امامزاده نور برای مردم گرگان همچون شاهچراغ برای شیرازی‌هاست

امام نور را در گرگان زیارت کنید

یکی از اصلی‌ترین اهداف بسیاری از مسافران شیراز، زیارت شاهچراغ یا آستان مقدس حضرت احمد بن موسی کاظم برادر امام رضا(ع) است. بیشتر مردم ایران این حرم مطهر را ‌کنار بارگاه امام رضا در مشهد و حضرت معصومه(س)‌ در قم، اصلی‌ترین زیارتگاه‌های ایران به شمار می‌آورند. شاید بسیاری از ما اطلاع نداشته باشیم که در شهر گرگان، برادر دیگر امام رضا(ع) به خاک سپرده شده و به روایتی می‌توان این محل را شاهچراغ گرگان نامید.
کد خبر: ۴۸۷۰۶۹

مرقد امامزاده اسحاق بن موسى بن جعفر، برادر تنى امام رضا(ع) معروف به «امامزاده نور» در محله تاریخى سرچشمه گرگان (در خیابان امام خمینی، خیابان آفتاب 15)‌ قرار دارد.

در متون تاریخى درباره داستان شهادت امامزاده اسحاق که از فرزندان موسى بن جعفر(ع) است، آمده: وى به همراه عده‌اى از نزدیکان به قصد دیدار برادر، راهى دیار خراسان بود که در این مکان به دست عوامل خلیفه عباسی به شهادت رسیده و در گرگان به خاک سپرده می‌شود.

رفته‌رفته مردم این شهر از سر ارادت، او را شاهزاده اسحاق نامیده و از قرن ششم هجرى قمرى مرقدى زیبا برایش بنا نهادند. مرقد امامزاده اسحاق که یکی از قدیمى‌ترین بناهاى شهر گرگان محسوب مى‌شود، به سبک معمارى عهد سلجوقى (قرن چهارم) تزیین شده و در قرن هشتم، محرابى گچى به آن اضافه شده است. این امامزاده به آن سبب امامزاده نور نام گرفته است که مردم در گذشته بارها از دیدن نورى در این مکان حکایت کرده‌اند. نورى که از آسمان به درون مرقد مى‌رود و بازمى‌گردد و سبب شده مردم به امامزاده عاشقانه مهر بورزند و آن را امامزاده نور بنامند.

نمای داخلی امامزاده به صورت چهارضلعی است که در هر یک از کنج‌های بنا دو نیم‌ستون آجری ساخته شده که به نظر می‌رسد جنبه تزیینی داشته باشد.

از دیگر عناصر داخل آرامگاه، مرقد است که از گچ ساخته شده و ‌داخل صندوق چوبی مشبکی قرار دارد و روی چهار بدنه آن آیاتی از قرآن به خط کوفی ممتاز دیده می‌شود. کار این گچبری و کتیبه آن از ظرافت بسیاری برخوردار است و صندوق نفیس منبت‌کاری‌شده نیز متعلق به قرن ششم هجری قمری (525 هـ .ق) است.

دو لنگه در قدیمى و صندوق چوبى نفیس روى مرقد که تاریخ ۸۶۷ هجرى قمرى روى آن حک شده از دیگر تزیینات بناست، روى دیوارها نیز آیاتى از قرآن به خط کوفى ممتاز به چشم مى‌خورد که ظرافت گچبرى و دقتى که در ترسیم خطوط آن به کار رفته حاکى از هنرمندى خطاط و نقاش بناست. همچنین مقرنس‌کارى آجرى سر در ضلع شمالى بنا ازجمله مقرنس‌کارى‌هاى کم‌نظیر در بناهاى تاریخى ایران به شمار مى‌آید. در دهه‌هاى اخیر تزیینات جدیدى هم به امامزاده اضافه شد به طورى که رمضانعلى قائمى ـ از محققان استان گلستان ـ در این مورد مى‌گوید براى امامزاده ضریح فلزى ساخته شد که در روز عید غدیر سال ۱۳۴۴ خورشیدى روى مرقد نصب شد. این ضریح توسط استاد غلامحسین اقلیما و به بهاى تقریبى۸۰ هزار تومان از محل اهدایى مردم گرگان ساخته و در آن نیز با شیشه قاب گرفته شد.

دو لنگه در قدیمی بقعه نیز با تاریخ 867 هـ .ق دارای نقوش زیبای منبت‌کاری هستند. محرابی نیز در این بقعه اجرا شده که در حال حاضر در بخش زنانه آن است. این محراب از جنس گچ و مربوط به عصر ایلخانان مغول است.

اطراف امامزاده در قرون گذشته محلى براى به خاک‌سپردن اموات بود که‌ حدود ۶۰ سال پیش در حالى که قسمتى از زمین محوطه بیرونى امامزاده را جهت قبرى مى‌کندند، پلکانى دیده شده و در نتیجه کاوش به راهرویى برخوردند که تمام زیر صحن را در برگرفته بود.

لیلی دهقانی‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها