خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و پاسخ را در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، دریافت کنند. امروز دکتر یادگاری، متخصص عفونی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۴۸۶۶۸۷

درباره بیماری ایدز چه می‌دانید

ایدز یک بیماری ویروسی است که در سه دهه اخیر شیوع یافته است. بیماری ایدز در سراسر دنیا مشکلات اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد.

ویروس ایدز به سیستم ایمنی فرد حمله و آن را تخریب می‌کند. فرد با تخریب سیستم دفاعی در معرض بیماری‌های عفونی فرصت‌طلبی قرار می‌گیرد که انسان‌های سالم قرار نمی‌گیرند.

روابط جنسی خارج از عرف خانواده، تزریق خون و فرآورده‌های آن، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و انتقال از مادر به جنین از جمله راه‌های انتقال این بیماری است.

خوب است بدانید بیماری ایدز با خیلی از بیماری‌های بالینی شباهت دارد. بعد از دو تا چهار هفته که ویروس وارد بدن می‌شود، علائمی شبیه بیماری آنفلوآنزا، تب، گلودرد و سردرد بروز پیدا می‌کند.

این بیماری ممکن است تا ده سال بدون علامت باشد. در این دوران به فرد دیگر منتقل می‌شود و پس از این دوره، سیستم دفاعی فرد ضعیف می‌شود و عفونت ایدز اعضای مختلف را مورد حمله قرار می‌دهد.

بهترین راه پیشگیری، خودداری از تماس‌های جنسی خارج عرف است و اگر مادر در زمان بارداری به بیماری ایدز مبتلاست، حتما بیماری‌اش را با دکتر متخصص در میان بگذارد و در بارداری از داروهای ضدویروس استفاده کند و البته پیشنهاد ما این است که باردار نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها