جواد محجوب بعد از آسیب‌دیدگی محمدرضا رودکی، تمام امید ورزش ایران در جودوی المپیک محسوب می‌شود. جوان تنومند خراسانی که از پنج سال پیش پا به ورزش - در ابتدا کشتی و سپس ورزش سنتی کشتی با چوخه- گذاشته است. حسن رجبی نخستین فردی بود که به استعداد و توانایی‌های ویژه محجوب در جودو پی برد و او را از کشتی با چوخه به این ورزش تقریبا مشابه، هدایت کرد.
کد خبر: ۴۸۸۷۸۸

کمتر از دو سال پیش و از رقابت‌های اسپانیا، محجوب در معیت تیم ملی قرار گرفت و کم‌کم امتیازهایی گرفت که در کمال تعجب، او را در روزگار ضعف مفرط و افول ورزش جودو، المپیکی کرد. اکنون این سرباز نیروی زمینی ارتش که دارای نقره جام جهانی جمهوری آذربایجان و نقره آسیایی تاشکند است و علاوه بر آنها، طلای جوانان جهان و طلا و برنز آسیا را در کارنامه دارد سخت در تلاش است خود را آماده مبارزه‌های سنگین عصر پنجشنبه 12 مرداد در شهر لندن کند، جایی که شاید مهم‌ترین رقابت‌های عمر ورزشی محجوب در آن رقم بخورد. به همین بهانه در آستانه المپیک با او به گفت‌وگو نشستیم.

وزن سنگین (100 ـ کیلوگرم) از اوزان خیلی شلوغ المپیک به حساب نمی‌آید و برای مسابقه‌های آن از ابتدا تا پایان، فقط یک بعدازظهر در نظر گرفته شده است. برای موفقیت در حساس‌ترین بعدازظهر زندگی خود چقدر تلاش کرده‌اید؟

در وزن ما فقط 37 نفر حاضرند و چون دیدارهای اول و دوم به صورت حذفی و بقیه دیدارها در جدول شانس مجدد دنبال می‌شود، فکر می‌کنم حداکثر با 6 دیدار برای هر نفر، تکلیف مدال‌ها روشن شود. من هم هر چه در توان داشته‌ام در تمرین‌ها صرف کرده‌ام و سعی دارم خود را در بالاترین حد آمادگی قرار دهم و هر روز صبح و بعدازظهر، تمرین‌های دشوار را پشت سر گذاشته‌ام.

با آسیب‌دیدگی که روبه‌رو نشده‌اید؟

خوشبختانه خیر.

مشکل اضافه وزن ندارید؟

الان 104 کیلو هستم که تا روز مسابقه آن 4 کیلو را هم کاهش خواهم داد.

چه شناختی از حریفان اصلی خود دارید؟

خوشبختانه با بیشتر آنها سرشاخ شده‌ام و شناخت قابل قبولی از آنها دارم. حریفان روس، قزاق، ژاپن، ازبکستان و مغول جدی‌ترین حریفان من در لندن هستند.

با این اوصاف، چقدر به موفقیت خود امیدوارید؟

المپیک، اصلا میدان بلوف نیست. آنجا میدان عمل است و باید تمام استعدادهای خود را نشان دهید. به همین دلیل من از هم‌اکنون نمی‌توانم پیش‌بینی کنم یا قول دهم که چه نتیجه‌ای می‌گیرم. ولی اعلام می‌کنم همه تلاشم را به کار خواهم بست و تابع مشیت و خواست خدا هستم. من مثبت فکر می‌کنم چون در زندگی، منفی‌اندیشی همیشه سد راه هر انسانی محسوب می‌شود.

حضور آرش میراسماعیلی و مسعود حاجی‌آخوندزاده در کادر فنی تیم ملی، چقدر در بهبود آمادگی شما موثر و مفید بوده است؟

این دو نفر در چند المپیک حاضر بوده‌اند یعنی به عبارت بهتر، حدود 12 سال در سطح بالای قهرمانی جودو حضور داشته‌اند و این تجربه‌ها برای جوان کم‌تجربه‌ای مثل من خیلی مفید و لازم است. آنها بخوبی می‌دانند چگونه باید با قهرمانان رفتار کرد و خوشحالم که تمام تجربه‌های خود را در اختیارم قرار می‌دهند.

آیا حضور این دو نفر در افزایش سطح انگیزش ورزشکاران ملی‌پوش، تاثیر داشته است؟

بله، شب قبل از شروع مسابقه‌های قهرمانی آسیا، میراسماعیلی به ورزشکاران قول داد در صورت کسب طلا، 10 هزار دلار، نقره 4 هزار دلار و برنز هزار دلار به برنده مدال پاداش بدهد و مهم‌تر این بود که همین اتفاق افتاد و همان جوایر و پاداش‌ها به مدال‌آورها اهدا شد، در حالی که سال قبلش فقط 100 دلار پاداش داده شده بود و حتی من برای نقره جام جهانی آن 100 دلار را هم نگرفتم! اینها موجب افزایش انگیزه ملی‌پوشان می‌شود.

حیف که شما تنها شانس ایران در المپیک هستید و محمدرضا رودکی تک‌چهره نامدار تیم ملی ما به سبب آسیب‌دیدگی نمی‌تواند در المپیک روی تاتامی برود!

متاسفانه رودکی بدموقعی دچار آسیب‌دیدگی شد، البته صدمه‌دیدگی بخشی از ورزش قهرمانی است و ناگزیر به پذیرش آن هستیم.

مجید عباسقلی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها