وزیر نیرو گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون صادرات برق به عراق با سه میلیارد کیلووات ساعت افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 50 درصدی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۴۹۵۶۲۹

"مجید نامجو" در حاشیه دیدار با "کریم عفتان" وزیر برق عراق در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضرماهانه 70 تا 80 میلیون دلار صورت وضعیت برای انتقال برق به عراق صادر می شود .

وی در خصوص دریافت مطالبات از طرف عراقی بابت برق صادراتی نیز گفت: در حال حاضر و بر اساس صورت وضعیت های صادر شده حجم مطالبات ایران از عراق بابت برق صادراتی 400 میلیون دلار است .

به گفته وزیر نیرو در فرایند اخذ مطالبات از طرف عراقی اختلاف حساب ایجاد شده است که باید در مورد آن بحث شود و اختلاف حساب ها به حد معقولی برسد.

نامجو در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حضور جدی شرکت های ایرانی در عراق اظهار داشت:در حال حاضر شرکت های ایرانی در رقابت با شرکت های بین المللی قابلیت های خود را به اثبات رسانده اند و احداث و توسعه نیروگاه های الصدر، الدوره، الحیدریه، و تبس به این شرکت ها واگذار شده است.

وی با اشاره به توسعه کشورعراق و افزایش مصرف انرژی در این کشور ادامه داد: همچنین در دیدار امروز با طرف عراقی توافق شد نقشه راهی برای آینده انرژی عراق ترسیم کنیم.

وزیر نیرو گفت: عراق در حال حاضر با ساخت نیروگاه های متعدد به دنبال مرتفع کردن نیازهای انرژی خود است و لازم است برای صادرات برق از مسیر این کشور به سایر کشورها به تفاهم برسیم.

نامجو ادامه داد: در همین راستا دو طرف در زمینه احداث سه خط انتقال برق 400 کیلوولت به توافق رسیده اند تا زمینه صادرات برق به سایر کشورها از مسیر عراق فراهم شود.

وی مسیرهای مریوان- سلیمانیه، کرخه الاماره، و بصره خرمشهر را خطوطی ذکر کرد که قرار است با ارتقاء و یا احداث خطوط موازی ،برق صادراتی ایران را به عراق منتقل کند.

نامجو در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به رشد فزاینده مصرف انرژی در عراق گفت: آخرین اطلاعات ما حاکی از این است که اشکالاتی در شبکه توزیع بصره وجود دارد و همین امر باعث افت در شبکه و عدم استفاده بهینه از برق صادراتی شده است.

وی با بیان اینکه همین امر بر مساله ترانزیت برق به سایر کشورها هم سایه انداخته است،خاطرنشان کرد: تا پایان شهریور ماه جاری بخشی از شبکه توزیع بصره این قابلیت را دارد که با شبکه برق ایران سنکرون شود و بخش دیگر از شبکه این منطقه هم باید اصلاح شود .

همچنین در این دیدار 'کریم عفتان' وزیر برق عراق ضمن تشکر از حسن استقبال طرف ایرانی اظهار داشت: ایران یک هزار و 200 مگاوات برق به عراق صادر می کند که موانع و مسائل فنی پیش روی این انتقال باید مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث انتقال برق از ایران به عراق به مرحله اجرایی رسیده است، در خصوص بدهی عراق به ایران از بابت صادرات برق گفت:ایران پیش از این بین 700 تا 800 میلیون دلار از بابت انتقال برق از عراق مطالبه داشت که در زمان کنونی کلیه مطالبات مربوطه به سال 2011 پرداخت شده و از بابت مطالبات سال 2012 نیز تنها 16 میلیون دلار باقی مانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها