امروز 15 می سالروز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است و به همین دلیل اعراب آن را روز «نکبت» می‌نامند. هر ساله در چنین روزی هزاران فلسطینی با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی ضمن اعلام پایبندی خود بر حق بازگشت به سرزمین اصلی‌شان، اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۴۲۲۷

آمارهای آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) نشان می‌دهد که حدود 5 میلیون آواره فلسطینی در حال حاضر در لبنان، سوریه، اردن، نوار غزه و کرانه باختری مقیم هستند. با وجود گذشت سال‌های طولانی از آوارگی فلسطینیان، برخی از آنها که در اردوگاه‌های آوارگان متولد شده‌اند هنوز اثاثیه و وسایل متعلق به آبا و اجداد خود را که در سال 1948 از سرزمین خود رانده شدند حفظ کرده‌اند.

از جمله شهرهایی که هر ساله مراسم‌ مختلفی به مناسبت سالروز فاجعه اشغال فلسطین در آن برگزار می‌شود، شهر ساحلی حیفا است که پیش از فاجعه مذکور یک مرکز فرهنگی و یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی فلسطین بود. در جریان فاجعه اشغال فلسطین 72 هزار شهروند فلسطینی از دیار خود رانده شده و تنها یکهزار نفر در حیفا باقی ماندند. با این حال این شهر همچنان بر حفظ هویت عربی‌ـ فلسطینی خود اصرار دارد.

امروزه جمعیت این شهر به 260 هزار نفر می‌رسد که اکثر آنها را صهیونیست‌ها تشکیل می‌دهند. این شهر به دلیل واقع شدن در ساحل دریای مدیترانه از اهمیت تجاری و نظامی برخوردار است.

روز گذشته برخی منابع فلسطینی از دیدارهای محرمانه رهبران امنیتی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی از چند هفته پیش به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم سالروز «نکبت» خبر دادند. به گفته این منابع، مسوولان فلسطینی و اسرائیلی نگران بحرانی شدن اوضاع در شهرهای کرانه باختری و شعله‌ور شدن آتش انتفاضه سوم هستند.براساس این گزارش، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به صورت گسترده در مناطق تماس با ارتش رژیم صهیونیستی مستقر شده‌اند و به نهادهای امنیتی تشکیلات خودگردان نیز دستور داده شده است تا با راهپیمایی‌های سالروز فاجعه اشغال فلسطین و همبستگی با اسرای فلسطینی مقابله کنند. برخی منابع ارتش رژیم صهیونیستی نیز از نگرانی شدید دستگاه‌های امنیتی این رژیم خبر داده و گفتند که در همین راستا بنی گانتس رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم نشستی را با فرماندهان واحدهای اسرائیلی مستقر در کرانه باختری و نوار غزه برگزار و طی آن شیوه‌های تعامل با تظاهرات فلسطینیان را بررسی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها