پررمز و راز که تنها یک سال از کشف آن بیشتر نگذشته است.

غار سم در گلستان نزدیک روستای نیک نام است که البته به جز غارنوردان حرفه‌ای به هیچ کس سفر به این غار را توصیه نمی‌کنیم.

غارنوردان حرفه‌ای هم با دو ساعت راهپیمایی از روستای نیک‌نام می‌توانند به این غار عظیم و مخوف برسند.

دهانه چاه‌های این غار پنج تا 40 متر قطر دارد و بسیار خطرناک است. قدمت غار سم هنوز مشخص نشده، اما جمجمه‌های کشف شده از انسان و حیوانات مختلف نشان از قدمتی طولانی دارد.

دو نمونه کشف شده نیز می‌تواند مهر تائیدی براین گفته باشد. اولی اسکلت خفاشی که ده برابر بزرگ‌تر از خفاش‌های معمولی است و دومی پروانه‌ای خاص که دیواره‌های غار آهکی را پر کرده‌اند.

حتما زیبایی‌های بسیاری در این غار وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند که صدالبته فکر رفتن به آنجا و یافتن و کشف ناشناخته‌ها را از ذهنتان بیرون کنید. (جام جم - ضمیمه چمدان)

فرگل غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها