دبیر شورای عالی امنیت ملی با اعلام اینکه اشتباه محاسباتی گفت‌وگوها را بی‌نتیجه می کند، اظهار داشت: غربی ها در تمامی اهداف فنی،حقوقی ، اقتصادی و سیاسی خود برای جلوگیری از دستیبابی مردم ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای شکست خورده اند.
کد خبر: ۴۸۰۲۰۰

 سعید جلیلی در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس شورای اسلامی در گزارشی از روند مذاکرات هسته ای ایران، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم۱۴ خرداد، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، امروزه مهمترین بهانه جویی و دغدغه غربی ها مقابله با نظام اسلامی است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت های ایران در تمامی عرصه ها به خصوص در عرصه سیاسی و فرهنگی به یک الگو برای سایر کشورها به خصوص کشورهای منطقه تبدیل شده که این موضوع نگرانی‌هایی را برای اعضای ۱+۵ به وجود آورده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اظهار اینکه امروزه ملت ایران توانسته‌اند در تمامی عرصه‌ها به خصوص در عرصه هسته‌ای در برابر نظام جهانی مقاومت کرده و به حقوق هسته‌ای خود دست یابد، ادامه داد: مقاومت و پیشرفت در تمامی عرصه ها برای ملت ایران همواره در سرلوحه قرار داشته و ملت ایران توانسته اند با مقاومت در امور به پیشرفت هایی در تمامی زمینه ها دست یابند.

دستیابی به غنی سازی 20 درصد

وی تأکید کرد: امروزه اعضای ۱+۵ بر شکست تحریم‌ها علیه کشورمان اذعان دارند و معتقدند که تحریم ها تأثیری در کشور نداشته و ملت ایران با الگوی اسلامی پیشرفت به فعالیت‌های خود ادامه داده و در آینده نیز به قله‌های رفیع پیشرفت دست خواهد یافت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات با اعضای ۱+۵ را توقف غنی سازی اورانیوم دانست و افزود: در حال حاضر کشور ما از لحاظ هسته‌ای به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته و توانسته این پیشرفت ها را در کشور بومی کند.

جلیلی ادامه داد: این پیشرفت‌ها در مساله هسته‌ای به جایی رسیده که در حال حاضر و با توجه به تحریم ها ما توانسته ایم غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را در کشور و توسط متخصصان داخلی انجام دهیم.

وی افزود: از زمانی که تعلیق غنی سازی در داخل از سوی غربی ها مطرح شد متخصصان داخلی توانستند بر تحریم ها غلبه کرده و دانش هسته‌ای را در کشور بومی کنند که این موضوع جزء بزرگترین پیشرفت های کشور در منطقه و جهان محسوب می شود.

1+5 از تمام ظرفیت ها علیه ایران استفاده می‌کند

جلیلی یادآور شد: اعضای گروه ۱+۵ در این مدت همواره از تمام ظرفیت های خود برای مقابله با پیشرفت‌های ایران اسلامی استفاده کرده که این ظرفیت‌ها تا کنون در مقابله با ایران پاسخگو نبوده و کشور ما توانسته است با همه این دشمنی ها و تحریم ها مقابله کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از این ظرفیت‌های به کار گرفته شده علیه ملت ایران از سوی غربی‌ها را ترور دانشمندان هسته ای دانست و گفت: آنها از طریق ترور دانشمندان هسته‌ای می‌خواستند به ملت ضربه وارد کنند اما از این نکته غافل بودند که ملت ما یک ملت متدین و مسلمان است و با اتکا به خداوند متعال در تمامی عرصه ها به پیشرفت خواهد رسید.

جلیلی افزود: یکی از ظرفیت های جدید مقابله با نظام اسلامی و ملت ایران فرستادن بدافزارهایی مانند استاکس نت است که نشان می دهد آنها می خواهند از تمامی امکانات خود برای سنگ اندازی در راه پیشرفت ایران اسلامی استفاده کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که ایران ظرفیت ها و توانایی بسیاری برای تولید سوخت ۲۰ درصد دارد، گفت: با همت دانشمندانی همچون شهید شهریاری و به رغم کارشکنی های غربی ها سوخت ۲۰ درصد در ایران تولید و در رآکتور تحقیقاتی تهران قرار گرفت.

وی با اشاره به چند دور مذاکرات هسته ای، یادآور شد: در گفت وگوهای ژنو ۳ ایران تاکید کرد که برای همکاری حول نقاط مشترک آماده گفت وگو است که قرار شد این موضوع در گفت وگوهای استانبول دنبال شود.

وی در ادامه افزود: در گفت وگوهای استانبول که در بهمن ۸۹ انجام شد این بحث مطرح شد و کشورمان تاکید کرد که لازمه این همکاری پذیرش حقوق ملت ایران و احترام رسمی به آن است اما گروه ۱+۵ از این موضوع به عنوان پیش شرط ایران یاد کرد و گفت وگوها را ترک نمود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: این در حالی بود که در آغاز گفت وگوها مسوولان این گروه اذعان می کردند که ایران به دلیل فشار تحریم ها حاضر به گفت وگو شده است اما در پایان گفت وگوها ادعا می کردند که ایران پیش شرط گذاشته است که این نظرات آنها کاملا با هم تناقض داشت.

شروط غربی‌ها منطقی نیست

جلیلی با بیان این که گفت وگوهای استانبول همزمان با آغاز بیداری اسلامی در منطقه بود، تصریح کرد: غربی ها احساس کردند که توازن قدرت در منطقه به ضرر رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آمریکا پیش می رود و پس از مدتی نامه نگاری ها در مورد آغاز گفت وگوها شروع شد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با بیان این که نامه نگاری ها بین وی و کاترین اشتون در چند مرحله ادامه یافت، یادآور شد: به دنبال این نامه نگاری ها قرار شد که گفت وگوها دوباره از سر گرفته شود.

وی با اشاره به این که در فاصله این نامه نگاری ها اتفاقات دیگری نیز رخ داد افزود: ما در مذاکرات ژنو ۲ مطرح کردیم که ایران به سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد و وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی است که این سوخت را در اختیار ایران قرار دهد.

جلیلی در ادامه اضافه کرد: غربی ها این موضوع را به تصور نیاز ایران قلمداد کردند و اظهار داشتند که حاضرند سوخت ۲۰ درصد را با سوخت ۳.۵ درصد مبادله کنند که ایران نیز با این موضوع مخالفتی نکرد اما در این تبادل شروطی را قرار می دادند که به هیچ وجه منطقی نبود و آنها در این بحث ناکام ماندند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: ایران در گفت وگوهای ژنو ۲ تاکید کرد که در صورت تامین نشدن سوخت ۲۰ درصد این سوخت را تهیه خواهد کرد و تصور غربی ها این بود که تهیه این سوخت در ایران حداقل دو سال طول خواهد کشید اما با همت و توانمندی دانشمندان ایران همانند شهید شهریاری این سوخت ۲۰ درصد تهیه شد.

وی با بیان این که تبدیل سوخت ۲۰ درصد به صفحات سوخت بحث مهمی است، گفت: تصور غربی ها این بود که ایران در این موضوع موفق نخواهد بود اما در زمستان سال ۹۰ سوخت ۲۰ درصد به صفحات سوخت تبدیل شد و در رآکتور تحقیقاتی تهران قرار گرفت.

جلیلی با بیان این که پس از این اقدام ایران نامه نگاری برای آغاز گفت وگوها از سر گرفته شد، تصریح کرد: ما این بار نیز تاکید کردیم که گفت وگو را در راستای همکاری متقابل انجام می دهیم و لازمه گفت وگو این است که حق جمهوری اسلامی ایران طبق معاهده "ان پی تی" به رسمیت شناخته شود و گفت وگوهای استانبول ۲ بر همین اساس شکل گرفت.

ایران پیگیر مسئله بحرین

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، اظهار کرد: تاکید ایران در گفت وگوهای استانبول ۲ این بود که باید مذاکرات هدفمند و مشخص باشد و از همین رو باید چارچوب گفت وگوها و اهداف آن روشن شود و باید برای تداوم گفت وگوها این موضوع به صورت دوطرفه دنبال شود.

جلیلی با بیان این که در فاصله مذاکرات استانبول ۲ تا بغداد طرف های ایرانی و غربی گفت وگوهایی را برای مشخص شدن دستور کاری مذاکرات بغداد انجام دادند، گفت: در فاصله این گفت وگوها ایران تاکید کرد که با پشتوانه ملی و منطقه ای و ظرفیت های موجود وارد این گفت وگوها می شود و اگر غرب دچار اشتباه محاسباتی شود باز هم گفت وگوها بی نتیجه خواهد بود.

وی با اشاره به این که در گفت وگوهای بغداد ایران ۵ پیشنهاد مشخص را مطرح کرد و گروه 1+5 یک پیشنهاد، یادآور شد: اعتقاد ایران این بود که اگر قرار است هفت کشور با هم گفت وگو داشته باشند نباید لزوما درباره مسائل هسته ای باشد و باید موضوعات دیگری نیز مطرح شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه افزود: موضوع بحرین از بحث هایی بود که توسط ایران مطرح شد و غربی ها نیز پیشنهاداتی در این زمینه داشتند مانند مبارزه با مواد مخدر که ایران نیز مخالفتی با آنها نداشت.

ایران نمی‌پذیرد که یک استثنا باشد

جلیلی اظهار کرد: نکته دوم این بود که اگر طرفی گامی برداشت و طرف دیگر متقابلا گامی بردارد ایران یک گام اساسی و جدی بردارد و تمام نگرانی غربی ها این است که فعالیت های هسته ای ایران دچار انحراف شود و این در حالی است که رهبر ایران در مورد حرام بودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی فتوا دادند.

وی تاکید کرد: نظر ما این بود که بنا به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر منع استفاده از سلاح های کشتار جمعی باید حق غنی سازی اورانیوم را در اختیار ایران قرار دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بحث بعدی که در این مذاکرات مطرح بود این بود که ایران به هیچ وجه نمی پذیرفت که یک استثنا باشد یعنی از حقوق حقه خود کوتاه نمی‌آمد به طوری که زیر بار تکالیف بیشتر تحمیل شده نمی رفت.

وی با بیان اینکه مذاکرات باید در چارچوب همکاری و گام های اعتمادسازی باشد، گفت: امروز در بغداد پیشنهاد بحث فرایند غنی سازی ۲۰ درصد مطرح است به طوری که در دور اول مذاکرات در نیویورک که آقای لاریجانی مسئول تیم مذاکره کننده بود بحث تعلیق، تعطیلی و تخریب دستگاه های غنی سازی ما مطرح بود که البته در آن زمان آقای لاریجانی پاسخ مقتضی را به طرف مذاکره کننده داد.

جلیلی افزود: مسیر مذاکرات امروز طوری طی شده است که بحث کوتاه آمدن از تعلیق ۳ هزار دستگاه کنار گذاشته شده و بحث درباره غنی سازی ۲۰ درصد و یا بالاتر مطرح است.

حرکت ایران بر اساس قوانین ان.پی.تی است

وی با بیان اینکه تمام فعالیت های ایران از خرداد ۸۸ تا امروز همگی طبق قوانین و مقررات ان پی تی بوده است ،گفت: ایران هرگونه غنی سازی برای مصارف صلح آمیز را حق خود می داند و اگر در این حق در بعضی موقعیت ها نیاز به غنی سازی بیشتر یا کمتر هم باشد ایران در چارچوب صلح آمیز این روند را طی می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: محور مذاکرات از سوی ۱+۵ یک محور خاص تعیین شده بود که ایران با چنین موضوعی به شدت مخالفت کرد؛ چرا که اگر قرار باشد محور مذاکرات و نتیجه گیری ها یک موضوع باشد دیگر نیازی به مذاکرات نداریم.

وی یادآور شد: از مذاکرات بغداد پیشنهاد تک محوری مذاکرات به ۶ محور که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بود ارتقا پیدا کند و البته این پیشنهاد ایران پس از جلسه ۸ ساعته ۱+۵ پشت درهای بسته تا حدودی به موافقت رسید در ادامه همین روند بود که بنده به خانم اشتون درباره محورهای مذاکرات نامه ای زدم و تأکید کردم که بحث مذاکرات باید در محورهای ۶ گانه دنبال شود تا نتیجه ای منطقی و قابل استناد داشته باشد.

جلیلی افزود: بنده در مذاکره تلفنی که با خانم اشتون دو روز پیش داشتم توضیح دادم که باید درباره مذاکرات به نمایندگان ملت پاسخگو باشد لذا محور مذاکرات را در ۵ موضوع پیشنهادی ایران و یک موضوع پیشنهادی طرف مذاکره کننده باید دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: ما در مذاکرات ۳ مؤلفه اقتدار، منطق و ابتکار عمل را دنبال می کنیم که مؤلفه منطق نشان از اقتدارما است و با تمام قدرت از حقوق مردم ایران دفاع می کنیم در مذاکرات بغداد بنده به طرف مذاکره کننده پیشنهاد دادم که مذاکرات به صورت مستقیم در برابر رسانه ها پخش شود تا افکار عمومی جهان در جریان روند مذاکرات قرار بگیرند و حق را از ناحق تشخیص دهند.

نحوه برخورد ۱+۵ با ایران همیشه مورد سؤال ما بود

جلیلی تصریح کرد: امروز راهبردهای غیر منطقی و اهرم های فشار علیه ایران به طور کامل کنار گذاشته شده است و راهبرد همکاری در چارچوب قوانین و مقررات آژانس دنبال می شود و طرف مذاکره کننده به دنبال اهرم فشار و ادبیات تهدید نیست.

دبیر عالی شورای امنیت ملی در پاسخ به یادداشت یکی از نمایندگان که سؤالی را از وی پرسیده بود، گفت: ایران غنی سازی صلح آمیز هسته ای را که حق تمام کشورهای عضو ان پی تی است را دنبال می کند و این فعالیت ها چه در نطنز و چه در فردو که بازرسان آژانس از آنها بازدید کرده اند دنبال می شود نکته مهم این است که در این بازدیدها هیچ مدرک خلافی علیه ایران پیدا نشده است.

سعید جلیلی همچنین پس از شنیدن نظرات سه تن از نمایندگان درباره روند مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، گفت: طی مذاکراتی که با غرب داشتیم نحوه برخورد ۱+۵ با ایران همیشه مورد سؤال ما بود.

وی سیاست های مجلس شورای اسلامی در حمایت از تیم مذاکره کننده ایرانی را حائز اهمیت خواند و گفت: حمایت و پشتیبانی مجلس قدرت و اقتدار تیم مذاکره کننده ایرانی را در دفاع از خواسته های ملت دو چندان کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: غرب تا این لحظه هر چه در توان داشته علیه ملت ایران به کار گرفته و در مسیر پیشرفت هسته ای ایران مانع ایجاد کرده است اما در عین حال تا این لحظه تأکید دارد که ایران هیچ سلاح هسته ای ندارد.

وی با بیان اینکه آنها می گویند نگرانی ما از این است که ایران در آینده صاحب سلاح هسته ای شود، تصریح کرد: چگونه ایرانی که نه بمب و نه سلاح هسته ای دارد روزی می تواند صاحب بمب و سلاح هسته ای شود.

سیاست مجلس در دفاع از حقوق هسته‌ای قابل تقدیر است

جلیلی با طرح این سؤال که چرا علی رغم به کارگیری همه ظرفیت ها غرب هنوز نتوانسته مانع پیشرفت ایران شود اضافه کرد: متأسفانه غرب برای این سؤال من هیچ پاسخی نداشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه با گذشت همه این شرایط چیزی که امروز موجب اقتدار ایران در گفت و گوهاست پشتوانه مردمی نظام است گفت: ملت ایران برای دفاع از حقوق و آرمان های خود هزینه می‌دهد و تسلیم خواست غیر قانونی غرب نخواهد شد.

وی به حمایت مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: سیاست های مجلس شورای اسلامی در دفاع از حقوق ایران و ایستادگی در برابر این حق بسیار اهمیت داشت.

جلیلی با تشکر از رویکرد مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس در هر دو گفت و گوها از تیم گفت و گو کننده ایرانی به طور قاطعانه حمایت کرد که این حمایت و پشتیبانی مجلس قدرت و اقتدار تیم مذاکره کننده ایران را در دفاع از خواسته های ملت دو چندان کرد.

وی با اشاره به گفت و گوهای بغداد یادآور شد: بعد از گفت و گوهای بغداد در روزنامه های تهران و همچنین اخبار منتشر شده در روزنامه های خارجی آمده بود که نمایندگان ملت با حمایت از تیم مذاکره کننده ایرانی از تلاش‌های آنها قاطعانه تشکر کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه امروز نیز تیم گفت وگو کننده ایرانی نمی تواند جدا از خواست و حقوق ملت ایران وارد مذاکرات شود، گفت: از مجلس به عنوان عصاره فضایل ملت که مهمترین پشتوانه دفاع از حقوق ملت است تشکر می کنم و امیدوارم مسیر مذاکرات به خوبی ادامه پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها