علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند پدیده نادر گذر سیاره زهره از مقابل خورشید را از شبکه چهار سیما تماشا کنند. «مهر و ناهید» عنوان ویژه‌برنامه شبکه چهار سیماست که از 5 بامداد امروز به مدت 4 ساعت و 30 دقیقه به رصد و بررسى علمی این پدیده نادر می‌پردازد.
کد خبر: ۴۷۹۰۲۸

سیاوش صفاریان‌پور تهیه‌کننده این برنامه با اعلام این خبر گفت: «مهر و ناهید» با پخش از سه پایگاه مختلف به پوشش تصویری این رویداد می‌پردازد. اولین پایگاه خلیج‌فارس است که بینندگان نظاره‌گر لحظات طلوع خورشید از این منطقه خواهند بود. برج میلاد پایگاه بعدی است که با حضور حافظ آهی لحظه به لحظه این رویداد گزارش می‌شود و پایگاه سوم عمارت شمس‌العماره کاخ گلستان است.

صفاریان‌پور درباره حضور در شمس‌العماره گفت: اولین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید به حدود 100 سال پیش بازمی‌گردد که توسط یک منجم ایرانی در همین مکان رصد شده است و ما نیز با یادآوری این رویداد تاریخی به بررسى این پدیده نادر علمی در این مکان خواهیم پرداخت.

صفاریان‌پور با بیان این‌که سعی خواهیم کرد لحظه به لحظه این رویداد علمی را به تصویر بکشیم، گفت: علی اکبر عبدالرشیدی همراه با فائزه نعمتی و سیاوش صفاریان‌پور اجرای این ویژه‌برنامه را بر عهده خواهند داشت.

گذر پدیده‌ای است که طی آن جرمی که کوچک‌تر از قرص خورشید است، از مقابل آن عبور می‌کند و امروز سیاره زیبای زهره از مقابل خورشید گذر می‌کند و برای دیدن گذر بعدی باید 105 سال صبر کرد و در هر قرن حداکثر می‌توان شاهد دو گذر بود که این پدیده در ایران از هنگام طلوع خورشید تا حدود ساعت 30/9 صبح قابل مشاهده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها