در هیچ دوره‌ای تعداد مربیان سرشناس و بیکار لیگ برتر تا این حد زیاد نبوده است

مربیانی که بدون تیم مانده‌اند

دوازدهمین دوره لیگ برتر در شرایطی از ده‌روز دیگر آغاز می‌شود که هیچ‌گاه تعداد مربیان بیکار و بیرون مانده فوتبال ما تا این اندازه زیاد نبوده‌ است.
کد خبر: ۴۸۶۷۲۳

در این میان یکی از دلایل کوچک شدن دایره مربیان ایرانی شاغل در لیگ برتر را باید در افزایش تعداد مربیان خارجی جستجو کرد. تمدید قرارداد تیم‌های سپاهان و صنعت نفت با مربیان کروات و پرتغالی، آوردن یک پرتغالی به جای سرمربی ترک‌تبار فصل گذشته پرسپولیس، جایگزین کردن یک پرتغالی دیگر به جای امیر قلعه‌نویی در تراکتورسازی و بالاخره مذاکره با یک مربی پرتغالی برای جانشینی علی دایی در راه‌آهن کافی است تا حداقل شش مربی خوب وطنی به جای تیم داشتن در فهرست مربیان در حال انتظار قرار‌ بگیرند.

اما در این میان بیرون گود ماندن برخی از مربیان تراز اول و مطرح فوتبال کشور که حتی سابقه نشستن روی نیمکت تیم‌های ملی فوتبال ایران را هم دارند در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. یکی از سرشناس‌ترین این مربیان پرویز مظلومی است؛ کسی که طی دو فصل گذشته حضوری نسبتا موفق در استقلال داشت و همراه با این تیم علاوه بر کسب عنوان قهرمانی جام حذفی، یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر هم بود. مظلومی پس از جدایی از استقلال تا آستانه امضای قرارداد با تراکتورسازی هم پیش رفت، اما به گفته خودش بعضی‌ها مانع حضورش در تراکتورسازی شدند.

گزینه بعدی علی دایی است؛ شهریار فوتبال ایران و سرمربی اسبق تیم ملی. دایی که فصل گذشته در راه آهن عملکرد متوسطی داشت و همراه با این تیم در رده یازدهم جدول قرار گرفت، حالا در عین تعجب هیچ خواهانی ندارد. البته به استناد اخبار غیرموثق، دایی یکی از گزینه‌های اصلی سرمربیگری در تراکتورسازی و پرسپولیس بود، اما معلوم نشد که چرا نه در راه‌آهن ماند و نه با این دو تیم به توافق رسید.

شاید یکی از دلایل بی‌تیم ماندن دایی، قیمت بالای او باشد؛ قیمتی که معمولا با مربیان خوب خارجی برابری می‌کند، هر چند در مورد او این شایعه نیز مطرح است که عواملی خارج از بدنه فوتبال، مانع از حضور او در تیم‌های لیگ برتری شده‌اند!

بعد از علی دایی باید به حمید استیلی اشاره کرد، مربی ‌ای که فصل گذشته در چنین روزهایی جانشین دایی در پرسپولیس شد، اما به فاصله یک نیم فصل لقب ناکام‌ترین مربی را به خود اختصاص داد.

شاید عملکرد فصل گذشته استیلی در پرسپولیس و البته دو فصل پیش او در شاهین باعث شده تا از اعتماد مدیران لیگ برتری به این مربی جوان کاسته شود. استیلی و مظلومی از جمله معدود مربیان تاریخ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند که یک فصل بعد از حضور در این تیم‌ها، بدون تیم مانده‌اند.برخلاف استیلی که سابقه حضورش در لیگ برتر به نشستن روی نیمکت سه تیم استیل‌آذین، شاهین و پرسپولیس خلاصه می‌شود، مجید جلالی یکی از باسابقه‌ترین مربیان لیگ برتر است که در این ده سال اخیر روی نیمکت تیم‌های پاس تهران، صباباتری، شهید قندی یزد، استقلال اهواز و فولاد نشسته و حتی دو بار نیز همراه با پاس و صبا قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شده‌ است، اما حالا این مربی آشنا به علم روز، علاقه‌مند به جوانگرایی و طرفدار فوتبال تاکتیکی هم از دایره مربیان لیگ برتری بیرون مانده است.

در این سیاهه نام چند مربی سرشناس دیگر هم به چشم می‌خورد. نفراتی چون مایلی‌کهن مربی سابق سایپا، پیکان و فولاد، علی‌اصغر مدیرروستا مربی سابق پیکان و پاس همدان، حمید درخشان مربی سابق راه‌آهن، پیکان، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر، عبدالصمد مرفاوی مربی سابق استقلال و مس کرمان، محمد احمدزاده مربی سابق ملوان، برق شیراز و پیکان و اصغر شرفی مربی سابق مس سرچشمه، برق شیراز و پگاه گیلان. مربیانی که بسیاری از آنها تا همین فصل گذشته در لیگ برتر فعالیت می‌کردند، اما حالا باید منتظر لغزش تیم‌ها باشند تا از میانه راه وارد چرخه رقابت‌های لیگ برتر شوند.

بزرگ‌ترین پیامد وجود این همه مربی بیکار در کنار لیگ این است که مدیران باشگاه‌ها هم به همین اندازه در تحمل نتایج مربیانشان کم‌طاقت می‌شوند. وقتی گزینه‌هایی چون پرویز مظلومی، علی دایی، حمید استیلی، مجید جلالی بیکارند، طبیعی است که با اولین نتیجه بد سایه آنها بر سر مربی تیم شکست‌خورده سنگینی کند. در این شرایط هیچ بعید نیست در این فصل، زمان صدور اولین حکم برکناری مربیان، زودتر از فصل‌های گذشته از راه برسد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها