تمام شد رفت. چی؟ لوازم خانوادگی پرمصرف. یعنی چی که هرچه سرپرست خانواده در می‌آورد، بخش زیادی از آن را بابت قبض روح برق، دو دستی تقدیم وزارت نیرو کند؟ اگر خود خانواده و اعضای محترم آن به فکر خودشان نیستند؛ این دلیل نمی‌شود که وزارت نیرو که بیشتر از جیک و پوک همه چیز خبر دارد، به فکر اقتصاد خانواده‌ها نباشد. چه معنی دارد که وقتی آدم می‌تواند از لوازم کم مصرف در منزلش استفاده کند، هی کلید لوازم پرمصرف را روشن کند. تازه خوب است که سال‌ها در گوش ما با آهنگی شاد و دلنشین گفتند:
کد خبر: ۴۹۴۹۷۴

هرگز نشه فراموش/ لامپ اضافه خاموش

از حالا هم سه چار تا/ چیز دیگه بکش روش!

فلذاست که وزیرنیرو با توجه به اهمیت فوق العاده عرایض ما، چندی پیش ضمن تشریح بسته حمایتی مخصوصی که از سوی این وزارتخانه برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تهیه شده است؛ از طرح بزرگ جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف در منازل خبر داد. ایشان به خوبی‌های عجیب این طرح اشاره کردند و خاطرنشان ساختند که با خارج کردن لوازم خانگی پرمصرف و جایگزینی آنها با لوازم کم‌مصرف [و نه بی‌مصرف]، هزینه برق خانوار بشدت کاهش یافته و کمک زیادی در مدیریت مصرف برق خانوار صورت می‌گیرد.

بسته پیشنهادی: از آنجا که اصل طرح، یک چیز علیحده خوبی است و نیاز به حمایت و هدایت عاجل دارد، لهذا صاحب این قلم تراشیده نیز نکاتی را در همین راستا بسته‌بندی می‌کند:

1- کم‌مصرف، نه بی‌مصرف: دقت نماییم که لوازم خانگی کم‌مصرفی که جایگزین نوع پرمصرفش می‌شود، در عمل، بی‌مصرف نشود. مواظب چینی‌ها باشیم.

2- بادبزن به جای کولر: استفاده از بادبزن از قدیم‌الایام مرسوم بوده و مزایای بسیاری دارد. هم مصرف برق را بشدت پایین می‌آورد، هم باعث ورزش دست و عضلات آن می‌شود. آیا از از شل بودن عضلات دست خود و فرم آن ناراحت هستید؟... کافی است فقط برای مدتی از بادبزن دستی استفاده نمایید. برای جلوگیری از استهلاک آن نیز می‌توانید بادبزن را ثابت نگهدارید و در عوض، سر خود را به سمت جناح چپ و راست تکان دهید.

3- تسمه دستی دستی: اگر به دقت نگاه کنید، می‌بینید که خیلی از لوازم برقی را می‌شود به صورت ترکیبی موفق از سیستم الکتریکی و دستی تبدیل کرد. مثلاً برای گرداندن محفظه داخلی ماشین لباسشویی که دارای تسمه است، می‌توانید از دست خود کمک بگیرید. تسمه را که با دست بچرخانید، الباقی کارها را خود لباسشویی به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

4- پیوند مبارک لوازم: شاید بسیاری از لوازم خانگی را بشود با اتصال به همدیگر، به یک وحدت در مصرف متعادل و بصرفه رساند. به عنوان مثال،گردونه ماشین لباسشویی را که با دست بچرخانید، حرکت چرخشی آن را می‌شود با تسمه به کولر منتقل کرد تا موتور کولر هم به چرخش درآید. از چرخش موتور کولر هم می‌توان تولید برق کرد و با سیمکشی به تلویزیون باعث روشن شدن آن و استفاده از برنامه‌های متنوع آن از شبکه‌های مختلف شد.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها