وزیر اقتصاد: به دلیل ظرفیت‌های اقتصادی ایران تاکنون از تحریم‌های غرب عبور کرده‌ایم و پس از این نیز عبور خواهیم کرد

گزارش اقتصادی دولت به مجلس

مجلس نشست دیروز خود را با طرح مباحث اقتصادی از سوی نمایندگان و وزرای اقتصادی آغاز کرد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، دیروز صحن علنی مجلس روز و دستوری اقتصادی داشت. مهم‌ترین دستور کار دیروز مجلس «بررسی موانع و مشکلات اقتصاد کشور» بود. نمایندگان به منظور بررسی و پاسخ‌خواهی اقدامات دولت در این راستا، سه نماینده ارشد دولت شامل دو وزیر اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی را به بهارستان فراخوانده بودند.
کد خبر: ۴۸۰۸۱۰

این جلسه با انتقادات چهره‌های اقتصاددان مجلس نظیر احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی‌مقدم و چهره تازه‌وارد غلامرضا تاجگردون همراه شد. چگونگی توزیع نقدینگی، کمبود و ضعف نظارت بر شبکه بانکی، چند نرخی بودن ارز، مشکلات تامین مالی تولید، بالا بودن سود وام‌های بانکی، رشد قیمت کالاها بویژه افزایش قیمت اخیر نان و رشد تورم از جمله محورهای اظهارات انتقادی نمایندگان بود.

براساس این گزارش در مجموع 9 نفر از نمایندگان مجلس دیدگاه‌های خود را از تریبون مطرح کردند و پس از آن 3 مسئول اقتصادی دولت ضمن ارائه گزارش‌هایی به پاسخگویی انتقادها پرداختند.

براساس گزارش خبرنگار پارلمانی جام‌جم، نمایندگان دولت در آغاز جلسه علنی دیروز بارها درخواست غیرعلنی شدن جلسه برای بیان توضیحات خود را کردند که با مخالفت مواجه شد. لذا دولت وعده داد با تشکیل جلسه غیرعلنی در روزهای آینده به انتقادات نمایندگان به طور روشن پاسخ گوید.

انتقادات نمایندگان

در همین حال برخی نمایندگان مجلس دیروز به‌صراحت از عملکرد اقتصادی دولت در بخش‌های مختلف سخن گفتند.احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اقتصاد کشور در حال دلاری شدن است.

به گزارش فارس، منتخب مردم تهران در مجلس در سخنانی در جریان بررسی مشکلات اقتصادی کشور در صحن علنی مجلس اظهار کرد: حکمت این مساله که رهبر انقلاب سال جاری را سال حمایت از تولید ملی نامگذاری کردند، این بود که ما از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی نیستیم و باید یک تکان جدی بخوریم.

وی ادامه داد: در مورد فضای کسب و کار ما از نظر رتبه در بین 183 کشور در سال 91، رتبه 144 هستیم که سال قبل 140 و سال قبل‌تر در رتبه 132 بودیم؛ یعنی به انتهای لیست نزدیک می‌شویم.

توکلی افزود: براساس مطالعاتی که در مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفته مشکل دریافت تسهیلات اولین مشکل، تعطیلی مشکل بعدی، ضعف بازار سرمایه و نرخ بالای تأمین سرمایه هم سومین مشکل است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: آخرین نقض قانون از سوی دولت دو مورد مهم بود که به آنها اشاره می‌کنم؛ یکی در مورد بودجه بود؛ وقتی این قانون از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد‌، رئیس‌جمهور با نامه‌ای این قانون را ابلاغ کرد که در آنجا قید شده بود بندهایی از قانون بودجه با قانون اساسی ناسازگار است. در حالی که همه ما می‌دانیم طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور چنین حقی را ندارد و تشخیص این‌که مصوبه مجلس با قانون اساسی سازگار است یا نیست، به عهده شورای نگهبان است. وی اضافه کرد: برخی از مسئولان هم گفتند که ما لایحه بودجه را در کارگروه تحول اقتصادی بررسی می‌کنیم.

لاریجانی در این قسمت از سخنان توکلی گفت: کسی از دولت حق ندارد قانون بودجه را بررسی کند، یعنی قانون بودجه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، فصل‌الخطاب است و باید اجرا شود، ‌البته در روش اجرا می‌توانند بررسی داشته باشند.

همچنین الیاس نادران، دیگر اقتصاددان مجلس گفت: تولیدکنندگان در شرایط مناسب به‌سر نمی‌برند. وی اظهار کرد:‌ ما هنوز در کشور این فرصت را فراهم نکرده ایم که یک پالایشگاه 15 هزار بشکه‌ای در بخش غیردولتی به وجود آید؛ نمی‌دانم آیا بخش خصوصی رغبت ندارد یا این‌که آنقدر بخش دولتی در این بخش فعالیت می‌کند که بخش خصوصی بی‌رغبت می‌شود یا این‌که دولت به آنها اجازه ورود نمی‌دهد.

غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: بحث عدم نظارت جدی بانک مرکزی مساله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی خطاب به بهمنی اضافه کرد: مصاحبه‌های متعدد شما در ارتباط با نرخ ارز آثار منفی داشت که البته با کاهش مصاحبه‌های شما تثبیت نسبی نرخ ارز را شاهد بودیم و به واسطه این مصاحبه‌ها سودهای کلانی در جیب بعضی‌ها رفت.وی افزود: درست نیست که بگوییم افزایش قیمت نان ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از پایان سخنان تاجگردون گفت: مساله نان و گرانی آن باید از سوی مسئولان توضیح داده شود چرا که به مساله‌ای در کشور تبدیل شده است.

توضیحات دولت

در همین حال نمایندگان دولت نیز با اشاره به چند آمار کلی، از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کردند.

در این راستا، وزیر امور اقتصای و دارایی در تشریح تحریم‌های غرب علیه ایران با اعلام این‌که از تحریم‌ها عبور کرده ایم، گفت: دشمنان می‌خواهند با بی‌اعتبار نشان دادن نهادهای آماری کشور ما، آمارهای دروغ خود را جا بیندازند. سیدشمس‌الدین حسینی تصریح کرد: بنا به دلایلی حساسیت‌های جدیدی در عرصه اقتصادی پدید آمده که اعتماد متقابل و حمایت بیشتر نمایندگان را می‌طلبد.

وزیر اقتصاد در ادامه به مشکل تحریم اقتصادی اشاره و اظهار کرد: در بحث تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب با انواع کارشکنی‌ها مواجه شده است، اما تحریم اقتصادی سال 1389 در قالب قطعنامه 1929 که علیه ما اعمال شد، باید گفت به تعبیری عین تحریم‌های فلج‌کننده اعلام شد. وی در ادامه به نکاتی درباه این تحریم‌ها اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و پس از این نیز عبور خواهیم کرد.

حسینی با تاکید بر این‌که طی 5 سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران از 241 میلیارد دلار بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول به 482 میلیارد دلار رسیده است، اظهار کرد: یعنی درآمد ناخالص داخلی ایران دو برابر شده و بر اساس همین گزارش‌ها GPD ایران از مرز 1000 میلیارد دلار گذشته و به عنوان هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان تثبیت شده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود انواع دشمنی‌ها جذب سرمایه خارجی ایران از یک میلیارد و 600 میلیون دلار در سال به 4 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال رسیده است؛‌ صادرات غیرنفتی ایران از 3/15 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار رسیده است و ارزش بازار بورس ما از 46 هزار میلیارد تومان به 128 هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی 8/2 برابر شده است.

وی با تاکید بر این‌که دشمنان می‌خواستند این اقتصاد را فلج کنند، ‌اظهار کرد: چرا ما فرصت پیدا نمی‌کنیم یا همت و پافشاری نمی‌کنیم که آمارهای کلان و موفقیت‌آمیز را انتشار دهیم، نکته‌‌ای است که در مقابل عملیات روانی‌ آنها کارساز خواهد بود. این مواردی که بنده عرض کردم، همگی مستند هستند.

بهمنی: مشکلی در خصوص تامین ارز نداریم

رئیس کل بانک مرکزی نیز در مقام دیگر نماینده دولت در پاسخ به انتقادات مطرح شده، با بیان این‌که این بانک مشکلی درخصوص تامین ارز ندارد، زیرا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی کشور بیش از نیاز است، ابراز امیدواری کرد مشکل نقل و انتقال ارز رفع شود.

به گزارش ایرنا، محمود بهمنی در توضیح دونرخی بودن ارز گفت: باید شرایط را درک کرد، امروز نرخ ارز 1226 تومان است، اما باید توجه داشت ارز تحت تاثیر مسائل سیاسی است، به همین خاطر نباید بانک مرکزی را مقصر دانست، زمانی که نرخ ارز به خاطر مسائل سیاسی نوسان پیدا می‌کند و بانک مرکزی تلاش دارد نرخ دلار در بازار را به سمت نرخ ارز مرجع سوق دهد.

وی با اشاره به وضعیت و شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها گفت: با وجود تحریم‌ها، رشد تولید ناخالص داخلی کشور با قیمت‌های ثابت در سال 1389 با احتساب نفت 8/5 و بدون در نظر گرفتن آن 1/6 درصد است. وی اظهار کرد: این در حالی است که میانگین این رقم در دنیا 1/4 درصد بوده است و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته از میانگین جهانی بیشتر باشد.

بهمنی با اشاره به وضعیت نرخ تورم سالانه گفت: در حالی که این رقم از اسفند ماه سال 1388 روند نزولی گرفت و به 8/8 درصد رسید، اما از شهریورماه سال 1389 این رقم با روندی صعودی به 4/12 درصد رسید و در نهایت نرخ تورم در اردیبهشت ماه سال جاری به 2/22 درصد رسیده است. وی با اشاره به مداخله بانک مرکزی برای کاهش تورم و جمع‌آوری نقدینگی در پایان سال گذشته اظهار کرد: اگر بانک مرکزی مداخله نمی‌کرد، هم‌اکنون رشد نقدینگی 4/19 درصد نبود؛ بلکه رقمی معادل 2/25 درصد بوده است. رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی به بررسی آخرین وضعیت مالی و بانکی پرداخت و با لحاظ مهم‌ترین دغدغه‌های سیستم بانکی برای چندمین بار اعلام کرد: تقاضا، خواهش و التماس ما از مجلس این است که با افزایش سرمایه بانک‌های دولتی موافقت کند.

بهمنی به پرداخت تسهیلات بیشتر از توان سیستم بانکی طی سال‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی سیستم بانکی، کمبود منابع است که تنها راهکار آن افزایش سرمایه بانک‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها