گفت و گو با یک گل فروش

دسته گل عروس؛ یک میلیون تومان

از آنجا که تهران گران‌ترین شهر ایران و حتی جزو گران‌ترین شهرهای دنیاست، گلفروشی‌های این شهر هم می‌تواند جزو گران‌ترین گلفروشی‌های ایران باشد، بویژه اگر این گلفروشی در محله‌ای اعیان‌نشین قرار گرفته باشد، به همان نسبت قیمت گل‌ها چند برابر می‌شود.
کد خبر: ۴۷۵۰۵۹

دو سال پیش بود که محتوای یک آگهی تبلیغاتی، جنجالی در رسانه‌ها برانگیخت که آن تبلیغ یک دسته گل عروس بود که در آن از طلای 24 عیار استفاده شده بود و در آن زمان قیمتی معادل 4 میلیون و 800 هزار تومان داشت و اگر می‌خواستید آن را به مدت یک شب برای یک جشن عروسی اجاره کنید باید 475 هزار تومان می‌پرداختید.

اما این روزها حتی اگر دسته گل و تزیین ماشین عروس از طلای 24 عیار هم نباشد ولی باز هم باید بهای میلیونی برای شاخه گل‌ها پرداخت که عمری حداکثر چند روزه دارد.

جالب اینجاست که نرخ مصوبی هم برای گلفروشی‌های تهران وجود ندارد و هر گلفروشی بنا به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته قیمتی متفاوت ارائه می‌کند.

خیابان دولت، یکی از محله‌های قدیمی و شمال شهر تهران است. محله‌ای که حتی بقالی‌هایش هم سال‌هاست از اصالت خود دور شده و همه آنها را سوپرمارکت می‌نامند و با پیک موتوری و تلفن فروششان را انجام می‌دهند.

محله‌ای که حتی میان مرفه‌نشینان از محبوبیت بالایی هم برخوردار نیست. به سراغ محمود داوود نژاد صاحب یکی از گلفروشی‌های این محله که برای خود آوازه‌ای کسب کرده است، می‌رویم تا با او درباره گران‌ترین ماشین عروسی که تزیین کرده است، گفت‌وگو کنیم.

گران‌ترین ماشین عروسی که تا به حال درست کرده‌اید حدودا چه قیمتی داشته است؟

حدود دو میلیون و 500 هزار تومان که با گلی از خانواده ارکیده به نام «سیمبدیوم» درست می‌شود. این گل یک گل وارداتی از کشور تایلند است که بعضی از گلفروشی‌های تهران در هفته به تعداد محدود می‌توانند آن را سفارش دهند. این گل کمیاب و گرانقیمت است که هر شاخه آن حدود 70 هزار تومان قیمت دارد و مدلی که خیلی در آن از این گل استفاده شود، حدود دو میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.

البته ارکیده مدل‌های مختلفی دارد که ارزان‌تر هستند مانند دندیلیوم. یک نوع ارکیده هم هست که چند سالی است دیگر تولید نمی‌شود به نام گل کاتریا که از نظر اندازه از دیگر گل‌های هم خانواده خود بزرگ‌تر است ولی عمر کوتاه‌تری دارد.

همین طور اگر ماشین را بخواهند به صورت سبد گلی پر از گل‌های رز هلندی یا لیسینتوس تزیین کنند نیز حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تمام می‌شود.

قیمت گل‌ها به فصل هم بستگی دارد؟

در فصل زمستان معمولا گل‌ها گران‌تر می‌شود، ولی قیمت گل‌های وارداتی تغییری نمی‌کند. همین طور برای مناسبت‌ها مثل روز مادر، پدر و روز معلم هم اگر کسی بخواهد جشن عروسی داشته باشد باید بداند که قیمت گل گران‌تر خواهد شد.

بیشتر گل‌هایی که زوج‌های جوان برای ماشین عروس انتخاب می‌کنند، چیست؟

بیشتر گل‌هایی که دوام بیشتری داشته باشد مانند آنتریوم، لیلیوم.

مدل ماشین هم روی قیمت تزیین آن تاثیری دارد؟

نه ولی روی نحوه تزیین آن تاثیر دارد. این که کاپوت ماشین بلند باشد یا نه روی تعداد شاخه گل‌هایی که در آن استفاده می‌شود تاثیر دارد.

تزیینات دیگری هم وجود دارد که غیرمتداول باشد؟

چند سال پیش مد شده بود که ماشین عروس را با میوه‌هایی که در مجلس عروسی استفاده می‌کردند، تزیین می‌کردند که الان دیگر چندان معمول نیست و از مد افتاده است.

همین طور با عروسک و پاپیون و بادکنک هم تزیین می‌کنند که برای کمتر شدن قیمت آن است وگرنه گران‌ترین ماشین عروس‌ها با گل‌های تازه تزیین می‌شود.

ارزان‌ترین ماشین عروس چقدر هزینه می‌برد؟

حداقل 250 هزار تومان که با گل‌های متداول مثل ژرورا و میخک تزیین می‌شود.

دسته گل عروس چطور؟ چه قیمتی دارد؟

حداقل 50 هزار تومان و حداکثر یک میلیون تومان و آن هم بنا به مدل دسته گل و نوع گلی که انتخاب می‌شود قیمت تغییر می‌کند.

خیلی متداول است کسی دو میلیون و 500 هزار تومان برای تزیین ماشین عروس و یک میلیون تومان برای دسته گل بپردازد؟

بله. عروس و دامادهایی از خانواده‌های مرفه، زیاد از این کارها می‌کنند. برای مثال ما مشتری‌ای داشتیم که روی هر کارت عروسی یک گل لاکی بامبو با یک جام سفارش داد که غیر از قیمت کارت فقط 15 هزار تومان هزینه گل می‌شد.

یک گلفروش سیار نیز که در همه مناطق تهران سرویس می‌دهد، می‌گوید: تزیینات گل عروس و ماشین عروس را انجام می‌دهیم؛ دسته گل عروس از 50 هزار تومان تا 120 هزار تومان است یعنی بستگی به نوع گل دارد.

مثلا تزیینات دسته گل عروس با گل رز مبلغ 50 هزار تومان می‌شود و اگر در آن گل ارکیده کار شود تا مبلغ 120 هزار تومان قیمت آن اضافه می‌شود. ماشین عروس هم از 150 هزار تومان تا 250 هزار تومان تزیین می‌کنیم که آن هم بستگی به گل و تعداد آن دارد.

مرجان حاج رحیمی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها