نخستین دوره بازی‌های المپیک

2788 سال پیش در روز اول ژوییه سال 776 قبل از میلاد نخستین دوره بازی های المپیک تاریخ جهان در یونان برگزار شد.نام بازی های المپیک برگرفته از نام کوه المپ جایگاه زئوس خدای خدایان در اسطوره های یونان است و بازی ها در پای این کوه انجام می شدند.
کد خبر: ۴۸۴۳۵۹

قبل از افتتاح نخستین بازی های المپیک ، یونانی ها عادت به برگزاری مسابقات ورزشی داشتند.

یک فهرست از اسامی برندگان نخستین دوره بازی های المپیک سال 776 قبل از میلاد تا روزگار ما باقی مانده است و به همین دلیل روز اول ژوییه سال 776 قبل از میلاد به عنوان نخستین دوره این بازی ها محسوب می شود.

در جریان بازی های المپیک جنگ های میان شهرهای یونان ممنوع بودند و یک آتش بس مقدس برقرار می شد تا شرکت کنندگان بتوانند بدون هیچ مشکلی به محل برگزاری مسابقات بیایند.

هر فردی که از این ممنوعیت تخطی می کرد به پرداخت جریمه های سنگین محکوم می شد که در صورت عدم پرداخت شهروند بودن یونان را از دست می داد.

مدت برگزاری بازی های المپیک در یونان باستان هفت روز بود و هر چهار سال یک بار این بازی ها برگزار می شدند.

فاصله چهار ساله میان برگزاری بازی ها المپیاد نامیده می شد و برای مدتی طولانی یونانی ها عادت کرده بودند زمان را با المپیادها یا به عبارتی دوره های چهار ساله محاسبه کنند.

در بازی های المپیک بهترین ورزشکاران تمام شهرها با یکدیگر رقابت می کردند.

تنها یونانی هایی که مرتکب هیچ جرمی نشده بودند حق شرکت در رقابت ها را داشتند.اما هر فردی می توانست تماشاگر بازی ها باشد به استثنای زنان شوهردار.

شرکت کنندگان قبل از مسابقات سوگند می خوردند که قوانین مسابقه را رعایت کنند و افرادی که در مسابقه تقلب می کردند به سختی مجازات می شدند.

نخستین روز بازی ها به مراسم قربانی به افتخار زئوس ، همسرش هرا و پلوپس قهرمان بانی افسانه ای بازی ها اختصاص داشت.

بازی های المپیک در هفتمین روز با گذشتن یک تاج از برگ های درخت زیتون به سر برندگان و اهدای مقداری روغن که از درختان زیتون مقدس آتنا گرفته شده بودند به آنها خاتمه می یافتند.

بازی های المپیک و سایر مسابقات ورزشی در یونان در سال 393 میلادی توسط تئودوسیوس اول امپراتور روم شرقی و به تحریک سن آمبرواز و اسقف میلان که بیم داشت سنت های دوران بت پرستی دوباره رواج یابند ممنوع شدند.

به این ترتیب ، در روز اول ژوییه سال 776 قبل از میلاد نخستین دوره بازی های المپیک تاریخ جهان در یونان برگزار گردید.

برگزاری این بازی ها بیش از هزار سال ادامه یافت تا اینکه تئودوسیوس اول امپراتور روم شرقی که یونان جرئی از سرزمین های امپراتوری اش بود برگزاری این بازی ها را ممنوع کرد.

سرانجام در سال 1896 میلادی بارون پیر دوکوبرتن پس از گذشت حدود 1500 سال از الغای این بازی ها بار دیگر بازی های المپیک را احیا کرد و نخستین دوره بازی های المپیک مدرن در سال 1896 میلادی در شهر آتن برگزار گردید.

بارون پیر دوکوبرتن امیدوار بود برگزاری این مسابقات ورزشی موجب نزدیکی ملت ها شود.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها