جام جم آنلاین: 15 سال پیش در روز 12 اکتبر سال 1999 میلادی براساس یک برآورد آمارگیران جمعیتی سازمان ملل متحد با تولد یک نوزاد در شهر سارایوو پایتخت جمهوری بوسنی جمعیت جهان به سطح نمادین 6 میلیارد نفر رسید.
کد خبر: ۵۰۰۰۹

history2

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد یک نوزاد متولد شهر سارایوو را به عنوان ششمین میلیارد انسان در قید حیات جهان و نخستین بشری که از این سطح نمادین گذشته است ، معرفی کرد.

history8

بشریت تا آن روز دو دوره شاخص در افزایش جمعیت جهان را تجربه کرده بود.
نخستین دوره در حدود 10 هزار سال قبل با ساکن شدن انسان در یک مکان مشخص و توسعه کشاورزی در خاورمیانه ، چین ، صحرای افریقا و در کوه ها آند رخ داد.

history4

دومین دوره شاخص افزایش جمعیت جهان در زیر دیدگان ما جریان دارد. این فرآیند از آغاز قرن بیستم و بهبود کلی شرایط بهداشتی آغاز شده است.
با دستیابی دختران جوان به آموزش و سواد و آشنایی با حقوق اجتماعی امروز اندازه خانواده ها در سراسر جهان از نظر تعداد رو به کاهش است.

history6

به طوری که رشد جمعیت جهان به سرعت کندتر می شود و بدون تردید به زودی انفجار جمعیتی قرن بیستم به یک خاطره دوردست مبدل خواهد شد.
از آغاز بشریت ، در حدود 3 میلیون سال پیش برآورد می شود که تاکنون 80 میلیارد نفر در جهان فانی کره زمین زندگی کرده اند.

history10

تنها 35 هزار سال پیش بود که بشریت سطح یک میلیون نفر انسان زنده را در کره زمین را تجربه کرد.
دوران یخبندان موجب گسترش ابنای بشر در زمین هایی شد که با کاهش سطح آب دریاها ظهور کرده و کم و بیش خشکی های کره زمین به یکدیگر مرتبط شدند.

history5

در زمانی نزدیکتر به ما در حدود 10 هزار سال پیش ، ساکن شدن انسان ها در یک مکان دائم و در پی آن توسعه کشاورزی نخستین جهش جمعیتی جهان را موجب شدند.
در زمان میلاد مسیح جمعیت جهان به 250 میلیون نفر رسید. در پایان دوران باستان با توجه به هرج و مرج ها به ویژه در امپراتوری های بزرگ مانند رم و چین جمعیت جهان تا حدود 200 میلیون نفر کاهش یافت.

history1

رشد جمعیت بار دیگر با دو برابر شدن جمعیت کشور چین و اروپای قرن هجدهم میلادی کم و بیش از سر گرفته شد که دلایل عمده آن افزایش دمای نسبی کره زمین و بهبود محصولات کشاورزی بود.

history7

در نیمه قرن نوزدهم میلادی جمعیت جهان از سطح یک میلیارد نفر فراتر رفت و از آغاز قرن بیستم میلادی با بهبود شرایط بهداشتی دومین دوره جهش جمعیتی جهان آغاز شد.

history11

به این ترتیب ، در روز 12 اکتبر سال 1999 میلادی با تولد یک نوزاد در شهر سارایوو پایتخت جمهوری بوسنی براساس برآوردهای آمارگیران جمعیتی سازمان ملل متحد جمعیت جهان به سطح نمادین 6 میلیارد نفر رسید.

history9

با افزایش دستیابی دختران جوان به آموزش و سواد اندازه های خانواده در جهان رو به کاهش نهاده است و به زودی انفجار جمعیتی که در ابتدای قرن بیستم آغاز شده بود به یک خاطره دوردست تبدیل می شود.
براساس برآوردهای دانشمندان تعداد جمعیت جهان در سال 2050 میلادی حدود 8 تا 9 میلیارد نفر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها