چقدر فاصله گرفتیم از آن روزهایی که علی پروین برای حمایت از استقلال به ورزشگاه آزادی رفت و علی فتح‌الله‌زاده در اقدامی مشابه به یکی از هواداران پرسپولیس تبدیل شد.
کد خبر: ۴۸۲۶۹۰

هنوز یک سال هم از وفاق ایجاد شده بین استقلال و پرسپولیس نمی‌گذرد. آبی و قرمز، زمستان گذشته با هم متحد شدند تا هم مقابل تیم‌های صنعتی متمول بایستند و هم در لیگ قهرمانان آسیا از یکدیگر پشتیبانی کنند.

این همدلی تا آخرین هفته‌های لیگ برتر که استقلال در کورس قهرمانی قرار داشت و پرسپولیس در تلاش برای صدرنشینی در آسیا بود هم ادامه داشت اما حالا که استقلال قهرمان لیگ نشده و هر دو تیم هم از لیگ قهرمانان کنار رفته‌اند، انگار از آن همدلی هم اثری باقی نمانده است.

هر روز شاهد یک موضع گیری جدید و البته شدید از مدیران عامل استقلال و پرسپولیس علیه یکدیگر هستیم. این موضعگیری‌ها حتی رنگ و بوی توهین هم پیدا کرده به طوری که فتح‌الله‌زاده بدون آنکه ابایی از خطاب قرار دادن دوست قدیمی‌اش رویانیان داشته باشد او را با لفظ «عددی نیست» هیچ می‌انگارد و رویانیان هم بدون آن‌که بخواهد دست به واکنش‌های متقابل بزند، عملکرد مدیریتی فتح‌الله‌زاده و سایر منتقدانش را زیر سوال می‌برد.

رویانیان از توهین‌های فتح الله زاده ناراحت است و فتح‌الله‌زاده از تبعیض‌های مالی که به زعم او برخی دولتی‌ها میان او و مدیر عامل تازه وارد پرسپولیس قائل شده‌اند.

در این میان باید اذعان کرد دعوا، دعوای پول است. رقم‌ها مثل سال گذشته و البته دو سال پیش میلیاردی است، اما رویانیان می‌گوید چرا حالا که ما هم می‌توانیم مثل برخی دیگر از مدعیان پول خرج کنیم، صدای برخی‌ها در آمده است؟!

کفه قرمز سنگین‌تر شد

تا چند روز بعد از آن‌که فتح‌الله‌زاده، امیر قلعه‌نویی را جایگزین پرویز مظلومی کرد، کفه ترازو به نفع آبی‌ها سنگینی می‌کرد.

آن زمان نه فتح‌الله‌زاده گله‌ای از بی پولی‌ها داشت و نه رویانیان با انتقادها مواجه بود. اما با جذب پیاپی ستاره‌ها از سوی پرسپولیس، اوضاع برای مدیر آبی‌ها هر روز بدتر از روز قبل شد.

این طرف محمد قاضی، شهاب گردان، مهرداد پولادی، محسن بنگر، حسین ماهینی، سیدجلال حسینی و کریم انصاری فرد با پرسپولیس به توافق رسیدند اما آن‌طرف اکثر خریدها خلاصه می‌شد در بازگشت بازیکنان سابق استقلال؛ نفراتی چون میثم بائو، سیاوش اکبرپور، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده و ایمان مبعلی.

با همین نفرات هم استقلال در زمره مدعیان قرار می‌گیرد اما جدایی غیرمنتظره آندرانیک تیموریان، طولانی شدن مذاکرات با مجتبی جباری و چند بازیکن دیگر از جمله پژمان منتظری در کنار جدایی بازیکنی چون قاسم دهنوی که در لیست خریدهای جدید آبی‌ها قرار داشت اما به‌دلیل مسائل مالی سر از تراکتورسازی درآورد، باعث شد کفه ترازو به نفع قرمرها سنگین شود.

رانت دولتی!

اما این پول از کجا آمده که استقلالی‌ها ندارند و پرسپولیسی‌ها دارند؟ ریشه اولین اتهام فتح‌الله‌زاده به رویانیان را باید از همین‌جا جستجو کرد.

مدیرعامل آبی‌ها همتای قرمز خود را به استفاده از رانت‌های دولتی متهم کرد و مدعی شد به آنها نیز باید از این رانت‌ها بدهند! او حتی از ماشین‌های خریداری شده توسط رویانیان صحبت به میان آورد تا خیلی زود بنزها و «بی.ام.و»‌های وارداتی سردار، به سوژه جنجال‌آفرین فصل نقل و انتقال بازیکنان تبدیل شود.

همین ادعا باعث شد محمد رویانیان در یک برنامه زنده تلویزیونی به اهدای خودروهای گران قیمت وارداتی به برخی بازیکنانش اعتراف کند: بله! به بازیکنانم ماشین دادم اما در ازای بخشی از قرارداد آنها نه بیشتر از آن. من هزار دستگاه ماشین قرار است وارد کنم. حالا هر کاری کنم، می‌گویند دارد از رانت استفاده می‌کند!

همین اظهار نظر باعث شد یکی از سایت‌های خبری تخمین بزند از کنار این فعالیت اقتصادی، چیزی در حدود 47 میلیارد تومان سود حاصل از تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد، نصیب واردکنندگان این خودروها شده است؛ پولی که با کمتر از نیمی از آن می‌توان رویایی‌ترین پرسپولیس تاریخ را بست.

با این حال واکنش رویانیان به همه این حرف و حدیث‌ها، در این چند جمله خلاصه می‌شود: «من در پاسخ به این افراد باید بگویم آن موقع که دیگران دنبال دعوا‌های شخصی بودند من برای فصل نقل و انتقال برنامه ریزی می‌کردم تا این‌که از طرق قانونی برای باشگاه پول بیاورم. پرسپولیس باید روی پای خود بایستد و ما در این زمینه کارهای اقتصادی خوبی را انجام داده‌ایم.»

مدیرعامل قرمزها این حرف‌ها را دیروز در جمع هواداران پرسپولیس در آغاز رسمی تمرینات این تیم در فصل جدید به زبان آورد.

بازیکنان هم وارد می‌شوند

با شروع رسمی تمرینات پرسپولیس و همینطور جدی شدن تمرینات استقلال با اضافه شدن ملی‌پوشان این باشگاه، از امروز باید شاهد اظهارنظرهای بازیکنان دو تیم در مورد این شرایط دوگانه نیز بود.

همین که آرش برهانی گفته از پرسپولیس یا هیچ تیم دیگری هراس نداریم و آنها را در دیدار شهرآورد شکست خواهیم داد می‌تواند سرآغاز یک کرکری تمام عیار میان بازیکنان استقلال و پرسپولیس باشد.

علی کریمی هم دیروز در آغاز تمرینات پرسپولیس به حمایت از مدیرعامل تیمش پرداخت و با اشاره به اتفاق‌های اخیر و اعتراض‌هایی که به خرید‌های این تیم شده است، گفت: «بعضی‌ها فقط دوست دارند حاشیه‌سازی کنند. فصل نقل و انتقالات است و هر کس که زرنگ تر باشد می‌تواند بازیکنان را جذب کند. به نظر من بهتر است با هم جوانمردانه برخورد کنیم تا رقابت سالم ایجاد شود. تنش‌ها هیچ سودی ندارد و طبیعتا هر تیمی که بیشتر تلاش کند و با هوش باشد بیشتر به نتیجه می‌رسد.»

با انتخاب سرمربی جدید پرسپولیس که به گفته رویانیان به طور قطع تا روز دوشنبه (فردا) معرفی می‌شود، جنگ قرمز و آبی علاوه بر صفحات روزنامه‌ها به داخل زمین هم کشیده خواهد شد.

پروین: مربی خارجی به درد نمی‌خورد

در شرایطی که باشگاه پرسپولیس بصراحت اعلام کرده است سرمربی بعدی این تیم از میان برونو متسوی فرانسوی، گابریل کالدرون آرژانتینی و خوزه مانوئل پرتغالی انتخاب خواهد شد، علی پروین عضو هیات مدیره باشگاه برخلاف نظر محمد رویانیان مدیرعامل سرخپوشان گفت: من باز هم می‌گویم تا صد سال دیگر مربی خارجی به درد ما نمی‌خورد. این حرف‌ها را خیلی وقت پیش زدم، اما همه گفتند علی پروین سنگ خودش را به سینه می‌زند. معتقدم مربی خارجی با این بازیکنان جواب نمی‌دهد. اکنون کار به جایی رسیده که هواداران به علت تعصب‌شان می‌خواهند سرمربی را انتخاب کنند. ما به خاطر هواداران دنیزلی را آوردیم، اما در چهار بازی 16 گل خوردیم. آیا سابقه داشت که پرسپولیس این همه گل بخورد؟

وی افزود: امسال امیدواریم با بازیکنان خوبی که داریم گذشته را جبران کنیم و به فکر کهکشانی و فوق کهکشانی نیستیم. بازیکنان هر چقدر که عرق بریزند همان مقدار هم برداشت می‌کنند. تیمی بسته شده که حرف و حدیث ندارد و حالا باید بچه‌ها مرد عمل باشند.

رضا پورعالی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها