تحلیل سیاسی هفته

هفت روز با دنیای سیاست

روزنامه جمهوری اسلامی روزهای پنجشنبه در سرمقاله خود به تحلیل و بررسی اتفاقات طی هفته می‌پردازد.تحلیل سیاسی هفته این روزنامه که امروز چاپ شده است به مسائلی همچون دیدار بانوان و مداحان کشور با رهبر انقلاب به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)،بررسی بودجه 91،بررسی رویدادهای خارجی و ... پرداخته است.
کد خبر: ۴۷۴۱۵۶

در تحلیل سیاسی هفته می‌خوانید؛هفته جاری به دلیل قرار گرفتن سالروز میلاد نگین درخشان خلقت، ریحانه نبوت و مهد امامت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در طلیعه آن و نامگذاری این روز به نام "روز زن" از خجستگی ویژه‌ای برخوردار بود.

براستی که حضرت صدیقه طاهره(س) سرچشمه فیاض کوثر اهل بیت عصمت و طهارت و مظهر اسمای حسنای الهی و گلواژه آفرینش بوده و هر آنچه که از خیرات و برکات اسلام در طول تاریخ به جوامع بشری رسیده، به واسطه کوثر بیکران فاطمی است. پس شایسته است که امروز زنان جامعه ما به دنبال کشف راز ماندگاری حضرت فاطمه زهرا(س) و درس گیری از ارزشهای وجود آن حضرت از قبیل: ایمان، حیا، عفاف، رفتار نیکو، ایثار، حجاب، همسرداری، تربیت فرزند و ولایتمداری باشند و بدانند ریحانه نبوی، هم خود مظهر پاکی بودند و هم پاک‌ترین فرزندان و نسل‌ها را به جهان عرضه کردند. واقعیت اینست که هویت واقعی زن برمبنای آموزه‌های اسلامی از آنچنان جایگاه رفیعی برخوردار است که راه کمال جامعه و سعادت مردان از مسیر معرفت زنان می‌گذرد و هویت انسانی و تعالی بشری از دامن آنها شکل می‌گیرد.

به همین مناسبت جمعی از بانوان و مداحان کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این ملاقات حضرت آیت‌الله خامنه ای، ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا(س) را الگوی جامعی از فضائل معرفی کرده و تاکید کردند: "بانوان ایران اسلامی با آراستن خود به زیور تقوا و عفاف، در مسیر فاطمی حرکت کند." ایشان به تلاش دشمن برای استفاده از نقاط ضعف اشاره کرده و فرمودند: "انسان در معرض آسیب قرار دارد و همه باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم برخی مظاهر خودنمایی، بی‌تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف، آثار مخرب و ماندگاری براخلاق و سیاست جامعه دارد."

در این هفته مجلس هشتم در روزهای پایانی خود، درگیر بررسی لایحه بودجه‌ای است که دولت باید اواخر پائیز سال گذشته به مجلس ارائه می‌کرد و نمایندگان نیز در کمال دقت و آرامش آنرا مورد بررسی و تصویب قرار داده و از ابتدای سال 91 ابلاغ و اجرا می‌شد، ولی تعلل و بی‌تدبیری دولت باعث شد اکنون که دو ماه از سال گذشته و در آستانه ورود به سومین ماه از سال 91 هستیم، بودجه امسال 91 با همه معایب و کاستی‌هایش، به گفته نمایندگان، با تعجیل بسیار به تصویب برسد و در حقیقت شیری بی‌یال و دم و اشکم به نام بودجه ارائه شود. به همین دلیل اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بدون آنکه نتایج مرحله اول بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بدون آنکه بسترهای لازم برای مرحله دوم آماده شود، در قالب بودجه 91 به تصویب می‌رسد. این مصوبه نشان از این واقعیت دارد که مردم بار دیگر در معرض اجرای مصوبه‌ای کارشناسی نشده قرار خواهند گرفت و باید تبعات و پیامدهای دشوار آن را تحمل کنند.

هفته جاری و در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، نشست دو روزه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد که نماینده ایران در آژانس آنرا موفقیت آمیز خواند. به گفته وی این دور از مذاکرات فشرده، به منظور تهیه چارچوبی برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در زمینه پرونده هسته‌ای ایران بود. طرفین معتقدند به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته‌اند که دور بعدی آنرا دوشنبه در وین پی می‌گیرند.

در بررسی رویدادهای خارجی هفته، مسائل بحرین، فلسطین اشغالی، سوریه، افغانستان و مصر در صدر خبرها و گزارش‌های رسانه‌ها قرار داشتند.

موضوع الحاق بحرین به عربستان که از چندی پیش مطرح شده است و آمریکا نیز غیرمستقیم از آن حمایت می‌کند توطئه‌ای است که با هدف جلوگیری از پیروزی انقلاب مردمی در بحرین و نجات رژیم آل خلیفه صورت می‌گیرد. پس از آنکه دخالت نظامی ریاض در بحرین برای سرکوب قیام حق‌طلبانه مردم بحرین نتیجه نبخشید و نتوانست اوضاع را به نفع رژیم حاکم بر منامه تغییر دهد، این بار حکومت عربستان با هماهنگی آمریکا در صدد برآمده است تا با ایجاد یک اتحاد ساختگی، بحرین را به عنوان بخشی از حاکمیت عربستان درآورد تا به زعم خود، با این ترفند رژیم آل خلیفه را از سقوط حتمی نجات دهند. حکومت ریاض، درپی مداخله نظامی سال قبل در بحرین و مشارکت در قلع و قمع مردم بپاخاسته بحرین، با موجی از انتقادهای بین‌المللی مواجه شد. عربستان، اکنون می‌خواهد با الحاق بحرین به خاک خود، از تیررس انتقادها دور باشد و هر بلایی را که سر مردم بحرین می‌آورد، با این توجیه که این کشور بخشی از محدوده امنیتی‌اش است، آزادی عمل کامل داشته باشد.

با اینحال این توطئه درگام اول با شکست مواجه شد و در اجلاس روز دوشنبه سران شورای همکاری خلیج‌فارس که اساسا به همین منظور تشکیل شده بود توافقی در باره‌ ایجاد اتحادیه مذکور حاصل نشد. گفته می‌شود اعتراضاتی از سوی دیگر اعضای شورای مذکور علیه اهداف عربستان مطرح شده و قرار است اجلاس بعدی برای بررسی این موضوع 7 ماه بعد در بحرین تشکیل شود.

حتی اگر آل سعود بتوانند در هدف خود برای تشکیل اتحادیه مورد نظر خود موفق شوند، هرگز نخواهند توانست شعله قیام عدالت‌طلبانه و آزادیخواهانه ملت بحرین را خاموش سازند زیرا خیزش ملت بحرین برپایه خواسته‌هایی منطقی، حق‌طلبانه و مورد پذیرش افکار عمومی ملت‌های دنیا استوار است و حمایت اکثریت قریب اتفاق ملت بحرین را با خود دارد.

این هفته، رژیم صهیونیستی سرانجام در مقابل مقاومت اسیران فلسطینی وادار به تسلیم شد و با همه شروط اسیران موافقت کرد. حدود 1600 نفر از فلسطینی‌های دربند رژیم صهیونیستی از یک ماه قبل در اعتراض به شرایط بد زندانها و برخوردهای غیرانسانی زندانبانان صهیونیست دست به اعتصاب غذا زدند که به انتفاضه اسیران موسوم شد. اعتصاب‌کنندگان خواستار خروج زندانیان از سلول‌های انفرادی، امکان ملاقات زندانیان با خانواده‌های خود و همچنین بهبود شرایط داخل زندانها شدند.

در پی تسلیم شدن رژیم صهیونیستی در برابر خواسته‌های اسیران، فلسطینی‌های غزه و کرانه باختری جشن گرفتند و آنرا یک پیروزی قلمداد کردند. این پیروزی که مصادف شد با شصت و چهارمین سالروز اشغال فلسطین، موسوم به "روز نکبت"، یکبار دیگر بر این واقعیت تاکید گذاشت که این مقاومت است که صهیونیستها را وادار به عقب‌نشینی می‌کند و مقاومت، در همه ابعاد باید گسترش پیدا کند. در طول یک ماه گذشته، صهیونیستها با انواع ترفندها و حتی سرکوب وحشیانه در صدد برآمدند تا اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی را در هم بشکنند که موفق به این کار نشدند.

هزاران فلسطینی هم‌اینک در سیاه‌چالهای رژیم صهیونیستی در شرایط طاقت فرسا به سرمی‌برند که بخشی از آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. این درحالی است که نه از مجامع جهانی و سازمان‌های حقوق بشری صدایی شنیده می‌شود و نه از دولتهای عرب حرکتی در جهت کمک به رهایی این فلسطینی‌ها مشاهده می‌گردد.

یک ماه از اجرای طرح کوفی عنان و اجرای آتش‌بس در سوریه می‌گذرد ولی این کشور همچنان شاهد بروز خشونت‌ها و ادامه حملات طرفین به یکدیگر می‌باشد و عملا آتش‌بسی در این کشور برقرار نمی‌باشد. واقعیت این است که از ابتدا هم بسیاری از ناظران به موفقیت آتش‌بس با شک و تردید می‌نگریستند چرا که ماهیت بحران سوریه پیچیده است و علاوه بر تهدیدهایی که در داخل برای شکست آتش‌بس وجود دارد، عوامل خارجی قدرتمندی نیز در این بحران دخیل هستند که تمایلی به حل‌وفصل بحران سوریه ندارند. این عوامل خارجی که مشخصا می‌توان از آمریکا، رژیم صهیونیستی، ارتجاع عرب به سرکردگی ریاض و اخیرا ترکیه، نام برد درصدد هستند به هر صورت ممکن حکومت سوریه را ساقط کنند و رژیم مورد نظر خود را در این کشور بر سر کار آورند، هرچند این هدف آنها، همراه با هزینه‌های سنگین و ریخته‌شدن خون هزاران نفر از مردم سوریه باشد. اگرچه نمی‌توان از هم‌اکنون طرح کوفی‌عنان را شکست خورده تلقی کرد ولی این نکته بدیهی است که اراده قدرتمندی برای به شکست‌ کشاندن آن وجود دارد.

این هفته، حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان در گفتگو با یک خبرگزاری روسی، اظهار داشت: "آمریکا، ولو در ابعاد کوچک‌تر، باید برای همیشه در افغانستان حضور داشته باشد!" این اظهارنظر کرزای با واکنش‌های داخلی و منطقه‌ای مواجه شده است. درحالیکه بسیاری از رهبران کشورهای جهان در راه حفظ و تثبیت استقلال کشور خود تلاش می‌کنند و آنرا به عنوان یک دستاورد افتخار‌آمیز به ملت‌های خود ارائه می‌دهند، اظهارات کرزای، مایه شگفتی و تامل برانگیز است. واقعیت این است که کرزای دریافته است ملت افغانستان وی را قبول ندارند و چنین می‌اندیشد که ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان، می‌تواند ضامن بقای حکومت وی باشد که البته این تلقی نیز نادرست و ابلهانه است.

کرزای باید بداند دوران حکومت‌هایی که از پشتیبانی ملت‌های خود بی‌بهره‌اند و به قدرتهای خارجی متکی می‌باشند سپری شده است و اگر این قاعده می‌توانست نتیجه بدهد اکنون حاکمانی همچون حاکمان مصر، عراق، یمن و لیبی بر سر کار بودند.

با نزدیک‌شدن موعد برگزاری انتخابات در مصر، تحولات این کشور رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است، در این میان، تحرکاتی در داخل و خارج مصر برای به قدرت رساندن نامزدهای سکولار و وابسته به غرب و ارتجاع عرب آغاز شده است. عمرو موسی و احمد شفیق که سالها در دستگاه حکومتی رژیم مبارک صاحب منصب و عنوان بوده‌اند اکنون با تغییر چهره وارد صحنه شده‌اند. در این میان عواملی از خارج، با صرف بودجه سنگین مالی و به راه‌انداختن تبلیغات گسترده در صدد هستند تا به هر نحو ممکن، از پیروزی نامزدهای اسلام‌گرا و مستقل در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر جلوگیری کنند.

پس از اعلام موضع نامزدهای اسلام‌گرا، ازجمله مخالفت رسمی آنها با ادامه مناسبات با رژیم صهیونیستی و پیمان سازش کمپ‌دیوید، این تحرکات افزایش یافته است. غرب و ارتجاع عرب که چهره سازشکار و وابسته‌ای همچون مبارک را از دست داده‌اند با تمام توان خود به صحنه آمده‌اند تا اوضاع را به سمت و سوی مورد نظر خود در مصر تغییر دهند. برای آنها، تصدی پست ریاست جمهوری مصر توسط سیاستمداران ضدغرب و ضدصهیونیست، یک کابوس است و می‌تواند تمامی اقدامات و زحمات آنها در راه مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی در منطقه را به باد دهد. انتخابات ریاست جمهوری مصر از این هفته در حوزه‌های خارج از مصر آغاز شده است و مرحله نهایی آن روزهای سوم و چهارم خرداد برگزار می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها