بحث بر سر تفسیر اصل 113 قانون اساسی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، حاشیه‌ساز شد

کدخدایی: همه از قانون تمکین کنند

بحث بر سر تفسیر اصل 113 قانون اساسی و تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی بخش زیادی از نشست خبری دیروز سخنگوی شورای نگهبان را به خود اختصاص داد که این موضوع با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.
کد خبر: ۴۸۸۱۴۲

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که شورای نگهبان با تشکیل هیاتی برای نظارت بر قانون اساسی از سوی رئیس‌جمهور مخالفت کرده است، آیا این احتمال وجود دارد این اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود، گفت: اولا ما با هیچ‌کس اختلاف نداریم. شورای نگهبان نظر قانونی و رسمی را اعلام می‌کند و این نظر برای همه‌ نهادها و مراجع لازم‌الاتباع است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نظر شورای نگهبان در مورد تفسیر از اصل 113 قانون اساسی، همان بود که اعلام شد و ان‌شاءالله بر اساس آن عمل خواهد شد.

خبرنگار دیگری از کدخدایی سوال کرد پس از اعلام نظر شورای نگهبان، محمدرضا میرتاج‌الدینی اعلام کرده که تفسیر شورای نگهبان به هیات نظارت بر قانون اساسی ارتباطی ندارد و خواستار توضیح از سوی وی شد که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: فکر می‌کنم ایشان در مورد معاونت جدید خود(معاونت اجرای قانون اساسی) این را گفته‌ است، نه در مورد هیات.

کدخدایی افزود: آقای میرتاج‌‌الدینی و یکی دیگر از معاونان رئیس‌جمهور آمدند و ما موضوع را توضیح دادیم. آنها معتقد بودند که هیات نظارت، هیاتی مشورتی است و ما گفتیم که اگر مشورتی باشد اشکالی ندارد، اما این مساله باید در احکام صادره ذکر شود.سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 آن چیزی است که منتشر شده، گفت: چنانچه این هیات وظایف اجرایی بر عهده‌اش باشد قطعا خلاف قانون است، اما اگر مشورتی است منعی ندارد. در خصوص معاونت نیز در حوزه‌هایی که شورای نگهبان اعلام کرده، غیرقانونی است.

وی با بیان این‌که نظر شورای نگهبان در مورد قانون اساسی باید اجرا شود در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران که تاکید داشت شورای نگهبان در دوره‌های مختلف تفسیر متفاوتی از اصل 113 قانون اساسی دارد، گفت: نظرات متفاوت اگر از سوی مراجع قانونی گفته شود اشکالی ندارد، هر مرجع قانونی ممکن است بر اساس برداشت خود نظراتی را اعلام کند، اشکال آن زمان است که آن استدلال، استدلال قوی‌ای نباشد.کدخدایی افزود: این‌که نظر متفاوتی گفته شود منعی ندارد، اما روزنامه ایران در گزارشی تجاری و سفارشی با غوغاسالاری به این موضوع پرداخت.

وی گفت: به هر حال از ابتدا شورای نگهبان با تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی و هر مرجع دیگری در این راستا مخالف بوده است و تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان درصدد سلب اختیار از مرجع و نهادی نیست، اما باید بدانیم که اگر مدعی عدالت و عدالت‌محوری هستیم، تحقق عدالت از مسیر اجرای قانون می‌گذرد و به جای غوغاسالاری بهتر است همه ما از قانون و مراجع قانونی تمکین کنیم.

وی با عذرخواهی از رسانه‌ها برای لحن تند خود گفت: این شیوه‌ که بعضی‌ها در برخی از کاغذ پاره‌ها که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کنند در پیش‌ گرفته‌ و شخصیت‌های نظام را به استهزا گرفته‌اند، شیوه‌ درستی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان خطاب به این خبرنگار ادامه داد: آن شخصیت‌هایی که مورد استهزا واقع شدند از عمر من و شما بیشتر به نظام و اسلام خدمت کرده‌اند و شایسته نیست که شما با غوغاسالاری به این‌گونه مسائل بپردازید.

وی با اشاره به گفت‌وگوی حضوری شورای نگهبان با معاون رئیس‌جمهور در این زمینه گفت: بهتر است دولت به جای این کار، بودجه ناظران انتخاباتی ما را بدهد که بیش از دو ماه از انتخابات می‌گذرد و هنوز نپرداخته و در این زمینه پاسخگو هم نیست. چرا پول را به عده‌ای می‌دهند که این مطالب را سرهم کنند؟ ما نظراتمان را با استدلال حقوقی گفتیم. شما هم استدلال حقوقی بکنید. لازم نبود جاروجنجال سیاسی راه بیندازید.

عدالت از مسیر اجرای قانون می‌گذرد. شورای نگهبان چنین اعتقادی دارد. بهتر است همه به اجرای قانون تمکین کنند.کدخدایی افزود: به نهادهای برآمده از نظام و شخصیت‌های اصیل نظام این‌طور حمله می‌کنید که چه‌شود؟ به کجا می‌خواهید برسید؟ من فکر می‌کنم الان زمانی است که برگردید به رعایت قانون و رعایت نظم و اگر مدعی عدالت هستید عدالت را از مسیر قانون دنبال کنید.پس از این سخنان، خبرنگار ایرنا از شیوه سخن گفتن این مقام شورای نگهبان انتقاد کرد و مسئولان نشست نیز وی را به بیرون جلسه هدایت کردند.

مصونیت نمایندگان، عناوین مجرمانه را در بر نمی‌گیرد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد اعلام جرم دادستانی تهران علیه علی مطهری به خاطر نطق صورت گرفته در مجلس و نظر شورای نگهبان در مورد مصونیت نمایندگان طبق قانون اساسی گفت: مصونیت نمایندگان در چارچوب مصونیت‌هایی است که قانون اساسی در نظر گرفته و شورای نگهبان بر آن صحه می‌گذارد و طی یکی دو سال گذشته نیز بارها در این مورد اظهارنظر کرده است.

وی افزود: باید دید مواردی که مطرح شده، چه بوده است زیرا این مصونیت‌ها شامل توهین و افترا نمی‌شود و مسائلی را که عناوین مجرمانه دارد در بر نمی‌گیرد. اظهارنظر نمایندگان در چارچوب قانون اساسی و وظایف خودشان اشکالی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها