کد خبر: ۴۹۲۱۸۰

اگر شما هم چنین طرز فکری دارید، خوب است بدانید ممکن است چنین اتفاقات ناخوشایندی برای همه افراد پیش بیاید؛ ولی آنچه مهم است و چهره حوادث را تغییر می‌دهد، شیوه پیشگیری و نیز برخورد و نحوه رویارویی با آنهاست.خوشبختانه براحتی و با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد؛ تنها کافی است از قبل به فکر باشیم و با رعایت نکات ایمنی این موارد را به حداقل برسانیم.

زودپزها را دریابید

خیلی از خانم‌های خانه‌دار که تجربه کمی دارند یا تازه زندگی جدید را شروع کرده‌اند و هنوز خیلی خوب شیوه کار کردن با لوازم آشپزخانه را نمی‌دانند، ممکن است با این مشکل روبه‌رو شوند؛ البته نکته مهم این است که به خاطر بسپارید کار کردن اشتباه با زودپز حتی می‌تواند جان افراد را بگیرد و ده‌ها مشکل جسمی و مالی برایشان فراهم کند.

بنابراین قبل از استفاده، از سالم و تمیز بودن سوپاپ اطمینان و در زودپز مطمئن شوید تا خطری برای شما ایجاد نشود.

دسته قابلمه‌ها را کنترل کنید

شاید ساده و حتی خنده‌دار به نظر برسد، اما شل یا خراب بودن دسته‌های قابلمه و ماهیتابه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای این‌که هیچ‌وقت با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید، همیشه قبل از برداشتن و استفاده از آنها، دسته‌ها را کنترل کنید و مطمئن شوید که سالم و محکم است.

البته همین‌قدر که دسته‌های شل و خراب ظروف می‌تواند دردسرساز شود، استفاده از ظروف نامناسب هم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؛ تصور کنید وقتی غذایی داغ یا سرد را داخل ظروف شیشه‌ای می‌ریزید و ناگهان با تکه‌های شیشه روبه‌رو می‌شوید که به اطراف پرتاب می‌شود، چه حسی خواهید داشت؟ اگر شما هم دوست ندارید شاهد چنین صحنه‌ای در آشپزخانه‌تان باشید، حتما قبل از استفاده از هر نوع ظرف، نحوه کاربرد آن را مطالعه کرده و با اطمینان از آنها استفاده کنید.

وسایل برقی خطرناک است

بارها کارشناسان در مورد استفاده صحیح و ایمن از لوازم برقی موجود در آشپزخانه هشدار داده‌اند و گفته‌اند چه مشکلاتی ممکن است برای افراد ایجاد شود. اما در اغلب موارد، ما فکر می‌کنیم همه این دردسرها مربوط به بچه‌هاست و ما بزرگترها بخوبی می‌توانیم از این لوازم استفاده کنیم، بدون این‌که کوچکترین مشکلی ایجاد شود.

اما جالب و البته بسیار مهم است بدانید در این مورد خانم‌های خانه بیش از سایر افراد در معرض خطر قرار دارند و ممکن است دچار مشکلاتی مانند برق‌گرفتگی شوند. بنابراین استفاده از این لوازم را شوخی نگیرید و هنگام روشن یا خاموش کردن و همچنین نظافت آنها، نهایت توجه را به‌ کار ببرید. حداقل این‌که هنگام تمیز​کردن وسایل برقی دقت کنید دو​شاخه دستگاه از پریز خارج شده باشد.

اجاق گازهای همیشه روشن

کمتر پیش می‌آید اجاق‌های گاز در آشپزخانه‌ها خاموش شود و چند ساعتی استراحت کند؛ صبح قبل از شروع کار و فعالیت روزانه، اجاق گاز روشن می‌شود تا چای گرم و تازه برای صبحانه آماده شود. به محض تمام شدن صبحانه، خانم خانه باید فکر ناهار باشد، بعد چای عصر و عصرانه و آخر وقت هم شام و.... این برنامه هر روز تکرار می‌شود و خانم‌ها ناچارند وعده‌های غذایی را به ترتیب آماده کنند. اما آنچه مهم است رعایت ایمنی هنگام استفاده از اجاق گاز است؛ دستگیره‌های پارچه‌ای که کنار گاز می‌افتد، آستین لباس، پیش‌بندهای آشپزی، دستمال‌های نظافت و... همگی خیلی راحت و سریع آتش می‌گیرد و شما را با مشکلاتی جدی روبه‌رو می‌سازد. پس اگر می‌خواهید خانه و زندگی‌تان طعمه حریق نشود، خوب است با دقت و حوصله بیشتری غذا را آماده کنید و زیاد اطراف اجاق گاز
نچرخید.

علاوه بر این، حواستان باشد کودکان خردسال هم دور و بر گاز نباشند؛ کتری‌های پر از ​ آب جوش یا قابلمه‌های غذا که روی اجاق گاز هستند، بسیار خطرناک بوده و گاهی ممکن است در اثر کوچک‌ترین حرکت و لرزش سقوط کند. به همین دلیل بهتر است هیچ‌وقت بچه‌ها را در آشپزخانه تنها نگذارید.

مرضیه عالمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها