ورود بی‌سر و صدای قاتل سبک و باریک نکسوس 7 و کیندل‌فایر

برادر کوچک‌تر غول تبلت‌ها

مدتی است خبرهایی می‌شنویم مبنی بر این که آیپد مینی (apple iPad mini) اکتبر امسال با قیمتی بین 200 تا 250 دلار به بازار می‌آید؛ البته اعلام نهایی آن در مراسم معرفی نهایی آیفون 5 (iPhone 5) در 12 سپتامبر خواهد بود. نکته اصلی آن کارکرد مشابه آیپد 7/9 اینچی اما اندازه‌ای کوچک‌تر از آن است.
کد خبر: ۴۹۹۸۶۳

 این نکته، هم از دیدگاه اقتصادی و هم از نظر رابط کاربری آن حائز اهمیت است. با این که خبرها درباره قطعات آیفون 5 ظاهری تقریبا کامل را تداعی می‌کند، طراحی دقیق آیپد7 اینچی هنوز در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است. آنچه از تعاریف برمی‌آید نشان‌دهنده نیمرخی باریک‌تر و بدنه‌ای به مراتب لاغرتر از آیپد 7/9 اینچی است. شاید در اولین نگاه آیپد مینی چندان کوچک‌تر از آیپد 7/9 اینچی به نظر نیاید؛ زیرا از اول هم قرار نبوده خیلی کوچک‌تر از آن باشد و کمبودی در اندازه صفحه‌نمایش و قابل استفاده بودن آن وجود داشته باشد. اما این محصول آنقدر سبک و لاغر شده که تغییرات قابل توجه آن کاملا محسوس است و در طولانی‌مدت براحتی می‌شود با یک دست نگه داشت. دو عامل اندازه و سبکی است که کوچک شدن بدنه آن را تا حد آیپاد تاچ (iPod touch) امکان‌پذیر ساخته ‌است. البته بدنه‌اش آنچنان لاغر هم نیست؛ زیرا اجزای اصلی در بدنه‌اش جا داده شده است.

مقایسه آیپد مینی و نکسوس 7

تبلت نکسوس 7 گوگل (Google Nexus 7) خیلی به آیپاد تاچ شبیه است. نکسوس 7 از بسیاری جهات از جمله عناصر رابط کاربری و برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی (apps) همانند یک تلفن‌همراه هوشمند است تا یک رایانه لوحه‌ای، در حالی‌که آیپد مینی نگارش آیپد سیستم‌عامل iOS را در مقیاسی پایین‌تر به خدمت می‌گیرد. آیپد مینی نسبت به نکسوس 7 امکان اجرای برنامه‌های سطح بالاتری را آن‌طور که پیشتر استیو جابز در مورد آن صحبت کرده است، به اجرا درمی‌آورد و می‌توان گفت یک آیپد کامل در اندازه‌هایی کوچک‌تر و با وزنی سبک‌تر است. آیپد مینی قصد ندارد کاربران را از خرید نکسوس 7 یا کیندل فایر آمازون (Amazone kindle Fire) منصرف کند؛ زیرا اصولا فروش امروزی آنها بازار قابل توجهی برای آیپد مینی محسوب نمی‌شود. اما اپل آیپد مینی را برای رقابت نسل دوم یا سوم آنها با آیپد اصلی به میدان آورده است.

اپل بازار بزرگ چند صد میلیونی کاربرانی را که تاکنون به دلیل بزرگ و گران‌بودن آیپد از خرید آن سر باز زده‌اند، هدف گرفته و انتظار دارد مصرف‌کنندگان نگارش سبک‌تر و ارزان‌تر آن را راحت‌تر بخرند. اپل در نظر دارد با آیپد مینی بسیار باریک و سبک 200 تا 250 دلاری دامنه نفوذ iOS را گسترش دهد؛ اگر چه این امکان وجود دارد که در این راه بازار فروش عظیم آیپد فعلی را نیز از دست بدهد. آنها ترجیح می‌دهند با دست خودشان خود را قربانی کنند تا این که رقبایشان آنها را از میدان به در کنند.

آیپد مینی، آیپاد نانو (iPod nano) و حتی مک بوک ایر (MacBook Air) 11 اینچی نمونه پیشگامی‌های اولیه اپل در این راه هستند. بر اساس دقیق‌ترین گمانه‌زنی‌ها ابعاد آیپد مینی عبارت است از 200 در 135 در 2/7 میلی‌متر یا به عبارتی حجم تقریبی 193 میلی‌متر مکعب. وزن آن 78درصد نکسوس7 یعنی 340 گرمی است؛ یعنی وزن تقریبی آیپد مینی باید حدود 265 گرم باشد. با مقایسه آیپد3 فقط WiFi که 625 گرم وزن دارد و کیندل 3G همراه صفحه‌کلیدش که 300 گرم است، می‌توان براحتی مجسم کرد آیپد مینی باید تا چه حد سبک است.

مشخصات آیپد مینی

طراحان محصولات اپل برخی شاخصه‌های آیفون را برای آن به عاریت گرفته‌اند. به هر حال آیپد مینی باید بیشتر شبیه آیپد در اندازه کامل باشد تا به آیفون و آیپاد تاچ؛ بنابراین باید در دو طرف صفحه‌نمایش آن جایی برای گرفتن با انگشتان وجود داشته باشد و کاهش یا حذف کلی حاشیه‌های بالا و پایین آن به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چر اکه قسمت بالای آن محل قرار گرفتن دوربین و اجزای داخلی دیگر مانند آنتن وای ـ فای بوده و در قسمت پایین نیز بلندگو، درگاه (port) اتصال و دکمه Home قرار دارد. بنابر این وجود حاشیه‌های بزرگ مفید است و می‌توان بدون نگرانی از برخورد انگشتان دست و لمس تصادفی صفحه‌نمایش ، تبلت خود را با دو دست بگیرید.

ضخامت آیپد مینی باید چیزی حدود 2/7 میلی‌متر باشد و برای پایین نگه‌داشتن ضخامت بدنه بهتر است تا حد ممکن قطعات و اجزای داخلی آن در قسمت‌های پایینی و بالایی بدنه جا داده شود؛ زیرا قراردادن و تجمع آنها در پشت صفحه‌نمایش موجب افزایش قطر بدنه خواهد شد. طبق خبرهای منتشره آیپد مینی از مزایای داشتن دوربین پشتی مشابه دوربین پشتی آیپد و همچنین اتصال‌پذیری بی‌سیم LTE برخوردار بوده و همچنین امکان دارد اپل
دو نوع آیپد مینی یکی با قابلیت استفاده از سیمکارت و دوربین پشتی با قیمتی گران‌تر و دیگری فاقد این قابلیت‌ها، ولی ارزان‌تر را به بازار عرضه کند. احتمال ارائه دو نوع آیپد مینی با رویه رقابتی پیشین شرکت اپل نیز مطابقت دارد. در زمینه کیفیت صفحه‌نمایش، احتمال برخورداری آیپد مینی از صفحه‌نمایش رتینا (Retina Display) خیلی بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا در غیر این صورت منجر به افزایش قیمت آیپد مینی شده و این موردی است که به هیچ وجه مطابق خواست اپل در کاهش قیمت نگارش جدید آیپد اپل نیست. در چند سال اخیر خانواده تلفن‌های همراه نکسوس گوگل همواره سعی بر آن داشته‌اند تا کاهش تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش‌های خود نسبت به آیفون را از طریق افزایش ابعاد نمایشگرهایشان جبران کنند. اپل قصد دارد دست به کاری مشابه بزند و کمبود تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش خود را که چیزی حدود 163 پیکسل در هر اینچ مربع و پایین‌تر از رقیب سرسخت آن نکسوس 7 است، با نرخ قاب تصویر (aspect ratio) 4:3 و مساحت بیشتر صفحه‌نمایش 85/7 اینچی خود که بزرگ‌تر از رقیبش است، جبران کند.

جمع‌بندی

صفحه‌نمایش 85/7 اینچی، تفکیک پذیری (رزولوشن) 1024 در 768 پیکسلی با 163 PPI (تراکم پیکسل در واحد اینچ مشابهی با صفحه‌نمایش‌های آیفون و آیپاد تاچ پیش از صفحه‌نمایش رتینای آیپد جدید) با نرخ قاب تصویر مشابه 4:3 و ابعاد پیکسلی 1024 در 768، موجب می‌شود نرم‌افزارهای آیپد روی آن درست مشابه صفحه‌نمایش آیپد 1 و 2 به نظر بیاید و همه چیز روی آن کمی، اما نه خیلی کوچک‌تر رندر (render)می شود. مسلم است آیپد مینی نوع بسیار ارزان دقیقا برای رقابت و رویارویی مستقیم با کیندل فایر و نکسوس 7 راهی بازار خواهد شد.

جواد ودودزاده

منابع:

http://www.ipadnewsreport.com

http://www.itproportal.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها